×
×
جدیدترین‌‌ها

برنامه ورزشی مناسب چیست؟

  • کد نوشته: 96584
  • آبان 22, 1402
  • ورزش برای تمام زنان مهم است و سلامت جامعه را تضمین می کند؛ چرا که نبود آن در سبد روزمرگی، باعث افزایش بیماری‌ها، تنش‌های عصبی، اجتماعی و اختلالات ارتباطی می‌شود که درمانی هزینه بر به دنبال دارد. البته ورزش استانداردهایی دارد که باید رعایت شوند تا مفید واقع شده و عوارضی برای سلامتی ایجاد نکند.
    برنامه ورزشی مناسب چیست؟

    نخست ورزشی: هرگونه فعالیت را که در آن گروهی از عضلات درگیر شوند، تحرک بدنی می گویند ولی ورزش منظم به هر فعالیتی که با هدف بهبود یا حفظ تناسب اندام انجام شود، گفته می شود و ورزشی منظم است که به طور متوسط حداقل به مدت ۳۰ دقیقه و ۵ بار در هفته یا بیشتر انجام شود.

    امروزه ورزش در برنامه روزانه درصد زیادی از زنان جامعه ما، جایگاه کمرنگی دارد و آن چه به کار می رود بیشتر برای کاهش وزن و نه احیای سلامتی انجام می شود که گاه غیراستاندارد و مضر است.

    سه گروه اصلی ورزشی عبارت از ورزش های هوازی یا ایروبیک که با افزایش ضربان قلب و کالری سوزی همراه است مانند شنا، دویدن و پیاده روی هستند، دومین گروه ورزش های مقاومتی است که به تقویت عضلات کمک می کند مانند ورزش با دستگاه های بدن سازی و در نهایت گروه سوم ورزش های کششی هستند که جهت تقویت عضلات و  مفاصل مناسب هستند مانند یوگا، پیلاتس. بهتر است برنامه ورزشی تلفیقی از این سه گروه باشد.

    در افرادی که تا به حال ورزش نکرده یا مدت طولانی بی تحرک بوده اند، قبل از برنامه جدی ورزشی، مشاوره پزشکی لازم است و برنامه ورزشی باید از سطح سبک شروع شود.

    در یک برنامه ورزشی مناسب، ابتدا گرم کردن جهت جلوگیری از آسیب به عضلات به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه به صورت ایروبیک سبک انجام شده و سپس ورزش سنگین تر و در نهایت با انجام حرکات ملایم جهت جلوگیری از گرفتگی عضلات و مفاصل، پایان می یابد.

    خبرنگار: نفیسه چوپانیان مروی

    برچسب ها ورزش

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *