×
×
جدیدترین‌‌ها

آوار تعهد ارزی بر سر صادرات

  • کد نوشته: 83016
  • آبان 4, 1402
  • عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی: آزادسازی نرخ ارز و از بین بردن تفاوت نرخ آن در بازار و سامانه نیما، بسیاری از مشکلات صادرکنندگان را حل و صادرات کالا را آسان می‌کند

    آوار تعهد ارزی بر سر صادرات

    نخست نیوز : محمدحسین روشنک_ ارز حاصل از صادرات باید به نرخ بازار آزاد به فروش برسد تا افراد ارز خود را از بازار تهیه کنند. این‌که صادرکننده مجبور شود ارز را به نرخ ارزان به سامانه نیما بدهد تا واردکننده با آن ارز کالا را وارد کشور کند و به نرخ آزاد بفروشد، فقط به ضرر صادرکننده تمام می‌شود.

    درصورتی‌که صادرکننده، ارز خود را به نرخ بازار واگذار کند، هر واردکننده‌ای ارز را به نرخ آزاد از بازار دریافت کرده و با آن کالا وارد خواهد کرد و در این صورت نرخ ارز هم افزایش پیدا نمی‌کند. دولت با ابزارهایی که در اختیار دارد، می‌تواند ارز را در بازار کنترل کند و خود با خریدن ارز نیاز را برای صادرات کالا فراهم خواهد کرد.

    فضای کشور چندان صادرات محور نیست، شاید یکی از دلایل آن را بتوان نبود وزارت بازرگانی یا وزارت تجارت در کشور دانست، معتقدم که تشکیل وزارت بازرگانی آن‌قدر مهم است که عدم تشکیل آن ما را از مسیر اصلی اقتصاد در کشور دور می‌کند. ازآنجاکه وزارت بازرگانی در کشور تشکیل نشده است، مزیت‌های صادراتی هر منطقه ازجمله خراسان رضوی در کالاهای ساخته‌شده مشخص نیست، هیچ پژوهشی در این زمینه انجام نگرفته است که کدام کالاها مزیت صادراتی دارند یا کدام کشورها می‌توانند بازار خوبی برای کالاها باشند.

    مشکل بعدی صادرکنندگان، ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل است، هنوز واگن کافی برای حمل کالاهای صادراتی نداریم، این در حالی است که حمل واگن از کشورهای آسیای میانه یا عکس آن هزینه زیادی برای صادرکننده دارد و چه دلیلی وجود دارد که صادرکننده سه تا چهار هزار دلار پول نامشخص برای نوبت واگن پرداخت کند.

    ۱۷ سال است که گفته می‌شود گمرک باید از داخل مشهد جابه‌جا شود و طی سال‌های گذشته بارها مطرح‌شده بود که اداره گمرک می‌خواسته زمینی از آستان قدس رضوی در منطقه‌ای از “تپه سلام” مشهد خریداری کند و گمرک مشهد به آنجا منتقل شود.

    بعد از ۱۷ سال مدیرکل راه‌آهن و ناظر گمرکات  خراسان رضوی نزد استاندار به مشکل ترافیک محل گمرک مشهد اشاره‌کرده و استاندار نیز با جابه‌جایی بخشی از گمرک مشهد به ایستگاه شهید مطهری موافقت کرده است.

    این در حالی است که زیرساخت‌ها و امکانات کافی در ایستگاه شهید مطهری وجود ندارد، از سوی دیگر اگر هم آستان قدس رضوی در ایستگاه “سلام” اقدام به ساخت گمرک کند، هزینه کالاهای صادراتی افزایش می‌یابد زیرا درهرصورت آستان قدس رضوی یا هر بخش غیردولتی که اقدام به ساختن گمرک کند هزینه‌هایش را از صادرکنندگان ‌و واردکنندگان تامین خواهد کرد. بهتر است به‌جای انتقال گمرک به ایستگاه شهید مطهری که هزینه زیادی دارد، همان توافق ۱۷ سال قبل بین گمرک و راه‌آهن پیگیری و اجرا شود

     

     

    برچسب ها آستان قدس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *