×
×
جدیدترین‌‌ها

تحقق اهداف نبرد «شمشیر قدس»

  • کد نوشته: 8484
  • خرداد 1, 1400
  • مقامات رژیم صهیونیستی پس از آن به شروط مقاومت تن دادند و زیر بار پذیرش آتش‌بس رفتند که دریافتند گروه‌های مقاومت فلسطینی قادرند برای چندین ماه متوالی به نبرد ادامه دهند.
    تحقق اهداف نبرد «شمشیر قدس»

    خبرگزاری نخست نیوز ، رامین حسین آبادیان: نبرد سخت و طاقت‌فرسای گروه‌های مقاومت فلسطین با رژیم صهیونیستی تحت عنوان «شمشیر قدس» سرانجام ساعت ۲ بامداد امروز جمعه پس از اعلام آتش بس، به پایان رسید. همانطور که پیش بینی می‌شد، رژیم صهیونیستی علیرغم رجزخوانی‌های فراوان، تحت فشار حملات موشکی و گسترده گروه‌های مقاومت در نهایت تَن به پذیرش آتش بس داد.

    صهیونیست‌ها در حالی میدان نبرد با مقاومت فلسطین را ترک کردند که در نهایت مجبور شدند نسبت به توقف تجاوزات خود در منطقه «شیخ جراح» به گروه‌های مقاومت تضمین‌هایی بدهند. در همین ارتباط، «اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی «حماس» تأکید کرد: «جنبش حماس از طریق واسطه‌ها ضمانت‌هایی را از رژیم صهیونیستی مبنی بر توقف تجاوز به غزه و نیز دست کشیدن از اقدامات تجاوزکارانه در شیخ جراح و مسجدالاقصی، دریافت کرده است».

    این مسأله نشان می‌دهد که نبرد شمشیر قدس یکی از بزرگترین اهداف خود را که همان توقف اقدام جنایتکارانه صهیونیست‌ها در شیخ جراح بود، محقق ساخت. صهیونیست‌ها در حالی تحت فشار حملات موشکی مقاومت حاضر به عقب نشینی از تصمیم خود برای کوچاندن اجباری اهالی شیخ جراح شدند که پیش از این بر لزوم اجرایی شدن تصمیمشان در این زمینه تأکید داشتند.

    از همین روی، پر واضح است که مقاومت فلسطین با عملیات خود علیه صهیونیست‌ها توانست به هدف اصلی‌اش یعنی حمایت از قدس و اهالی آن، دست پیدا کند. همین مسأله موجب شد تا معادله جدیدی در عرصه میدانی به دشمن صهیونیستی تحمیل گردد.

    «ابو عبیده» سخنگوی گردان‌های «عزالدین قسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس در سخنانی تصریح کرد: «در جریان نبرد شمشیر قدس، گروه‌های مقاومت شکست سختی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کردند. مقاومت فلسطین با هدف دفاع از قدس و مسجدالاقصی وارد نبرد مذکور شد».

    از سوی دیگر، «نصر الشمری» معاون دبیرکل این جنبش مقاومت اسلامی تأکید کرد: نبرد «شمشیر قدس» موازنه قدرت را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطین تغییر داد. معاون دبیرکل نجباء عراق تأکید کرد: می‌توان گفت که گروه‌های مقاومت فلسطین در جریان نبرد شمشیر قدس، موازنه قدرت را بازطراحی کردند. گروه‌های فلسطینی نه تنها از ملت خود که از عزت و کرامت امت اسلامی دفاع کردند.

    بر این اساس، می‌توان از آتش بس اعلامی در غزه به عنوان آتش بسی یاد کرد که به رژیم صهیونیستی تحمیل شده است. صهیونیست‌ها نه با اراده و اختیار خود که با اکراه و از روی اجبار به این آتش‌بس تَن دادند. مقامات رژیم صهیونیستی پس از آن به شروط مقاومت تن دادند و زیر بار پذیرش آتش بس رفتند که دریافتند گروه‌های مقاومت فلسطین قادرند برای چندین ماه متوالی به نبرد ادامه دهند.

    افزون بر آنچه که گفته شد، نبرد شمشیر قدس بیش از هر زمان دیگری ضعف و ناکارآمدی سامانه موشکی گنبد آهنین را بر ملا ساخت. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده آمریکا برای تقویت سامانه گنبد آهنین دست به کار شده است. این بدان معناست که تمامی القائات و ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی بر رهگیری موشک‌های مقاومت توسط گنبد آهنین تنها دروغ پردازی بوده است.

    از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی در جریان نبرد شمشیر قدس متحمل خسارت‌های اقتصادی و زیرساختی نیز شد. بسیاری از واحدهای زیرساختی رژیم صهیونیستی هدف اصابت موشک‌های دوربُرد مقاومت قرار گرفتند و به شدت آسیب دیدند. خودِ صهیونیست‌ها اذعان کردند که تنها در چند روز اولیه حملات مقاومت، رژیم صهیونیستی متحمل خسارتی بالغ بر بیش از ۱۶۰ میلیون دلار شد.

    افزون بر این، نباید از تأثیرات روانی حملات مقاومت به رژیم صهیونیستی نیز غافل شد. حملات موشکی مقاومت فلسطین از لحاظ روانی تأثیرات جبران ناپذیری را بر شهرک‌نشینان صهیونیست گذاشت. بر این اساس، می‌توان گفت که تعداد مجروحان روانی ناشی از حملات مقاومت به مواضع رژیم صهیونیستی به مراتب بیش از تعداد مجروحان ناشی از اصابت سخت افزارهای جنگی است.

    آخرین گزارش‌ها از اراضی اشغالی حاکی از آن هستند که بیش از ۸۵ درصد از موشک‌های شلیک شده توسط گروه‌های مقاومت فلسطین به اهداف خود در اراضی اشغالی اصابت کردند. این حملات گسترده فرار دسته جمعی شهرک‌نشینان صهیونیست را به دنبال داشت.

    در همین ارتباط، «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس تصریح کرد: «به دنبال حملات موشکی و گسترده مقاومت بیش از ۶ میلیون شهرک نشین صهیونیست به پناهگاه‌ها پناه بردند». این بدان معناست که در حملات گسترده مقاومت، موجودیت رژیم صهیونیستی به شدت با مخاطره مواجه شده است. علت این مسأله هم آن است که شهرک‌نشینان بیش از گذشته در اراضی اشغالی احساس نا امنی می‌کنند و همین احساس نیز به مهاجرت معکوس دامن خواهد زد.

    علاوه بر تمامی آنچه که گفته شد، گروه‌های مقاومت فلسطین جملگی بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از خود به عنوان یکی از عوامل اصلی تحقق پیروزی استراتژیک بر دشمن صهیونیستی در نبرد شمشیر قدس تأکید دارند. در همین ارتباط، «اسماعیل هنیه» تصریح می‌کند: «از جمهوری اسلامی ایران به دلیل حمایت‌های آن از مقاومت قدردانی می‌کنم. ایران از هیچ تلاشی برای حمایت از مقاومت در زمینه‌های مالی، تسلیحاتی و استراتژیک دریغ نکرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *