×
×
جدیدترین‌‌ها

دست برتر ایران در توافق با آمریکا

  • کد نوشته: 74935
  • مرداد 26, 1402
  •  توافق اخیر ایران و آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده جمهوری‌اسلامی و تبادل زندانیان که پس‌از حدود دو سال گفت‌وگو و رایزنی‌های غیرمستقیم بدست آمد، نشان می‌دهد رویکردهای اتخاذ شده در حوزه سیاست‌خارجی ازسوی دولت‌سیزدهم توانسته گام‌های موفقیت‌آمیزی برای جامه‌عمل پوشاندن به اهداف ترسیم شده بردارد.

    دست برتر ایران در توافق با آمریکا

    نخست نیوز : با این حال اعتقاد براین است که هنوز هم باید برای گمانه‌زنی پیرامون ابعاد مختلف توافق تامل و تا اجرا شدن کامل آن صبر کرد، چراکه طرف آمریکایی پیشینه خوبی در زمینه ارایه ضمانت‌ها و پایبندی به تعهدهای خود ندارد و بارها زیرمیز مذاکرات و توافق‌ها زده‌است. البته ذکر این نکته ضروری است که مسوولان مربوط دریافت تضمین‌های لازم از طرف آمریکایی در این تبادل را تایید کرده‌اند و امید است که فرایند طراحی‌شده برای اجرایی‌سازی توافق به‌خوبی انجام شود تا شاهد گشایش‌های چشمگیری در بازارهای مالی کشور باشیم؛ موضوعی که تاثیر قابل‌توجهی بر وضعیت معیشتی قشرهای مختلف جامعه خواهد داشت و به استمرار ثبات اقتصادی در کشور می‌انجامد.

    توافق با آمریکا قطعا گامی مثبت و رو به جلو برای دولت فعلی خواهد بود، اما طرف‌های آمریکایی حتی در این توافق نیز حسن‌نیت نداشته‌اند، چرا که اجازه آزادسازی پول‌های بلوکه شده را فقط در زمینه‌های غیرتحریمی و در مسیرهایی که آنها باید نظارت داشته باشند، داده‌اند!

    آزادی زندانیان ایرانی در ایالات متحده نیز نکته حائز اهمیتی است که نباید به آسانی از کنار آن گذشت. نکته مهم دیگر در خبر توافق اخیر ایران و آمریکا این موضوع است که ایالات متحده در وضعیت خوبی قرارنگرفته و در شرایط کنونی چاره‌ای  جز دستیابی به توافق با جمهوری‌اسلامی نداشته‌اند.

    یعنی در واقع اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند، بازهم از توافق با جمهوری‌اسلامی خودداری می‌کردند و می‌کوشیدند مانند گذشته، با سنگ‌اندازی در مسیر رایزنی‌ها، از به‌سرانجام رسیدن توافق جلوگیری کنند.

    در واقع توافق اخیر ایران و آمریکا، نیاز ایالات متحده به این توافق را به خوبی نشان می‌دهد، چراکه این کشور درحال‌حاضر در شرایط عدم‌تعادل قرار گرفته و شکست بزرگی را نیز در جریان مدیریت اغتشاشات در سال گذشته تجربه کرده است. پس آنان حاضر شده‌اند تا در ازای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در چند کشور و همچنین آزادی زندانیان ایرانی، چند زندانی آمریکایی که دیگر نه ارزشی برای جمهوری اسلامی دارند و نه برای ایالات‌متحده،  پس بگیرند. ازسوی دیگر این توافق نشان دهنده وضعیت خوب و دست برتر جمهوری اسلامی نسبت به گذشته است که امیدواریم این روند رو به جلو ادامه دار باشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *