×
×
جدیدترین‌‌ها

ظرفیت های ادبی درخدمت کار خیر

  • کد نوشته: 87096
  • آذر 24, 1402
  • نشست همدلانه با سخنرانی " عشق و کمال" در خردسرای فردوسی برگزار شد.
    ظرفیت های ادبی درخدمت کار خیر

    نخست نیوز: سرور هادیان‌ _مدیر موسسه خرد سرای فردوسی گفت:این نشست برای هم افزایی بین موسسات نیکوکاری و سمن ها با استفاده ازظرفیت های ادبی برگزار شد.

    دکتر محمد جعفر یاحقی افزود : این جلسه با مسوولین و خیرین مجمع توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای خراسان رضوی برای آشنایی بیشتر با آن ها وکمک دوجانبه بین مان برگزار شد .

    وی خاطر نشان ساخت : هدف ایجاد تفاهمی بین موسسات خیریه و بنیاد نیکو‌کاری هاست و از این رو محوریت این جلسه بررسی” عشق و کمال” در آثار بزرگان ادبی ما چون حافظ، سعدی ، مولوی، فردوسی و … بود که وجه مشترک بین همه ما موسسات نیکوکاری عشق و کمال است زیر همه فعالیت‌ها و تلاش‌ها براساس همین حس مشترک است .

    دکتر یاحقی در خصوص موسسه خرد سرای فردوسی نیز با بیان آن که گام اولیه این موسسه بنام فرهنگ سرای فردوسی بوده است، اظهار داشت: بدلیل مشابهت نامی با فرهنگسراهای شهرداری در سال ۱۳۸۴ مجوز رسمی از اداره ارشاد را دریافت کرد و بنام موسسه خرد سرای فردوسی کار خویش را ادامه داده است .

    این استاد دانشگاه تصریح کرد: این موسسه از فرهیختگان کشور ، استان و شهرمان تشکیل شده است و اداره این موسسه همیشه با من بوده است .

    وی تاسیس این موسسه راایجاد یک محیط فرهنگی اعلام کرد و گفت : این موسسه بدون اتکا به دولت و باحمایت مردم تشکیل شده است و تمامی هزینه‌های این موسسه نیز از طریق مردم تامین می‌شودو همچنین ساختمان آن نیز اهدایی است که در اختیار این موسسه قرار گرفته است.

    دکتر یاحقی بیان داشت : مخاطب ما فرهیختگان ،عامه مردم ، هنرمندان ،جوانان و به خصوص کودکان می‌باشند. همچنین برگزاری کلاس‌ها و جلسات متعدد یکی دیگر از برنامه های این موسسه است .

    این اندیشمند تاکید کرد: ترویج فرهنگ شاهنامه و حمایت از زبان فارسی از هدف‌های اصلی ما است که از طریق سخنرانی‌های مختلف طی سال به این مهم پرداخته می شود. همچنین از دیگر برنامه های ما چاپ کتاب‌های مختلف و مجله است که تاکنون انتشار ۵۰ شماره از مجله انجام شده است .

    دکتر یاحقی مخاطبان اصلی این کتاب ها و مجله را فرهیختگان، دانشمندان و اهل قلم و علاقمندان به ادبیات اعلام کرد و افزود: افراد دانشگاهی از سراسر کشور به ما کمک می کنند و در همین راستا همچنین سفرهای مختلفی به مراکز شهرها ، استان‌ها و کشورهای خارجی داشته ایم .

    وی تاکید کرد: برگزاری همایش های مشترکی در تاجیکستان و افغانستان نیز از فعالیت‌های این موسسه است که در خصوص فردوسی برگزارو مقرر شد که هر سال این همایش برگزار شود .

    دکتر یاحقی اظهار داشت : هدف از این سفرها، ایران شناسی ، جهانشناسی و اشاعه فرهنگ ملی و قومی است که از طریق آنلاین یا رفت و آمدهایی که انجام می‌شود افراد ایرانی و غیر ایرانی که به فرهنگ ایران و به زبان فارسی دلبستگی دارند باما مرتبطند.

    در ادامه این نشست دکتر علیرضا قیامتی ، شاهنامه پژوه در خصوص ” عشق و کمال” در آثار ادبی مان گفت : زبان و ادبیات پارسی ، حماسی‌ترین ، اخلاقی‌ترین ،عاشقانه‌ترین و عارفانه‌ترین زبان جهان است.

    این استاد دانشگاه افزود: ادبیات ما عاشقانه‌ترین ادبیات جهان است زیرا عشق و مهرورزی در آن وجود دارد و عشق است که در ادبیات و همچنین در عرفان ما زداینده همه پلیدی‌هاست. عاشق واقعی بطور قطع حسود نیست مانند عشق مادر به فرزند . زیرا عاشق هیچگاه نسبت به طرف مقابل خود غرور نمی‌ورزد و کینه نخواهد داشت. دکتر قیامتی تاکید کرد: علت آنکه این همه عرفا و ادبای ما به عشق پرداختند، این است که عشق همانند یک آیینه است و دل و جان را با ماده ای به نام عشق می توان صیقل داد ودل را آسمانی کرد. زیرا عشق است که می‌تواند همه چیز را در خود جلوه دهد .

    وی ادامه داد: آن زمان است که می‌توان مولانا شد. مولانا از عشق به حدی می‌رسد که خود را به سرمنشاء عشق اتصال می‌دهد.زیرا حتی کلام معنوی از زمین نیز می تواند به آسمان برود.

    این اسناد دانشگاه با بیان آن که اگر عشق واقعی را در وجود خویش نهادینه سازیم به جهانیان و همه آفریدگار عشق می‌ورزیم ، اظهار داشت:عشقی که درفرهنگ ما وجود دارد همه دیوارها را از میان برمی داردو باعث کمال می‌شود.

    این اندیشمند تصریح کرد: بیشتر جنگ‌های بیرونی از درون آغاز می‌شود و با عشق است که به صلح درونی می توان دست یافت و به خوشبختی رسید. فرمان خدا عاشقیست و نشان اهل خدا عاشقی می باشد و عشق مردن ندارد.

    در ادامه رییس هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی حرفه خراسان رضوی بیان داشت : به اعتقاد من باید از ادبیات در راه اهداف مجامع خیرین استفاده کرد .

    مهندس حمید مستشاری تصریح کرد: همه کسانی که مجمع ، بنیاد های نیکوکاری و سمن های مختلفی را تاسیس می‌کنند به نوعی جزو عشاق هستند.

    وی تاکید کرد: سمن ها به این دلیل ایجاد می‌شوند زیرا ضرورت آن ها احساس می‌شود . این در حالیست که در حال حاضر ما ۳۱ سمن داریم و به اعتقاد من، همه آن ها اساسنامه‌شان عشق است .

    رییس هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی حرفه خراسان رضوی خاطر نشان ساخت: ما باید از سرمایه خوب ادبی برای اشاعه فرهنگ بزرگان مان بهره ببریم و از فردوسی که متاسفانه هنوز در کشور ما غریب است، بیشتر یادآوری کنیم.

    وی تاکید کرد: مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای خراسان رضوی آمادگی مشارکت با اندیشمندان در حوزه ادبی را دارد تا با همراهی این بزرگان بیش از پیش به این مهم بپردازد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *