×
×
جدیدترین‌‌ها

تیترنامریی ورزش.. !

  • کد نوشته: 86533
  • آذر 17, 1402
  • قلم قاصر از توصیف شایستگی‌های این شخصیت فرهنگی ورزشی است
    تیترنامریی ورزش.. !

    نخست نیوز: حسین فیضی _ در این شماره هفته‌نامه نخست ورزشی انتخاب تیتر مصاحبه با پهلوان اخلاق و اولین قهرمان و مدال‌آور کشتی جهان حمید توکلی زنجانی از خطه پهلوان پرور خراسان در مسابقات قهرمانی جهان (توکیو ژاپن ١٣۴١) تنها بازمانده نسل اول کشتی ایران رابه خوانندگان معزز سپرده تا قضاوت نمایند.

    حسین فیضی در این مصاحبه متمایز خود حُسن خلق، شجاعت، آرامش و پویایی،شخصیت برجسته علمی قهرمان بلندآوازه لطف‌آباد را ذیلا به رشته تحریر درآورده است اجرای کامل و سرعتی فنون و پیروزی‌های مکتسبه غیرمنتظره وی درمصاف بانام دارترین کشتی گیران ایران وجهان بیانگر هوشمندی ،نبوغ و چابکی فوق‌العاده این قهرمان بدون هیاهو است که او رابه اسطوره سحرآمیز کشتی ملی ایران مبدل ساخته است تولّد این کودک در خانواده که پدر مروج الدین و روحانی است و آغوش پرمهر و دامن‌پاک مادری که باور و اعتقاداتش ترویج و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و عترت است حاصلی بجز تربیت فرزند خلف ندارد. پهلوان توکل متولدسال١٣١٢می باشد و اکنون درسن٩٠سالگی درکنار همسر وفادار، دلسوز و کاملا از جنس ورزش و۴فرزند صالح در جوار بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)عمرباعزّت می‌گذرانند قهرمان ارتش‌های جهان این‌گونه لب به سخن گشود: به شکرانه الطاف بی بدیل وبپاس عنایات بیکران پروردگار، زندگی در سرزمین پاک و با مردمان نجیب و باصفا بسیارلذتبخش است و اعطای خانواده فهیم شایسته سجده شکرمی باشد براین باورم تعلیم ،تربیت و آموزش باید بااتکال به خداوند و توام بامنش های انسانی،فتوت و جوانمردی باشد چنانچه قوانین الهی و مکتب رضوی در وجودمان عمیقا رشد و نهادینه شود جامعه عاری از ناهنجاری به وجودمی آید ملی‌پوش اسبق کشور افزود:تحصیل در مقطع ابتدایی را با داشتن ظاهری با آرامش اما بااراده، پویایی و جنب‌وجوش درونی به پایان رساندم. تماشای تلاش(تمرینات ومرورفن) ورزشکاران و پهلوانان کشتی سنتی باچو خه ذوق و استعداد را در وجود من تحریک و شکوفا نمود. حضور در مراسمات این آیین سنتی مرسوم و ریشه‌دار در بین مردم پاک نجیب لطف‌آباد مزید بر علت و آثار بسیار ارزشمند فنی را در وجود طغیانگر من ایجادو ملکه ذهن شد.

    وی افزود: نوجوانی غَرا را با اهداف بلند و مجدانه ادامه تحصیل توٱم با تقویت جسم و روح خود به‌وسیله ورزش در محمدآباد(درگز) گذراندم. عنفوان جوانی وسالهای پایان دوره متوسطه را در شرایط ایده آل و روحیه بالا دردانشسرای مقدماتی مشهد با فراگیری فنون و تکنیک‌های کشتی آزاد را زیرنظراستادخوشنام شادروان پهلوان کریم محمدیان طی نمودم. صدالبته ایران مهدتمدن است و از فرهنگ بسیار غنی معنوی نیز برخوردار است مطالعه دقیق سالهای قبل از میلاد نشانگر آن است برای توانمندسازی و قوی ساختن سربازان فعالیت‌های جدی در رشته‌های ورزشی مانند کشتی سوارکاری، قایقرانی، شنا ،تیراندازی، کمانداری انجام و موردحمایت حکومت‌ها قرار داشته است استاد افزود:از سال١٣١٨یعنی۶ سال بعد از تولّد من تشکیلات ورزش در کشور به شکل رسمی پایه‌گذاری شد و با ساماندهی این مقوله رشد علمی نیز در آن افزون‌تر گردید از سویی نیز قابلیت‌ها درقالبهای مختلف پس از جذب و شکوفایی علاقمندان شناسایی و تفکیک رشته‌ها ورزشی به شکل هیات و انجمن صورت پذیرفت . ازاینروشرکت در کنکور،قبولی و تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه تهران و اخذ مدرک لیسانس از زیباترین جلوه‌های زندگی من شد.

    وی در ادامه گفت :مقایسه دوران فعالیت‌های طاقت‌فرسای ورزشی گذشته با نبود زیرساخت‌ها ،امکانات مدرن و پیشرفته، ارتقاء سطح علمی و فواصل طولانی و تردد بدون وسایل نقلیه رنج آورد و غیرقابل قیاس است.

    شرایط و امکانات کنونی را برای خادمین به ورزش را موجب سرزنش نمی‌دانم. زیرا دنیای امروزدرفرهنگ ،اقتصاد، صنعت ،تولی و حتی در بخش سیاسی تحمیل توسعه‌طلبی و ظلم استکبار جهانی اصلا از٩دهه قبل تابه‌حال قابل‌مقایسه نیست.

    البته مشغله‌ها نباید فرصت مطالعه و ورزش کردن را از مردم بگیرد. وی اضافه کرد شایسته است تامین امکانات،بهره‌برداری از ظرفیت، نورخان پتانسیل وزیرساختها مورد حمایتهای جدی دولتمردان بلاد ،استانها وکشورقرار گیرد تابرزندگی ماشینی ،بی‌تحرکی وسستی نسل‌های غلبه گردد.

    اکنون‌که زندگی الکترونیکی،کامپیوتر و فضاهای مجازی جای حضور در زورخانه وفضاها ی ورزشی را گرفته است چگونه بایدانتظارداشت خراسان نامدار کشتی جهان بتواند با تامین امکانات و رفع مشکلات مالی، بدون استفاده از تجربه و برنامه‌ریزی صحیح به اهداف خود برسد ،نشا ط و شادابی را وسعت بخشد قهرمانی‌های و فروغ گذشته کشتی را رقم بزند بی‌تردید بازنگری وعیبجویی باهدف برنامه ریزیهای اصولی ،هماهنگی بین اعضای این خانواده شریف می‌تواند ضامن موفقیت‌های پایدارتر مدیران دلسوز ورزش و هیات کشتی خراسان رضوی باشد پس‌اندازم از کشتی لطف دوستان و دنیایی از خاطره و مدال‌آوری در٢گنجه چوبی است

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *