×
×
جدیدترین‌‌ها

فرهنگ‌سازمانی

  • کد نوشته: 87775
  • دی 1, 1402
  • فرهنگ‌سازمانی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، انتظارات و شیوه‌هایی هستند که اعضای سازمان را برای هم‌راستایی در عمل به اهداف سازمان آماده می‌کنند.
    فرهنگ‌سازمانی

    نخست نیوز: سید معین امامی میبدی_ درواقع، فرهنگ الگوی رفتاری استوار و قابل‌مشاهده در سازمان است. فرهنگ‌سازمانی را می‌توان به‌عنوان مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی در نظر گرفت که شرکت شمارا به آنچه انتظار دارید، تبدیل می‌کنند.

    فرهنگ‌سازمانی قوی، مجموعه‌ای از ویژگی‌های مثبت است که منجر به بهبود عملکرد هر شرکتی می‌شود، درحالی‌که فرهنگ‌سازمانی ناکارآمد دارای ویژگی‌هایی است که حتی می‌تواند مانع موفقیت هر سازمانی شود.

    فرهنگ‌سازمانی را نباید با اهداف یا ماموریت سازمان اشتباه گرفت. اما بااین‌حال هم اهداف و هم ماموریت شرکت می‌توانند به تعریف فرهنگ‌سازمانی کمک کنند. فرهنگ‌سازمانی به‌واسطه‌ی رفتارهایی منسجم در هر سازمانی به وجود می‌آید و اهداف و خط مشی سازمان در تشکیل آن نقشی ندارند. نحوه واکنش نشان دادن یک مدیر در زمان بحران، سازگار شدن یک تیم در راستای خواستِ مشتریان یا نحوه برخورد مدیر با کارمندی که خطا کرده، همه می‌توانند بخشی از فرهنگ‌سازمانی را نشان دهند.

    اهمیت فرهنگ‌سازمانی برای شرکت‌ها

    از وقت‌شناسی و نوع صحبت کارمندان در شرکت گرفته تا شرایط قرارداد و مزایای کارکنان می‌توان گفت که فرهنگ‌سازمانی بر تمام جنبه‌های هر کسب‌وکاری تاثیر می‌گذارد. وقتی فرهنگ‌سازمانی با کارمندان شرکت همسو باشد، آنها بیشتر احساس راحتی خواهند کرد، حمایت بیشتری از سازمان خواهند دید و درنهایت ارزشمند بودن را حس خواهند کرد. شرکت‌هایی که فرهنگ‌سازمانی را در اولویت قرار می‌دهند، راحت‌تر می‌توانند از پس مشکلات و تغییرات محیطی در کسب‌وکار بربیایند و همین موضوع آنها را قوی‌تر خواهد کرد.

    علاوه بر این فرهنگ‌سازمانی یک مزیت کلیدی در حوزه جذب و استخدام است و همچنین به‌عنوان مزیت رقابتی شما نیز شناخته می‌شود. تقریبا نیمی از کارمندان شغل فعلی خود را به خاطر فرصت شغلی‌ای با دستمزد کمتر در سازمانی بافرهنگ سازمانی قوی‌تر ترک می‌کنند.

    ویژگی‌های یک فرهنگ‌سازمانی عالی

    فرهنگ هر سازمانی متفاوت است و مهم است که در ساخت فرهنگ‌سازمانی آنچه شرکت شمارا منحصر‌به‌فرد می‌کند حفظ کنید. فرهنگ‌سازمانی در شرکت‌هایی با عملکرد بالا منعکس‌کننده ویژگی‌هایی خاص هستند که باید به دنبال تقویت این ویژگی‌ها در سازمان خود باشید تا بتوانید فرهنگ قویی داشته باشید.

    همسو بودن یکی از ویژگی‌های کلیدی در هر فرهنگ‌سازمانی است. همسویی زمانی اتفاق می‌افتد که اهداف شرکت و انگیزه‌های کارکنان در یک‌جهت باشد. شرکت‌هایی بافرهنگ سازمانی قوی به‌صورت مستمر اهداف خود را رصد می‌کنند و برای همسو کردن اهداف و چشم‌انداز شرکت تلاش می‌کنند.

    فرهنگ قدردانی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد: برگزاری مراسم‌هایی برای تجلیل عمومی از کارکنان، ارسال یادداشتی برای تشکر یا ترفیع شغلی. فرهنگ قدردانی، فرهنگی است که در آن‌همه اعضای تیم به‌طور مکرر از کمک‌های دیگران تقدیر و تشکر می‌کنند.

    به‌وجود آوردن اعتماد برای هر سازمانی امری حیاتی است. با گنجاندن اعتماد در فرهنگ‌سازمانی، اعضای تیم این فرصت رادارند تا خود را بیشتر نشان دهند، به دیگران اعتماد کنند و درنهایت وقتی کاری جدید را امتحان می‌کنند، از سوی همکاران و مدیران تشویق شوند.

    عملکرد در سازمان‌هایی بافرهنگ سازمانی قوی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این شرکت‌ها کارکنان برای موفقیت به یکدیگر انگیزه می‌دهند و درنتیجه سودآوری و بهره‌وری در تمام تیم‌ها افزایش پیدا می‌کند.

    نوآوری سازمان‌ها را به سمت استفاده حداکثری از انواع فناوری، منابع و بازارهای موجود سوق می‌دهد. نوآوری در فرهنگ‌سازمانی به این معنی است که شما تفکر خلاق را در تمام جنبه‌های کسب‌وکار خود، حتی ابتکارات فرهنگی خود به کار می‌گیرید.

    سلامت روان نیز از مهم‌ترین مولفه‌ها و ویژگی‌های فرهنگ‌سازمانی عالی است. سلامت روان، ارائه بازخورد و همچنین حمایت از کارکنان در زمان انجام، کارها را آسان‌تر می‌کند. به یاد داشته باشید که سلامت روان از تیم‌ها آغاز می‌شود و مدیران هستند که باید آن را تیم‌ها تزریق کنند.

     

     

     

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *