×
×
جدیدترین‌‌ها

به مناسبت گرامی داشت هفته اچ. آی. وی مطرح شد:
ویروس اچ. آی. وی (ایدز)درمانپذیر، اما همچنان شایع در مشهد

  • کد نوشته: 86579
  • آذر 16, 1402
  • نشست خبری هفته گرامی داشت اچ. آی. وی(ایدز) با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد
    ویروس اچ. آی. وی (ایدز)درمانپذیر، اما همچنان شایع در مشهد

      نخست نیوز: مجید خروشی– این نشست با هدف ارتقا خدمات تشخیصی اچ. آی. وی (ایدز) همزمان با گرامی داشت هفته (10 تا 16 آذرماه) با مشارکت اجتماعی وپایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری تشخیص مراقبت و درمان در راستای ارتقای آگاهی و سلامت آحاد جامعه برگزار و رییس گروه پیشگیری از بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارشی از آمار مبتلایان به اچ. آی. وی در مشهد بیان و گفت: خوشبختانه با تمهیداتی که صورت گرفته آمار مبتلایان به این بیماری از طریق اعتیاد تزریق روند کاهشی داشته و در مقابل همچنان رفتارهای پرخطر جنسی آمار رو رشدی را نشان می دهد که البته با شناسایی به موقع این بیماری قابلیت درمان پیدا کرده است به طوری که در هنگام تجویز دارو انتقال این ویروس به مادر و کودک در حد صفر است. زهرا نهبندانی با اشاره به این که از ابتدای امسال تا اکنون 2700 نفر بیمار مبتلا به این ویروس در مشهد شناسایی شده است افزود: ویروس اچ. آی. وی دوره پر خطر مرگ و میر خود را پشت سر گذاشته است اما کنترل و پیشگیری باید در دستور کار قرار گیرد اچ.آی. وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است اغلب آنرا به عنوان ایدز می شناسند در صورتی که ایدز آخرین مراحل عفونت اچ.آی.وی است و اگر فرد تحت مراقبت در مان باشد اتفاق خاصی بوجود نی آید.تست سریع تشخیصی اچ.آی وی در کمتر 30 ثانیه می تواند ووضعیت احتمالی ابتلا را مشخص کند.

    وی با اشاره به این که اچ. آی .وی مخصوص گروه خاصی نیست ومعمولا تا 10 سال از ظاهر فرد نمی توان ابتلای به ایدز را مشخص کرد،خاطر نشان کرد: زنان و کودکان در برابر ابتلا به ویروس اچ .آی. وی مستعدتر هستند. در ادامه این نشست علی حسین پور کارشناس مسوول پیش گیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که ویروس اچ .آی .وی(ایدز) با تجویز داروهای فروانی که داریم قابل درمان است وبا شناسایی در مرحله اولیه تست درصد سرایت آن به دیگران در حدصفر است .تصریح کرد:این ویروس تا 3ماه در بدن غیر فعال است و حتی علائم خاص و ویژه ندارد.

    و حتی تشخیص برای پزشکان خیلی مشکل است، بنابر این جوانان و نوجوانانی که رفتارهای پرخطر را تجربه می کنند ضروری است ملاحضات بیشتری داشته باشند.چون در حال حاضر بیشترین راه انتقال این ویروس با 55 درصد از طریق روابط جنسی در مشهد گزارش شده است . وی خاطر نشان کرد: کلیه مراحل تست و آزمایش اچ آی وی در23 مرکز مشهد به صورت کاملا رایگان و با رعایت محرمانه بودن اطلاعات افراد انجام میشود .

    حسین پور در ادامه با اشاره به اهمیت و نقش آگاهی یابی و اطلاع رسانی درست برای کنترل،پیشگیری و درمان این ویروس تصریح کرد: رسانه ها و مطبوعات نقش بسیار مهمی برای آگاهی یابی شهروندان برای مقابله با ویروس دارند و ایجاد فضای اعتماد سازی به ثبت اطلاعات جامع و محرمانه مراجعان واجرای برنامه های مشاوره ای و درمانی که به صورت رایگان انجام میشود در جهت ریشه کنی این ویروس نقش فراوانی در جامعه ایفا می کند. کارشناس مسوول پیش گیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که جداسازی افراد مبتلا خود سبب گسترش پنهانی بیماری در جامعه میشود در باره راه هایی که ایدز از طریق آن منتقل نمی شود، گفت: همکار یا همکلاس بودن،استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی،هم غذا بودن،عطسه و سرفه،استخر،نیش حشرات راه انتقال این ویروس در جامعه نیست و جای نگرانی وجود ندارد.اطلاع رسانی،پیشگیری،تشخیص زودهمگان،درمان و حمایت از مبتلایان ،شناسایی سریع ابتلا و مصرف داروها می تواند از تعدد انتقال ویروس بکاهد و از انتقال به دیگران جلوگیری کند در حال حاضر خدمات تشخیصی و داروهای اصلی به رایگان در مراکر مشاوره بیماری ها در اختیار مبتلایان قرار می گیرد. امین بجدی متخصص عمومی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهدنیز در این نشست گفت: هدف از این نشست اطلاع رسانی برای این که ذهنیتها را در مقابل ویروس اچ آی وی تلطیف کنیم .

    وی خاطر نشان کرد: انتقال ویروس اچ آی وی از طریق خود آلوده،روابط نامتعارف جنسی،مادر به کودک از مشکلات ما در کشور است که امیدواریم با توجه به این که ترس از مراجعه به مزراکز درمانی و تست این ویروس همچنان در میان اقشار جامعه مشاهده میشود این اطمینان و اعتماد سازی صورت گیردکه برای افزایش کیفیت زندگی برای نسل های مختلف ضروری است که در صورت داشتن رفتارهای پرخطر از صحت و سلامتی خود کاملا آگاهی داشته باشیم و این امر کیان خانواده و جامعه حفظ و صیانت خواهد کرد بنابر این از اقاشر مختلف جوان کشور خواهانم که ضمن رعایت بهداشت فردی در جهت سلامت جامعه کوشا باشند .این ویروس در مراحل اولیه ابتلا قابل شناسایی، کنترل و درمان است اما در بلند مدت و آلودگی اعضای کلیدی بدن احتمال خطر وجود دارد. بجدی به آمار مبتلایان به ویروس اچ آی وی در 6ماهه نخست سال درمشهداشاره وگفت: هم اکنون 2700 نفر مبتلا به این ویروس در حال درمان هستند که از این تعداد 300 نفروضعیت حادی دارند که با توجه به دایره انتقال وسیع این ویروس پیش بینی میشود این آمار تا 2برابر در مشهد باشد. وی خاطر نشان کرد:رفتارهای پرخطر جنسی با 56 درصد و خون و فراوره های خونی با صفر درصد بیشترین و کمترین راه انتقال ویروس اچ. آی. وی در مشهد است
    برچسب ها اچ. آی. ایدز

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *