×
×
جدیدترین‌‌ها

هدفگذاری ایجاد بیش از ۱میلیون شغل

  • کد نوشته: 74884
  • مرداد 26, 1402
  • وزیر کار گفت: امسال دولت برای ایجاد اشتغال ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار تصویب کرده و سهم بانک‌ها نیز مشخص شده است که با این میزان اعتبار اشتغال قابل‌توجهی ایجاد خواهد شد.

    هدفگذاری ایجاد بیش از ۱میلیون شغل

    به گزارش نخست نیوز ، نرخ بالای بیکاری جوانان، نرخ بالای بیکاری فارغ­ التحصیلان، پایین بودن نرخ مشارکت و افزایش جمعیت غیرفعال، افزایش میانگین سنی جمعیت شاغل، عدم توازن منطقه ‌ای بیکاری، افزایش عدم‌تطابق شغلی، نرخ بالای بیکاری پنهان، سهم بالای اشتغال غیررسمی و پدیده شاغلین فقیر از مهم­ترین چالش‌­های بازار کار کشور به‌شمار می­‌روند.

    اهمیت ایجاد اشتغال در ایجاد ثبات اقتصادی جامعه موضوعی غیر قابل انکار است. توجه هرچه بیشتر به موضوع اشتغال در جامعه می‌تواند منجر به افزایش سطح رفاه عمومی و توسعه همه‌جانبه در جامعه شود. در کشورهای مختلف از طریق علمی به این مسئله پرداختند و ارتباط معنی‌داری بین اشتغال و اشتغال پایدار با توانمندسازی منابع انسانی و مدلهای استادشاگردی و انکیباتورها و زنجیره ارزش و زنجیره تأمین و… تعریف نموده‌اند.

    نیروی انسانی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین عوامل تولید است که از طریق مشارکت در تولید چه به‌لحاظ یدی و فیزیکی و چه به‌لحاظ فکری و مدیریتی و تکنولوژی نقش مهمی در روند تولید ایفا می‌کند. کشورهایی که در برنامه‌ریزی برای تربیت نیروی انسانی موفق‌تر باشند مسیر اقتصادی روشن‌تری دارند. یکی از دغدغه‌های اساسی برنامه‌های توسعه در کشور نیز تلاش برای کاهش معضل بیکاری است که همواره به‌عنوان یکی از اهداف مهم این برنامه‌ها بوده است.

    سید صولت مرتضوی, وزیر کار با بیان اینکه بزرگترین چالش اشتغال‌زایی و کارآفرینی در کشور ساختار آموزشی کشور است، گفت: تدوین و ترسیم نظام استادشاگردی و توسعه مراکز آموزش جوار کارگاهی محور برنامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای قرار گرفته است.

    مرتضوی بر اصلاح قوانین و مانع‌زدایی از اشتغال‌آفرینی نیز تأکید کرد و اظهار داشت: برنامه دولت بهبود محیط کسب‌و‌کار برای بخش خصوصی است و ما هم ناظر بر عملکرد دستگاه‌های متولی و حامی کارآفرینان کشور هستیم.

    مرتضوی با اعلام این‌که “سال گذشته فراتر از وعده دولت بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شد”، گفت: سال 1402 نیز درصدی بیشتر از سال گذشته برای ایجاد اشتغال هدف‌گذاری شده است.

    طی چند روز گذشته نشست «بررسی عملکرد اعطای تسهیلات تکلیفی موضوع بند الف تبصره (18) و بند ب تبصره (16) قانون بودجه سال 1401 و 1402» برگزار شد که علاوه بر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدمرتضی بختیاری» رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، «علی‌محمد قادری» رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاون و نمایندگانی از وزارت کشور، مدیران‌عامل و نمایندگان بانک مرکزی و بانک‌های‌ عامل کشور حضور داشتند.

    صولت مرتضوی, وزیر کار در این نشست گفت: رئیس‌جمهور چند مسئله را به‌عنوان اهداف اصلی دولت در نظر دارند که یکی از آن‌ها ایجاد سالیانه یک‌ میلیون فرصت شغلی است. طبق گزارش مرکز آمار ایران، از بهار 1401 تا بهار 1402، نرخ بیکاری یک‌ درصد کاهش یافت.

    مرتضوی، از ایجاد اشتغال به‌عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی عدالت نام برد و گفت: اگر عدالت را هدف غایی ایجاد جمهوری اسلامی بدانیم، شاخصه اشتغال، آن را ارزیابی می‌کند.

    وی با تأکید بر اینکه اشتغال، حیات‌بخش و عزت‌آفرین است، گفت: اشتغال، احساس غرور و شادابی برای جامعه به‌ارمغان می‌آورد و اگر ما وظیفه اشتغال‌زایی را به‌درستی انجام دهیم، امنیت اجتماعی جامعه را تضمین کرده‌ایم.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز اینکه “طبق گزارش مرکز آمار ایران شاهد کاهش یک‌درصدی نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم”، اضافه کرد: نرخ بیکاری امسال کمترین نرخ بیکاری در چند دهه اخیر بوده است.

    وی درباره مشکلات در حوزه تولید گفت: نباید کارخانه‌ای تعطیل شود و رئیس جمهور تأکید دارد که کارگر تخلف نمی‌کند و باید با متخلف برخورد شود؛ تولید هم سزاوار مجازات نیست و نباید با تولید برخورد کنیم.

    امسال دولت برای ایجاد اشتغال 20هزار میلیارد تومان اعتبار تصویب کرده و سهم بانک‌ها نیز مشخص شده است که با این میزان اعتبار اشتغال قابل‌توجهی ایجاد خواهد شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *