×
×
جدیدترین‌‌ها

قانون اساسی کتابِ تدین و تجدد

  • کد نوشته: 85991
  • آذر 9, 1402
  • قانون اساسی یک قانون فرادستی است که همه امور باید بدان نظم یابد
    قانون اساسی کتابِ تدین و تجدد

    نخست نیوز: غلامرضا بنی اسدی_با تحقق بلاتنازل آن، بسیاری از مشکلات در منحنی کاهشی قرار می گیرد. آنچه هست و می شود نام مشکل بر آن نهاد، نه زایده قانون که بردامنِ قانون گریزی، زاده شده است.

    اگر همه اصول قانون اساسی، از کاغذ برخیزد و در جامعه تحقق یابد، خواهیم دید که بسیاری از کوچه های بن بست هم به سوی موفقیت، دروازه خواهند گشود. قانون اساسی ما، یک ترازوی دست است.

    اگر امور را با آن تراز کنیم نه تنها موفقیت در سطح بالا برای ما حاصل خواهد شد که الگویی برای دیگران هم شکل خواهد گرفت. رهبر فرزانه انقلاب به این مهم در کلام دیگران می پردازند و می فرمایند:” من یک جمله‌اى را از یک مقام غربى نقل کنم. بنده دأبم نیست از قول این سیاستمدارها و معاریف غربى چیزى بگویم؛ اما این جمله‌ى جالبى است.

    او می گوید: 2 چیز است که اگر در میان مسلمان ها دست به دست بگردد و ملت هاى مختلف مسلمان از این 2 چیز آگاه شوند، دیگر همه‌ى تابوهاى غرب – یعنى اصول جزمى غرب – در هم خواهد شکست و باطل خواهد شد. این 2 چیز چیست؟ این متفکر غربى می گوید: یکى قانون اساسى جمهورى اسلامى است؛ که این قانون اساسى، یک حکومت مردمى و پیشرفته امروزى و در عین حال دینى را در چشم مسلمانان جهان ممکن می سازد. این قانون اساسى نشان می دهد که می توان یک حکومتى داشت که هم متجدد باشد، امروزى باشد، پیشرفته باشد و هم کاملاً دینى باشد. قانون اساسى این را تصویر می کند. می گوید چنین چیزى ممکن است.” نقش مردم را قانون اساسی بزرگ و قابل احترام می بیند. آنان را صاحب حق می شمارد. حقوق شان را محترم تحریر و تبیین می کند. اگر در حوزه عمل هم به همین صراحت، تحقق پیدا کند، اگر بتوانیم اصول آن را به اصالتِ رفتاری در آوریم، در برابر دموکراسی غرب که همواره بلیت برنده آنان بوده است، بلیتی طلایی تر عرضه کنیم. موضوع دومی که آن سیاستمدار غربی می گوید کارنامه عملی ماست. به رغم همه موانعی که ایجاد کرده اند. با وجود کم بود ها و کم گذاشتن برخی از ماها، دستاورد ها چنان هست که بشود روی ترازوی داوری قرار داد. قطعا اگر قانون اساسی، کامل اجرایی شود، روزگار مان بهتر و بهتر خواهد شد…..

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *