×
×
جدیدترین‌‌ها

ترانزیت کالا از گمرک سرخس ۳۸۲ درصد افزایش یافت

  • کد نوشته: 86589
  • آذر 16, 1402
  • مدیر کل گمرک شهید «شوشتری» سرخس در گفتگو با نخست نیوز، گفت: ترانزیت کالا در هشت ماهه سال جاری از سرخس خراسان رضوی در مرز با ترکمنستان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۸۲ درصدی داشته است
    ترانزیت کالا از گمرک سرخس ۳۸۲ درصد افزایش یافت

    نخست نیوز: محمد علی تمدن . علی اکبر کیانی علی‌آباد افزود: در این مدت ۹۲۰ هزار و ۲۵۴ تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶۷ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۵۸۲ دلار از طریق جاده و ریل در مرز سرخس ترانزیت شده است.

    وی بیان کرد: اقلامی همچون بنزین، گوگرد، حبوبات، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، لوازم یدکی، دارو و دیگر کالاها از کشورهای روسیه و آسیای مرکزی به کشورهای هند، چین، پاکستان و دیگر کشورها  از مرز سرخس ترانزیت شده اند.

    مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس اظهار کرد: ۲۸ هزار و ۴۲۱ مسافر خارجی با اهداف گردشگری، زیارت و درمان طی هشت ماه سال ۱۴۰۲ از این مرز تردد داشته اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال هزار و ۲۲۵ درصد افزایش داشته است.

    وی ادامه داد: در این مدت ۲۹۶ هزار و ۲۱۲ تن کالا به ارزش بیش از ۳۷۷ میلیون و ۱۱۷ هزار دلار از طریق مرز سرخس وارد کشور شده که از نظر وزنی ۹۶ درصد و از نظر ارزش دلاری ۷۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

    کیانی علی‌آباد پنبه، نخ پنبه ای و سولفات امونیوم را عمده کالای وارداتی از مرز سرخس با کشور ترکمنستان عنوان کرد. وی بیان داشت: در بازه زمانی یاد شده ۱۹۹ هزار و ۶۵۱ تن کالا به ارزش ۴۵ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۹۲۰ دلار از این مرز صادر شده که از نظر وزنی ۱۱ درصد کاهش داشته اما از نظر ارزش دلاری سه درصد افزایش یافت. مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس افزود: مصالح ساختمانی، پلی اتیلن، کربنات کلسیم و دیگر اقلام کالاهای صادراتی از مرز سرخس به ترکمنستان را شامل شده است. وی ادامه داد: همچنین درآمد مالی اداره کل گمرک شهید شوشتری سرخس در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است. گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود. حجم تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان شامل صادرات، واردات و ترانزیت در سال گذشته از این گذرگاه مرزی حدود سه میلیون تن بوده است.

    برچسب ها گمرک سرخس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *