×
×
جدیدترین‌‌ها

مبود‌های دارویی بیماران مبتلا به هموفیلی مطرح کرد،
۳ دارو در دسترس بیماران نیست

  • کد نوشته: 92732
  • بهمن 30, 1402
  • مدیر عامل پیشین کانون هموفیلی ایران با اشاره به اینکه حدود ۵.۵ ماه است که افراد مبتلا به هموفیلی برای تامین دارو با مشکل رو به رو هستند، گفت: شرایط بیماران برای تامین دارو‌های فاکتور ۱۳، فیبرینوژن و هیومیت بحرانی است.
    ۳ دارو در دسترس بیماران نیست
     به گزارش نخست نیوز، احمد قویدل درباره شرایط افراد مبتلا به هموفیلی گفت: شرایط برای بیماران مبتلا به هموفیلی بسیار بحرانی است، زیرا آن‌ها به دارو‌هایی مانند هیومیت، فاکتور ۱۳ و فیبرینوژن دسترسی ندارند.

    وی در پاسخ به این پرسش که کمبود دارو چه مدتی است روی زندگی افراد مبتلا به هموفیلی تاثیر گذاشته است؟ نیز عنوان کرد: حدود ۵.۵ ماه است که دارو‌هایی که به آن اشاره شد در دسترس بیماران قرار ندارد.

    قویدل درباره پیامد‌های کمبود دارو یادآور شد: دارو‌های مورد نیاز بیماران باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد، علاوه بر این افراد باید به موقع و مستمر از دارو استفاده کنند و در غیر این صورت احتمال اینکه بیماران دچار معلولیت شوند وجود دارد.

    مدیرعامل پیشین کانون هموفیلی ایران در پاسخ به این پرسش که چه مسائلی در کمبود دارو نقش داشته است؟ نیز توضیح داد: نبود برنامه ریزی و تخصیص دیرهنگام ارز از دلایل بروز این شرایط نامناسب برای افراد مبتلا به هموفیلی است. البته این شرایط برای برخی دیگر از افراد جامعه نیز نگران کننده است.

    وی یادآور شد: برای نمونه زنان باردار نیز اگر دچار خونریزی شوند نیاز به استفاده از داروی فیبرینوژن دارند و اگر این دارو در دسترس آن‌ها نباشد سلامت آن‌ها به خطر می‌افتد.

    قویدل با اشاره به اینکه دارویی مانند فیبرینوژن برای بیماران حیاتی است، ادامه داد: مسئولان باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که بیماران برای تامین نیاز‌های اولیه خود مانند دارو با مشکل مواجه نشوند.

    مدیر عامل پیشین کانون هموفیلی ایران با اشاره به اینکه کمبود‌های دارویی تداوم دارد، تاکید کرد: امیدواریم تا پیش از شروع تعطیلات نوروزی مسئولان سازمان غذا و دارو بتوانند نیاز دارویی افراد مبتلا به هموفیلی را تامین کنند.

    ‌سازمان غذا و دارو با توجه به شرایط دارو‌های مورد نیاز بیماران باید فراخوان فوریتی واردات دارو را مطرح می‌کرد، اما چنین فراخوانی داده نشده است.

    وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد سلامت از اولویت دولت خارج شده است، عنوان کرد: تا مدتی پیش به بودجه‌های سلامت تعرض نمی‌شد، اما این رویکرد تغییر کرده است.

    به گفته قویدل برخی گزارش‌های رسیده از استان‌ها نیز از این حکایت دارد که داروی فاکتور ۹ نیز دچار کمبود شده است.

    مدیر عامل پیشین کانون هموفیلی ایران با اشاره به اینکه ارز باید به موقع برای تامین دارو اختصاص پیدا کند، افزود: پروسه تامین دارو‌های مورد نیاز بیماران هموفیلی زمان بر است و شرکت‌های وارد کننده باید برای واردات دارو از قبل ثبت سفارش کنند. در واقع اگر برنامه ریزی برای واردات این دارو‌ها به موقع انجام نشود، مشکل کمبود دارو جدی‌تر می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *