×
×
جدیدترین‌‌ها

علائم هشداردهنده آرتریت روماتوئید

  • کد نوشته: 77455
  • شهریور 16, 1402
  • آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی مزمن است. زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مفاصل و بافت‌های خود حمله می‌کند و باعث درد و التهاب می‌شود

    علائم هشداردهنده آرتریت روماتوئید

    به گزارش نخست نیوز ،به عنوان یک بیماری پیشرونده توصیف می‌شود، زیرا می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود و بدون درمان کافی می‌تواند منجر به مشکلاتی در سراسر بدن شود. التهاب ناشی از آن می‌تواند به قلب، ریه‌ها و رگ‌های خونی آسیب برساند و منجر به عوارض جدی شود.

    علائم آرتریت روماتوئید که باید مراقب آنها باشید

    1. درد مفاصل و تورم: آرتریت روماتوئید می‌تواند هر مفصلی در بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اما اغلب به دست‌ها (از جمله بند انگشت و مفاصل میانی انگشتان)، مچ دست، پاها و زانوها ضربه می‌زند. مفاصل آسیب‌دیده می‌توانند گرم، دردناک، سفت یا حساس به لمس باشند.

    2. خستگی مفرط: خستگی مفرط مشخصه این بیماری است. خستگی نیز مانند درد مداوم، نشانه‌ای از درمان ناکافی التهاب است. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از افسردگی باشد که یکی از عوارض شایع این بیماری است.

    3. سرفه مداوم: التهابی که همراه با آرتریت روماتوئید ایجاد می‌شود سایر قسمت‌های بدن از جمله ریه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع عوارض ریوی مرتبط با آرتریت روماتوئید یکی از شایع‌ترین نشانه‌های آن در خارج از مفاصل است. می‌تواند ریه‌ها را درگیر کند و باعث سفتی قفسه سینه و سرفه شود.

    4. درد قفسه سینه یا تنگی نفس: افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند و اگر مبتلا به آرتریت روماتوئید هستید و درد قفسه سینه یا تنگی نفس را تجربه می‌کنید، حتما معاینه شوید. زیرا می‌تواند نشانه‌ای از حمله قلبی یا بیماری قلبی باشد.

    5. بی‌حسی یا مشکل در تعادل: اگرچه امروزه کمتر رایج است، اما آرتریت روماتوئید می‌تواند ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بی‌حسی و مشکلات تعادل شود. اما اینها همچنین می‌توانند علائم آسیب عصبی دیابتی باشند. همانطور که تحقیقات نشان می‌دهد آرتریت روماتوئید با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است، که می‌تواند یک عارضه بسیار شایع باشد.

    6. بثورات پوستی: بثورات پوستی می‌تواند یک واکنش دارویی یا نشانه‌ای از پیشرفت بیماری در خارج از مفاصل باشد.

    7. قرمزی چشم، تاری دید، یا درد چشم: این علائم می‌تواند نشان‌دهنده التهاب در چشم باشد و نیاز به توجه دارد. یکی از خطرات چشمی مرتبط با آرتریت روماتوئید، یووئیت است، التهابی که بر یووه (لایه میانی چشم) تاثیر می‌گذارد. و اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به مشکلات بینایی شود.

    هرچه آرتریت روماتوئید بهتر کنترل شود، احتمال بروز این علائم کمتر است. اما شناسایی زودهنگام آنها می‌تواند به جلوگیری از عواقب طولانی‌مدت در داخل و خارج مفاصل نیز کمک کند. به همین دلیل است که برای کنترل این بیماری و حفظ سلامتی خود، همکاری نزدیک با پزشکتان مهم است.

    منبع:بهداشت نیوز

    برچسب ها ایمنی بدن بیماری

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *