×
×
جدیدترین‌‌ها

نیشابور در کاهش 51 ساله برف و باران رکورد زد

  • کد نوشته: 89422
  • دی 17, 1402
  • با آغاز زمستانی بی برف و سرما رکورد خشک ترین سال نیشابور در 51 سال اخیرزده شد.
    نیشابور در کاهش 51 ساله برف و باران رکورد زد

    نخست نیوز، مجید خروشی– مدیر امور منابع آب ناحیه نیشابور در نشستی خبری با بیان این مطلب اظهار داشت: میانگین دراز مدت 50 ساله بارش استان از ابتدای سال آبی( اول مهر) 32 میلیمتر بوده و این عدد در نیشابور 36 میلیمتر می باشد.

    این درحالیست که امسال میانگین بارش استان تا کنون 12.5 میلیمتر و نیشابور 9.5 میلیمترست. سعیدرضا خجسته پور افزود: علی رغم اینکه سال گذشته خشکترین سال در 50 سال اخیر بوده میزان بارش نیشابور 24.2 میلیمتر بود ولی امسال تاکنون حدود یک سوم سال پیش بارش داشته ایم و این نشان می دهد سالی خشک تر از پارسال در پیش روست.

    وی گفت: امسال چهارمین سال خشکسالی است که با تلاشهای انجام شده توانسته ایم مصرف واقعی و برداشت از چاههای آب زیرزمینی را توسط ابزار کنتور هوشمند به مصرف پروانه¬های صادره نزدیک نموده و خروجی از آبخوان تاحدی کنترل شده ولی مسئله این است که ورودی آب به آبخوان نداریم.

    مدیر امور منابع آب نیشابور تصریح کرد: از 210 میلیمتر ارتفاع بارش میانگین دراز مدت ده ساله و 230 میلیمتر میانگین پنج ساله نیشابور در هر سال آبی، این میزان سال گذشته به 110 میلیمتر رسید که حاکی از 50درصد کاهش بارش و ادامه روند خشکسالی در دشت نیشابور می باشد. گفتنی است: دشت نیشابور با وسعت هفت‌هزار و ۳۸۸ کیلومتر مربع وسعت بعد از دشت مشهد وسیع‌ترین دشت استان خراسان رضوی و یکی از مهم‌ترین دشتها به لحاظ منابع آبی در بین سایر دشتهای این استان است‌

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *