×
×
جدیدترین‌‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:
کتاب باید به عنوان سوغات زیارت باشد

  • کد نوشته: 88243
  • آذر 9, 1402
  • مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: درخواست دارم ما را یاری دهید تا در کنار سوغات سنتی مشهد بتوانیم کتاب را به عنوان سوغات زیارت در سبد فرهنگی زائر قرار دهیم.
    کتاب باید به عنوان سوغات زیارت باشد

    نخست نیوز ،ابوالفضل وطن دوست _محمدحسین‌زاده ، اظهار کرد: سالانه بیش از ۴۰۰۰ عنوان کتاب در استان خراسان رضوی مجوز چاپ می‌گیرند و چاپ می‌شوند.

    وی افزود: این ۴۰۰۰ عنوان کتاب را تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه که ما را در شورای نظارت بر نشر یاری می‌کنند، خط به خط و کلمه به کلمه مطالعه کرده و پس از طی نظارت به آن‌ها مجوز می‌دهند، این کتاب‌ها تایید و وارد چرخه نشر می‌شوند. بنا به دلایلی که در آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده شده، اسامی هیات نظارت بر کتاب که ما را یاری می‌کنند، همیشه گمنام بوده و کسی اطلاع ندارد، بنابراین از زحمت این عزیزان قدردانی می‌کنیم.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مروجین کتاب در طول سال‌های گذشته و سال‌های اخیر بار بزرگی را به دوش کشیدند. در برخی شهرها کتاب‌فروشی به معنای آنچه در مشهد داریم، وجود ندارد و این مروجین و توزیع‌کنندگان کتاب بودند که این بار را به دوش کشیدند و دسترسی به کتاب را در اقصا نقاط استان سهل کردند. در شهرهایی که کتاب‌فروشی نداریم، فرمانداران ما را یاری کنند، ما نیز بخش خصوصی را تشویق می‌کنیم تا کتاب‌فروشی در دسترس همه مردم استان قرار بگیرد و این محصول فرهنگی مبارک که اصلی‌ترین پایه بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری بعد از خود است، کامل شود.

    حسین‌زاده گفت: ما کتاب‌هایی داریم که چاپ می‌شوند اما کیفیت لازم را ندارد. ما نمی‌توانیم از چاپ این کتاب‌ها جلوگیری کنیم مگر اینکه خلاف واقع در آن باشد. این وظیفه برعهده ناشران است. تلاش می‌کنیم جلساتی برای کیفی‌سازی کتاب‌ها رقم بزنیم تا رشد نویسندگان به ویژه نویسندگان جوان اتفاق بیفتد. درخواست دارم کاری که در قرارگاه اختصاصی زیارت تحت عنوان کتاب؛ سوغات زیارت شروع کردیم ما را یاری دهید تا در کنار سوغات سنتی مشهد بتوانیم کتاب را به عنوان سوغات زیارت در سبد فرهنگی زائر قرار دهیم. کمااینکه در حال حاضر بدون هیچ تبلیغی بیش از ۳ میلیون جلد کتاب در اطراف حرم به فروش می‌رسد.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: طرح‌هایی وجود دارد که می‌تواند این تبلیغ را کامل کند، بنابراین مروجین، ناشران و اصحاب قلم ما را یاری دهند تا در سال‌های آینده رشد بیشتری داشته باشیم. میراث فرهنگی نیز اعلام آمادگی کرده تا این ظرفیت را داشته باشیم. طرح سبد فرهنگی خانواده از سال گذشته اتفاق افتاده و مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن کتاب‌ها، فیلم‌ها و تئاترهای خوب را ماهانه شناسایی و تبلیغ کنیم. در حوزه کتاب و نوشت‌افزار در حال تعامل با دستگاه‌های مختلف هستیم تا عرضه آن‌ها را سهل کنیم.

    وی با اشاره به اینکه امروز به همگرایی خوبی بین دستگاه‌ها، رسانه‌ها و مجموعه‌های مردمی در حوزه ترویج کتاب رسیدیم، تصریح کرد: دنبال طرح‌های جذاب و اثرگذار هستیم تا رشد کتاب‌خوانی مردم را رقم بزند. یک اتفاق مبارک در فضای مردمی افتاده و اینکه اندیشکده شهید صدر به کمک ما و آموزش‌وپرورش آمده و امروز رونمایی از این طرح را خواهیم داشت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *