×
×
جدیدترین‌‌ها

سخنی با موافقان یک تجربه ناکام!

  • کد نوشته: 76997
  • مرداد 19, 1402
  • محمدحسین روشنک، رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی: این رویکردها در حالی اتخاذ می‌شود که عدم توفیق و کسب نتایج لازم از موضوع ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت بر همگان واضح و مبرهن است.

    سخنی با موافقان یک تجربه ناکام!

    نخست نیوز : اگر ادغام وزارت بازرگانی با صنعت و معدن موفق بوده، چرا به‌جای افتخار به تولید ۳۰۰۰ قلم کالای ایرانی که با حمایت آن وزارتخانه می‌توانستند با تولیدات مشابه خارجی رقابت کنند، شاهدیم که ممنوعیت واردات برای ۲۵۰۰ قلم کالا تعیین می‌شود، آن‌هم به بهانه حمایت از تولید داخل. دریغ آنکه نمی‌دانند این رویکرد در ظاهر حمایتی، صرفا انحصار ایجاد می‌کند اما تولید را توانمند نمی‌سازد و این یعنی هدر رفت منابع بدون ایجاد منافع پایدار.

    گروهی که آن ادغام را موفق می‌دانند، برای افکار عمومی شرح دهند که چرا در این سال‌ها جلوی ضرر و زیان مصرف‌کننده ایرانی خودروهای داخلی گرفته نشده است و این وزارتخانه عریض و طویل، نتوانسته حتی در کیفی‌سازی هم جایگاه و نقش موثر خود را ایفا کند.

    آن گروهی که با تفکیک مخالف هستند، چون ادغام را مفید می‌دانند، شرح بدهند که این وزارتخانه چرا در این سال‌ها، مصرف منابع ارزان توسط برخی صنایع عمدتاً دولتی و خصولتی را متوقف نکرده، آن‌هم بااطلاع از اینکه بعضی از این صنایع و شرکت‌ها منابع را ارزان مصرف می‌کنند اما محصولات خود را به گران‌ترین قیمت عرضه می‌نمایند یا حتی شماری که زیانده هستند و صرفا باوجود حمایت‌های این‌چنین بقا دارند.

    آیا جز این بوده که متولیان ادغام، ایجاد بهره‌وری بیشتر را یکی از ادله خود برای پیوند وزارتین «بازرگانی» و «صنعت و معدن» عنوان می‌کردند؟

    اگر این ادغام تجربه موفقی بود، چرا همچنان بیش از ۳۰ میلیارد دلار کالای قاچاق به ایران وارد می‌شود، درحالی‌که قرار بود سیاست‌های تنظیم بازار، راهبردهای نظارت بر عرضه و ساماندهی واردات و تولید؛ این موج سنگین را مهار کند؟ آیا به‌راستی چنین شده است؟

    وزارتخانه‌ای که باید افتخارش این می‌بود که توانسته تولید کشور را به‌جایی برساند که قاچاق و واردات کالای خارجی از توجیه اقتصادی خارج شود، امروز به این افتخار می‌کند که واردات را ممنوع کرده و یا تعرفه‌های وارداتی سنگین تعیین نموده است.

    سوال اینجاست آیا ممنوعیت واردات ۲۵۰۰ قلم کالا و ورود ۳۰ میلیارد دلار کالای قاچاق و تحمیل هزینه اضافی ناشی از تعرفه گمرکی به مصرف‌کننده ایرانی که بخشی از آن حاصل ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنعت است، افتخار دارد؟

    نگارنده به‌واقع مشتاق است از دلایل مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی، باوجود همه این شواهد و قرائن، بداند چون تصمیمات و مواضع امروز ما، آینده اقتصاد کشورمان و نسل‌های بعد را شکل خواهد داد.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *