×
×
جدیدترین‌‌ها

نکاتی از جنگ غزه در صدمین روز،
اسرائیل هرگز مثل قبل نخواهد شد

  • کد نوشته: 89972
  • دی 24, 1402
  • جنگ غزه وارد صدمین روز خود شده است؛ جنگی که همچنان با تداوم جنایت‌های بی‌امان رژیم صهیونیستی به مرگبارترین درگیری میان فلسطین و تل‌آویو از زمان تاسیس این رژیم در سال ۱۹۴۸ بدل شده و در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف درگیری‌ها مشاهده نمی‌شود.
    اسرائیل هرگز مثل قبل نخواهد شد

    به گزارش نخست نیوز، رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات طوفان‌الاقصی جنبش حماس در تاریخ هفتم اکتبر حمله‌ای را علیه فلسطینی‌ها به راه انداخت که تاکنون باعث شهادت بیش از ۲۳ هزار فلسطینی در نوار غزه شده است.

    این رژیم پیش از آغاز حملات زمینی، چندین هفته حملات هوایی را در غزه انجام داد. صهیونیست‌ها می‌گویند که هدفشان نابودی حماس و آزادی بیش از ۱۰۰ اسیر است. این حمله ویرانی بی‌سابقه‌ای را در غزه ایجاد کرده است و تل‌آویو می‌گوید که این جنگ در طول سال ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد یافت.

     

    آسوشیتدپرس به پنج نکته به زعم خود با گذشت ۱۰۰ روز از جنگ غزه پرداخته و نوشته است:

    عملیات طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد و اعتماد مردم آن را نسبت به مقاماتشان کاهش داد. اگرچه شهروندان سرزمین‌های اشغالی از تلاش‌های جنگی این رژیم حمایت می‌کنند اما دچار آسیب‌های روانی شده‌اند. رسانه‌های صهیونیستی تمام خبرهای خود را به پوشش شبانه‌روزی این جنگ اختصاص داده‌اند و به طور بی‌وقفه به داستان‌ها و تراژدی‌هایی درباره جنگ می‌پردازند.

    «تام سِگِف» مورخ و نویسنده عبری ‌زبان می‌گوید: جنگ، اسرائیل و شاید نسل‌های بعدی آن را برای سالها متزلزل خواهد کرد. شکست و ناتوانی اسرائیل در بازگرداندن اسرا به خانه‌هایشان باعث شده تا حس خیانت و عدم اطمینان در کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل افزایش یابد. اسرائیلی‌ها خواستار پیشرفت در این جنگ هستند زیرا این جنگ برای اسرائیل به خوبی پیش نمی‌رود و مردم زیادی حس می‌کنند اشتباهات عمیقی وجود دارد.

    «غزه هم مثل قبل نخواهد شد»

    کارشناسان می‌گویند که بمباران رژیم صهیونیستی شدیدترین حملات در تاریخ مدرن است. مقامات بهداشتی غزه می‌گویند که بیش از ۲۳ هزار نفر تاکنون شهید شده‌اند و هزاران نفر مجروح یا مفقودالاثر شده‌اند. هم‌چنین بیش از ۸۰ درصد جمعیت غزه آواره شده‌اند.

    تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که تقریبا بیش از نیمی از ساختمان‌های غزه آسیب دیده‌اند. کارشناسی از دانشگاه شهر نیویورک می‌گوید که مقیاس آسیب احتمالی در سرتاسر غزه «قابل‌ توجه و بزرگ» بوده است.

    «مارتین گریفیث» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در جلسه شورای امنیت تاکید کرد که سازمان ملل هر گونه تلاشی را که هدف آن تغییر ترکیب جمعیتی در نوار غزه باشد رد می‌کند.

    گریفیث در سخنرانی شامگاه جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به درخواست الجزایر درخصوص وضعیت آوارگان فلسطینی در غزه تاکید کرد اخراج اجباری و دسته جمعی فلسطینیان نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواهد بود.

    «همه چیز به هم وصل است»

    جنگ در کل خاورمیانه گسترده شده و تشدید تنش‌ها را با ائتلاف تحت رهبری آمریکا تهدید می‌کند. تقریبا اندکی پس از حملات حماس، حزب‌الله لبنان نیز شروع به حملات علیه رژیم صهیونیستی کرد.

    آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد: حملات اسرائیل و حزب‌الله هنوز وارد درگیری تمام‌عیار نشده اما با حمله اسرائیل به یک مقام ارشد حماس در بیروت در تاریخ دو ژانویه، احتمال چنین حمله‌ای بسیار زیاد است. همزمان با این مسئله، ارتش یمن هم حملاتی را در راستای حمایت از فلسطین در دریای سرخ انجام می‌دهند. اواخر روز پنجشنبه هم آمریکا و بریتانیا به طور مشترک به مواضع ارتش یمن حمله کردند و این ارتش هم متعهد شده تا در پاسخ اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را انجام دهد.

    «اسرائیل نمی‌تواند فلسطینی‌ها را نادیده بگیرد»

    نتانیاهو بارها تلاش کرد تا مسئله فلسطینی‌ها را کم‌اهمیت جلوه دهد. او چندین ابتکار صلح را رد کرده، تشکیلات خودگردان فلسطین را به عنوان تشکیلاتی «ضعیف یا نامربوط» تلقی کرده و سیاست‌هایی را ترویج داده که فلسطینی‌ها را در غزه و کرانه باختری از هم جدا کرده‌اند.

    در عوض، او سعی کرده تا روابط با کشورهای عربی را به امید انزوای فلسطینی‌ها عادی‌سازی کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از هفتم اکتبر نیز تلاش کرد تا روابطی را با عربستان سعودی شکل دهد.

    خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: حمله حماس همراه با افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری، مناقشه اسرائیل و فلسطین را مجددا در کانون قرار داده است. این جنگ اکنون در صدر اخبار جهان قرار دارد و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا چهار دفعه به منطقه سفر کرده و منجر به یک پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل در دادگاه جهانی سازمان ملل شده است.

    سعودی‌ها امکان برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را احیا کرده‌اند، اما به شرطی که منجر به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی شود.

    «نبیل ابو ردینه» سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید: تحولات دردناک ۱۰۰ روز گذشته بدون شک ثابت کرده است که مسئله فلسطین و مردم فلسطین قابل چشم‌پوشی نیست.

    «هیچ برنامه‌ای برای دوران پسا جنگ وجود ندارد»

    هم‌چنان با تداوم این جنگ و افزایش تلفات، هیچ راه روشنی برای خاتمه این درگیری وجود ندارد. رژیم صهیونیستی می‌گوید که «حماس هیچ نقشی در اداره آینده غزه ندارد» و حماس در واکنش این ادعا را «توهم» می‌خواند.

    آمریکا و جامعه جهانی خواستار تشکیلات خودگردان فلسطینی هستند که غزه را احیا کرده و به سمت راه‌حل دو دولتی پیش بروند اما رژیم صهیونیستی نسبت به چنین برنامه‌ای اعتراض دارد.

    آسوشیتدپرس در پایان می‌نویسد: اسرائیل می‌خواهد حضور نظامی طولانی مدت خود را در غزه حفظ کند؛ اما آمریکا نمی‌خواهد اسرائیل دوباره سرزمین فلسطین را اشغال کند. بازسازی سال‌ها طول می‌کشد. مشخص نیست که چه کسی هزینه آن را پرداخت می‌کند و با این همه خانه ویران شده، مردم در این روند طولانی کجا خواهند ماند؟

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *