×
×
جدیدترین‌‌ها

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد
کاهش عوارض شیمی درمانی با شیرمادر

  • کد نوشته: 88510
  • دی 8, 1402
  • مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد قند موجود در شیر مادر عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش می‌دهد.
    کاهش عوارض شیمی درمانی با شیرمادر
    به گزارش نخست نیوز، شیمی درمانی راهی نجات بخش برای بسیاری از بیماران سرطانی است، اما عوارض زیادی بر کیفیت زندگی آن‌ها نیز دارد.

    تیمی از محققان دانشگاه واندربیلت کشف کرده اند که شیر مادر حاوی گنجینه‌ای از قند‌ها است که ممکن است فواید سلامتی و صنعتی متعددی از جمله کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی داشته باشد.

    یکی از شایع‌ترین و ناراحت کننده‌ترین عوارض جانبی شیمی درمانی موکوزیت است، وضعیتی که باعث التهاب و زخم شدید دستگاه گوارش و منجر به درد، خونریزی و اسهال می‌شود. دانشمندان دریافتند که قندی به نام «۲’-fucosyllactose» در شیر مادر ممکن است این مشکل را حل کند.

    مطالعه آن‌ها که اکتبر ۲۰۲۱ در ژورنال Cellular and Molecular Gastroenterology and Hepatology منتشر شد، نشان داد که «۲’-fucosyllactose» می‌تواند از سلول‌های پوشش دهنده معده در برابر آسیب ناشی از شیمی درمانی در موش محافظت کند.

    آن‌ها امیدوار بودند که اگر بتوانند این قند را همراه با شیمی درمانی به بیماران بدهند، اسهال آن‌ها را کاهش بدهند.

    دانشمندان معتقدند که قند‌های موجود در شیر مادر که تخمین زده می‌شود تا ۲۰۰ عدد باشد، ممکن است کاربرد‌های دیگری فراتر از درمان سرطان داشته باشد. به عنوان مثال، قند‌های شیر مادر ممکن است به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی بدون آسیب رساندن به باکتری‌های مفید در روده ما کمک کند.

    منبع  جام جم آنلاین

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *