×
×
جدیدترین‌‌ها

مستاجرها به زودی صاحب خانه می شوند؟!

  • کد نوشته: 76330
  • شهریور 7, 1402
  • نهضت ملی مسکن به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه تولید و تأمین مسکن به مرحله تحویل واحدها رسیده است.

    مستاجرها به زودی صاحب خانه می شوند؟!

    به گزارش نخست نیوز ،روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور، به‌صورت همزمان در سراسر کشور، بیش از ۱۰۱‌هزار واحد مسکونی نهضت ملی افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. البته مسکن نهضت ملی در یک سال اخیر در نقاط مختلف به‌صورت محدود آماده و تحویل مردم شده است اما برنامه تحویل متمرکز بیش از ۱۰۰هزار واحد برای نخستین‌بار روز گذشته اجرا شد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح واحدهای مسکن گفت: از این پس هر سه ماه یک‌بار و به شکل فصلی، افتتاح واحدهای مسکونی نهضت ملی انجام و خانه‌دار شدن مردم سرعت می‌گیرد.

    افتتاح‌ مسکن‌ها در هفته دولت شامل واحدهای مسکونی نوسازی شده در بافت‌های فرسوده، خودمالکی، مسکن روستایی و مسکن‌های حمایتی دولت و واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر در سراسر کشور است. بر این اساس، بیشترین تعداد واحدهایی که امروز در استان‌های مختلف افتتاح و به متقاضیان تحویل داده می‌شود، متعلق به استان خراسان‌رضوی با ۹هزار و ۴۷۷واحد مسکونی است و پس از آن به استان‌های تهران با ۸هزار و ۷۲۸واحد، همدان ۷هزار و ۲۵۸واحد مسکونی، کرمان ۶هزار و ۶۱۳واحد مسکونی و هرمزگان پنج هزار و ۲۲۴ واحد مسکونی اختصاص دارد. از ۱۰۱هزار واحدی که روز گذشته افتتاح شد ۱۹هزار و ۱۸۹واحد در بافت‌های فرسوده نوسازی و احداث شده است. براساس این گزارش پنج هزار و ۱۷۳پروژه در قالب ۱۹هزار و ۱۸۹واحد در مشارکت مردمی نوسازی شده است. ارائه تسهیلات بافت فرسوده، تخفیف‌های پروانه، عوارض ساختمانی، انشعابات و مشوق‌های شهرسازانه برنامه‌های دولت برای نوسازی مسکن مردمی است.

    نوسازی بافت‌های فرسوده و کمک به کاهش بافت‌های فرسوده شهرها یکی از سیاست‌هایی بوده که دولت سیزدهم در برنامه کلان خود قرار داده است و تعهد کرده، سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در قالب طرح نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده شهری نوسازی و بهسازی کند.

    در کنار نوسازی واحدهای مسکونی بهسازی محلات و معابر و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و کاهش بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی برای بهبود کیفیت زندگی مردم در اقساط نقاط کشور است.

    نهضت ملی، ساخت ۴ میلیون مسکن را در برنامه دارد و با سیاست تأمین مسکن با اولویت مسکن حمایتی برای اقشار کم درآمد و با درآمد متوسط اجرا می‌شود. مهم‌ترین بخش از این برنامه زمین رایگان است که دولت برای ساخت مسکن فراهم می‌کند. به این ترتیب بخش زیادی از هزینه ساخت مسکن برای متقاضیان حذف می‌شود. همچنین در این طرح، تسهیلات ساخت برابر ۵۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود تا آورده مالی متقاضیان برای خانه‌دار شدن موجب فشار مالی زیادی بر خانوار نشود. بنابر این گزارش تقریباً یک‌سوم هزینه ساخت سهم آورده متقاضیان می‌شود.

    همچنین برای کاهش اقساط وام، سود تسهیلات از نرخ ۲۳‌درصدی وام بانکی کمتر و معادل ۱۸ درصد است البته برای دهک‌های اول تا سوم، با پرداخت یارانه نرخ سود از سوی دولت، سود وام بانکی کمتر از ۱۰درصد است. وزیر راه و شهرسازی روز گذشته از افزایش سرعت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد. بذرپاش با بیان اینکه احداث و تکمیل واحدها در نهضت ملی مسکن یکی از اولویت‌های وزارتخانه در دوره جدید است، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد تا با همکاری مناسبی که بین همه ارکان دولت وجود دارد و استانداران و مدیران استانی نیز پای کار هستند، بتوانیم تا پایان سال تعداد قابل توجهی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با سرعت بیشتر در سال آینده را تکمیل کنیم و تحویل مردم بدهیم.

    وی تأکید کرد: اکنون تولید مسکن که یکی از ضرورت‌های کشور، قانون و نیاز مردم است، سرعت مناسبی پیدا کرده و عملکرد استان‌ها نیز مناسب است و می‌توان به برنامه تولید مسکن دولت سیزدهم جامه عمل پوشاند.

    بذرپاش تصریح کرد: با همین سرعت تلاش خواهیم کرد تا هر سه ماه یک‌بار و به شکل فصلی، افتتاح واحدهای مسکونی نهضت ملی را با حضور رئیس‌جمهور در سفرهای استانی انجام بدهیم و بدین طریق طعم شیرین خانه‌دار شدن را به مردم بچشانیم.

    وی با تأکید مجدد بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا در پایان دولت به تعهد خود برای ساخت مسکن جامه عمل بپوشاند، خاطرنشان‌کرد: واحدهای مسکونی افتتاح شده در هفته دولت امسال در حوزه‌های حمایتی با ارائه زمین‌های ۹۹ ساله، در حوزه بافت‌های فرسوده، در حوزه خودمالکی و برخی نیز در حوزه مسکن روستایی است. وزیر راه و شهرسازی گفت: افتتاح‌ واحدها به غیر از افتتاح‌ واحدهایی است که در شهرهای جدید تکمیل شده و پروژه‌های شهرهای جدید در این افتتاح‌ها برنامه‌ریزی نشده است. وی خاطرنشان کرد: به‌زودی واحدهای تکمیل شده در شهرهای جدید که بیش از ۲۰ هزار واحد بوده و بخش عمده آنها تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر است که سال‌ها به سرانجام نرسید، افتتاح خواهند شد.

    بررسی آخرین داده‌های آماری مرکز آمار نشان‌دهنده این است که نرخ تورم مصالح ساختمانی در بهار ۱۴۰۲ کاهشی بوده است. برابر داده‌های آماری، در بهار امسال نرخ تورم فصلی نهاده‌های ساختمانی شهر تهران ۱۳.۶ درصد است که در مقایسه با زمستان ۸ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم فصلی نهاده‌های ساختمان در فصل زمستان برابر ۲۱.۶ درصد بود. مطابق اعلام مرکز آمار در فصل بهار ١۴٠٢ نرخ تورم نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل ۳۹.۷ درصد است یعنی نسبت به فصل بهار سال گذشته که برابر ۵۵.۲ درصد بود کاهش ۱۵.۵ واحد درصدی داشته است. اجرای برنامه نهضت ملی مسکن و تحویل واحدها به گفته فعالان بازار مسکن تأثیر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت و روند کاهشی قیمت مسکن را تداوم می‌بخشد. قیمت مسکن از خردادماه به‌خصوص در تیر و مرداد کاهش داشته و حداقل میزان کاهش آن براساس معاملات ۲۰درصد برآورد شده است. تلاش دولت این است که واحدهای نهضت ملی مسکن نیز با قیمت متناسب با شرایط مالی خانوار متقاضی به دست آنها برسد.
    علاوه بر تأمین زمین و پرداخت تسهیلات، شاخص مهم دیگر در کاهش هزینه ساخت مسکن نهضت ملی مصالح است.

    سیاست متولیان بخش مسکن تأمین مصالح این برنامه به‌صورت مستقیم و بدون واسطه از بخش تولید است. بر اساس گزارشی که مرکز آمار ارائه داده است قیمت مصالح ساختمانی با وجود افزایش در سال‌های اخیر، در حال حاضر روند کاهشی دارد.
    منبع:وقایع روز

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *