×
×
جدیدترین‌‌ها

نخستین دوره مربیگری «ورزش بانوان باردار»در مشهد مقدس برگزار شد:
 ورزشی لوکس به نام «ورزش بانوان باردار»

  • کد نوشته: 87760
  • آذر 30, 1402
  • نخستین دوره مربی‌گری درجه ۳ورزش‌های بانوان باردار به همت هیات ورزش‌های همگانی خراسان رضوی با حضور ۳۲نفر از متخصصان زنان و مامایی با برگزاری آزمون عملی و تئوری پایان یافت.
     ورزشی لوکس به نام «ورزش بانوان باردار»

    نخست نیوز: مجید خروشی _دکتر بیتا بردبار آذری مدرس این دوره با بیش از ۲۰ سال سابقه ورزشی ؛ رییس انجمن زنان و خانواده فدراسیون ورزش‌های همگانی ؛ پایه‌گذار ورزش‌های دوران بارداری کشور؛ پایه‌گذار و مسوول کمیته ورزش بادی بالانس فدراسیون آمادگی جسمانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه؛ مجری و کارشناس صداوسیما در شبکه بهداشت ؛ و نویسنده و مترجم کتاب‌های تخصصی ماما و مدرس ورزش دوران بارداری در مشهد ویژه متخصصان زنان و ماما در خصوص اهمیت توجه به ورزش مادران باردار قبل و بعد از بارداری در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: ورزش هماهنگ و برنامه‌ریزی‌شده برای مادران باردار و جنین نقش حیاتی دارد و کم‌توجهی به این موضوع خطرات جبران‌ناپذیر فیزیولوژیکی برای زنان دارد که امیدواریم در این خصوص فرهنگ‌سازی صورت گیرد و خانواده‌ها به این مهم دست یابند که داشتن فرزند آگاه ؛ هوشیار؛ پرتحرک و شاداب و سالم نتیجه سالم‌سازی مادران و جلوگیری از کم‌تحرکی است . وی افزود : این دوره ۶روزه با حضور هنرجویانی از یزد؛ خراسان جنوبی؛ سمنان و شهرستان‌های مشهد؛ تربت‌حیدریه ؛ جام و نیشابور به مدرسی دکتر بیتا بردبار آذری از فدراسیون ورزش‌های همگانی برگزار و در پایان برای نفراتی که موفق به گذراندن آزمون‌های پایانی شوند گواهی مربی‌گری درجه ۳صادر خواهد شد.

    برگزاری سمینارهای دانش‌افزایی و به‌روزرسانی ارتقای سطح علمی مربیان انجمن زنان و خانواده کشور در دی‌ماه امسال نیز برگزار که از مهم‌ترین امتیازات ارتقای مربی‌گری آن‌ها محسوب می‌گردد.

    دکتر بیتا بردبار آذری درباره هدف از برگزاری این دوره مربی‌گری توجه به‌سلامت و تندرستی مادران و جنین ذکر کرد و اذعان داشت: برای داشتن جامعه‌ای سالم باید فرهنگ ورزش برای مادران باردار را توسعه و ترویج دهیم .

    در این کمیته بنا داریم تمرین‌ها و شیوه‌های تحرک افزایی مادران را توسط ماما و پزشکان متخصص زنان ارتقا دهیم. ترکیبی از آموزش اصول قدرت افزایی، استقامت و انعطاف‌پذیری و به‌کارگیری آن‌ها در هر هفته و ماه بارداری از مهم‌ترین اصول تمرینی مادران باردار است و معتقدیم این‌یک ضرورت گم‌شده به‌سلامت بانوان و فرزندان در جامعه است.

    وی در پاسخ به این سوال که ورزش دوران بارداری ورزشی لوکس است گفت: ساختار و زیربنای این رشته ورزشی توجه به‌سلامت بانوان و سالم‌سازی جسم و روح آنان است و در این راستا همه بانوان را شامل می‌گردد و برنامه‌هایی داریم که با همکاری جامعه پزشکی و پیراپزشکی کشور، جهت توجیه و فراگیر نمودن ورزش برای بانوان در این دوران را ترویج دهیم و در ارتباط با کاهش مشکلات زایمان طبیعی بانوان قدم‌های مثبتی برداریم بردبار به‌عنوان نویسنده و مدرس و مجری و کارشناس صداوسیما ج.ا.ا خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی تاکید بر توسعه زایمان طبیعی برای بانوان دارد تحقق این امر ضروری است مادران باردار قبل و بعد از بارداری ورزش را باید در سبد سلامت خود قرار دهند و با ورزش در این دوران مهم سهولت زایمان را تجربه کنند. بردبار آذری تصریح کرد: تجربه نشان داده است مادرانی که فعالیت بدنی ؛ تحرک و ورزش دوران بارداری را تجربه می‌کنند کودکانی باهوش؛آگاه و توانمند را به دنیا می‌آورند بنابراین اگر داشتن فرزندانی سالم ؛ باهوش و پرتحرک را آرزو دارید به ورزش و تحرک تحت نظر مربیان متخصص و دوره‌دیده ورزش دوران بارداری فدراسیون همگانی روی بیاورد و در این راستا اهمال و کوتاهی نکنید چون داشتن فرزند سالم جسم و روح خانواده را ضمانت می‌کند.

    دکتر بیتا بردبارآذری مدرس دانشگاه و متخصص فیزیولوژی قلب و عروق ، موسس انجمن ورزشی زنان و خانواده کشور و مولف کتاب‌های ورزشی و تندرستی در حوزه تخصصی زنان و پایه‌گذار ورزش دوران بارداری در خصوص اهمیت ورزش در دوران بارداری می‌گوید: خیلی از افراد اعتقاددارند ورزش در دوران بارداری برای بانوان مناسب نیست و شاید موجب مشکل‌ساز شدن برای مادر و جنین گردد ؛ اما باید بدانیم که این‌یک مرحله از زندگی افراد است و بسیار می‌تواند برای خود مادر و جنین تأثیرگذار باشد. بسیاری از اختلالات در کودکان و بزرگسالان که زودهنگام و دیرهنگام مشاهده می‌گردد ریشه در دوران طلایی بارداری دارد. پس چه خوب است قبل از اقدام به بارداری والدین آگاهی و اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند تا بتوانند نسلی سالم را در جامعه بپرورانند. ورزش مناسب یکی از مهمترین فاکتورهایی است که می‌تواند ازلحاظ سلامت فیزیولوژیکی، آناتومیک و روانی بر مادر و جنین و حتی خانواده موثر واقع گردد و ارایه برنامه آموزشی فعالیت فیزیکی برای مادران باردارضروری است.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *