×
×
جدیدترین‌‌ها

متخصص ریشه دندان دکتر نفیسه امامی

  • کد نوشته: 73527
  • مرداد 16, 1402
  • پوسیدگی‌های عمیق، ترک و شکستگی دندان, تروما (ضربه) و ترمیم‌های با مجاورت نزدیک به عصب دندان از دلایل ایجاد التهاب و عفونت در دندان می‌باشد. در پروسه‌ی درمان ریشه این بافت ملتهب و عفونی خارج می‌شود کانال های دندان ضد عفونی شده و توسط ماده‌ای خنثی داخل کانال‌های دندان پر می‌شود.​​​​​​​

    متخصص ریشه دندان دکتر نفیسه امامی

    درمان ریشه دندان با متخصص اندو نفیسه امامی​​​​​​​

    درمان ریشه دندان یکی از اقدامات بسیار پیچیده دندانپزشکی است که برای درمان عفونت‌های شدید ریشه‌‌های دندان استفاده می‌شود. از این روش می‌توان برای جلوگیری از کشیدن دندان و ترمیم آسیب دیدگی‌های عمقی استفاده کرد؛ اما به خاطر داشته باشید که برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، باید یک متخصص خوب در زمینه درمان ریشه پیدا کنید. زیرا طی شدن ناقص یا اشتباه این فرایند می‌تواند ضرر‌های جبران ناپذیری را به سلامت د‌هان و دندان شما وارد کند.

    در داخل بافت سخت دندانی بافتی نرم وجود دارد که پالپ دندان نام دارد و حاوی عروق و اعصاب می‌باشد در موارد عمیق شدن پوسیدگی و از بین رفتن بافت سخت این بافت ملتهب شده و دچار درد حاد می‌شود که در اصطلاح عامیانه این شرایط (به عصب رسیدن دندان) اتلاق می‌شود و درصورت تاخیر در درمان ریشه این بافت ملتهب، بافتی نکروز (مرده) شده که نهایتا منجر به ایجاد ابسه و تورم در بیمار می‌شود.

    علائم دندان‌های نیازمند درمان ریشه دندان:

    درد مداوم

    دردی که پس از تحریک (سرما / گرما) یش از بیست ثانیه طول بکشد.

    دردهای شبانه که خواب فرد را دچار اختلال کند.

    چه زمانی نیاز به متخصص درمان ریشه دندان / متخصص اندو می‌باشد؟​​​​​​​

    تمامی کیس های درمان ریشه نیاز به درمان تخصصی ندارند حین مواجهه با اولین درد دندان بیمار به یک دندانپزشک عمومی مراجعه نموده و دندانپزشک پس از انجام تست‌های دندانی و بررسی گرافی بیمار با مشاهده‌ی حاد بودن علائم و پیچیدگی درمان ریشه آن را به متخصص ارجاع می‌دهد.

    درمان ریشه دندان چگونه است؟

    علت نیاز به درمان ریشه دندان

    ایجاد التهاب در پالپ دندان یا از بین رفتن بافت سخت دندان‌ها دلایل متعددی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    – داشتن پوسیدگی‌های بسیار عمیق

    – شکستن یا ترک خوردن دندان

    – ضربه‌‌های شدید یا تروما

    – ترمیم‌های اشتباه یا ناقص نزدیک به عصب دندان

    آنتی بیوتیک‌ها دارویی هستند که برای درمان عفونت باکتریایی استفاده می‌شوند؛ اما در درمان ریشه موثر نیستند. البته شاید خوردن این قرص‌ها تا حدی باعث کم شدن تورم لثه‌‌ها یا گونه شود، اما نمی‌تواند به طور کلی عفونت ریشه را از بین ببرد؛ زیرا درمان ریشه دندان نیاز به ضدعفونی کامل کانال‌های دندانی دارد و نمی‌توان با خوردن قرص‌های ساده آن را درمان کرد.

    آیا برای درمان ریشه دندان می‌توان از آنتی بیوتیک استفاده کرد؟

    اگر برای درمان ریشه دندان به یک متخصص خوب مراجعه نکنید، ممکن است تخلیه، ضدعفونی یا پر کردن کانال‌ها به صورت ناقص انجام شود. در این صورت درد و تورمی‌ را پس از درمان احساس خواهید کرد و حتی ممکن است مجددا عفونت در دندان شما توسعه پیدا کند. دقت داشته باشید که در صورتی می‌توان گفت درمان ریشه به صورت ناقص یا نادرست انجام گرفته که درد و تورم، از یک هفته بیشتر طول بکشد و با دارو‌های تجویزشده قابل کنترل نباشد.

    عوارض درمان ناقص ریشه دندان

    یکی از سوالات رایجی که در میان بیماران وجود دارد، این است که آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟ این ترس بزرگی است که شاید حتی مانع از مراجعه به دندانپزشک شود. باید بدانید که اگر برای درمان ریشه به یک متخصص مجرب مراجعه کنید، با استفاده درست از بی‌حسی کمک می‌کند که این فرایند کاملا بدون درد انجام شود.

    منظور از جراحی انتهای ریشه دندان چیست؟

    جراحی انتهای ریشه دندان یا قطع کردن نوک ریشه دندان یکی از انواع روش‌های درمان ریشه است که معمولا برای برداشتن عفونت‌های خیلی شدید یا عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مواردی که درد شدیدی در دندان خود حس می‌کنید یا دچار آبسه شده‌اید، باید برای گرفتن عکس دندان به دندانپزشک مراجعه نمایید تا تشخیص دهد که آیا با درمان ریشه ساده می‌توان مشکل را برطرف کرد یا اینکه نیاز به جراحی دارید؟

    آیا درمان ریشه درد دارد؟

    اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که نوبت درمان ریشه دندان را رزرو کرده‌اید یا می‌خواهید به تازگی برای این موضوع اقدام کنید، اما از درد پس از درمان ریشه می‌ترسید، این مقاله را از دست ندهید. بسیاری از افراد به دلیل اینکه فکر می‌کنند درمان ریشه همواره با درد همراه است، از انجام این کار خودداری کرده و حتی خطرات و آسیب‌های آن را می‌پذیرند. در این مطلب از وب سایت دکتر نفیسه امامی می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا دندان ریشه درد دارد یا نه؟

    درد موقع درمان ریشه دندان

    فرایند درمان ریشه دندان با تزریق یک بی حسی شروع می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که اگر این بی حسی به درستی تزریق شود، شما هیچ دردی را در طول فرایند حس نخواهید کرد. پس تنها موردی که باید برای جلوگیری از ایجاد درد در حین درمان به آن توجه داشته باشید، این است که به یک متخصص مطمئن مراجعه کنید که تجربه و مهارت کافی را در این زمینه داشته باشد و بتواند مقدار دوز کافی بی حسی را به روش صحیح تزریق کند.

    به این ترتیب شما یک فرایند درمانی کاملا بدون درد را تجربه خواهید کرد؛ حتی در مواردی که شدت عفونت بسیار زیاد است، متخصص درمان ریشه دندان با صلاحدید خود و متخصص بیهوشی، شما را تحت بیهوشی عمومی‌ درمان خواهد کرد تا درد کمتری را حس کنید.

    علت ایجاد درد پس از درمان ریشه دندان

    آیا درد پس از درمان ریشه غیرطبیعی است؟

    با توجه به این موارد باید گفت که ایجاد درد پس از درمان ریشه همیشه به معنای درست انجام نشدن فرایند یا نتیجه نگرفتن از درمان نیست! بلکه در بیشتر موارد می‌توان آن را نشانه ای از تلاش سیستم ایمنی بدن برای بهبود بهتر دندان دانست. زیرا در طی درمان ریشه دندان، بافت اطراف ریشه و کانال‌های آن تحریک شده‌اند؛ در نتیجه بدن فاکتور‌های التهابی را در این قسمت‌ها ترشح می‌کند که به بهبود بافت‌های آسیب دیده کمک زیادی خواهند کرد. بنابراین وجود یک مقدار درد پس از درمان ریشه، حالت طبیعی دارد و تنها در صورت طولانی شدن، باید نگران شوید.

    بسیاری از افرادی که به دنبال پاسخ سوال ” آیا درمان ریشه درد دارد ” می‌گردند، می‌خواهند درباره درد پس از آن اطلاعاتی را به دست آورند. باید بدانید که درد پس از درمان ریشه کاملا طبیعی است؛ به ویژه اگر شدت عفونت زیاد و تا عمق دندان نفوذ کرده باشد. به همین دلیل دندانپزشکان، دارو‌هایی را برای شما تجویز می‌کنند که با خوردن آن‌ها می‌توانید شدت این درد را کاهش دهید.

    با در نظر گرفتن همه این موارد باز هم می‌توان گفت که درد ناشی از درمان ریشه در مقایسه با دردی که شما قبل از انجام فرایند درمانی داشته‌اید، بسیار کمتر است. به عبارت بهتر هدف از انجام این درمان، تسکین درد‌های شما است و زمانی که شما از مطب خارج می‌شوید، قطعا حس بهتری خواهید داشت و درد غیر قابل تحملی را تجربه نخواهید کرد.

    چگونه می‌توان درد درمان ریشه دندان را کاهش داد؟

    بهترین راه برای کاهش درد پس از درمان ریشه، استفاده از مسکن مناسب یک ساعت قبل از شروع فرایند درمانی است. البته هرگز نباید بدون تجویز پزشک هیچ مسکنی را مصرف کنید؛ بنابراین قبل از شروع فرایند درمان می‌توانید از پزشک خود سوال کرده و بهترین مسکن را برای کاهش درد انتخاب نمایید. باید بدانید که در این مورد اصلا مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک توصیه نمی‌شود و مشورت با دندانپزشک در همه زمینه‌ها اجباری است. علاوه بر این، مراجعه به متخصص درمان ریشه دندان که مهارت خوبی در تزریق بی حسی داشته باشد و از مواد باکیفیت استفاده کند، می‌تواند در کاهش این درد اثر به‌سزایی داشته باشد.

    دقت داشته باشید که بسته به نوع پاسخ بدن شما به درمان ریشه دندان، ممکن است هریک از این روش‌ها اثر متفاوتی داشته باشد. برای مثال شاید قرار دادن یخ یا کمپرس گرم برای بسیاری از افراد باعث تسکین درد نشود. به همین دلیل حتما در این رابطه با پزشک خود مشورت کرده و با توجه به عمق درمان، بهترین راه را برای کاهش درد انتخاب کنید.

    من نفیسه امامی متخصص ریشه دندان ، متولد 1368 در سال 1386 دوره‌ی عمومی دندانپزشکی را در دانشگاه آزاد تهران گذراندم و در سال 1393 فارغ التحصیل شدم و به مدت 2 سال به عنوان دندانپزشک عمومی در تمام شاخه‌های دندانپزشکی فعالیت داشتم درسال 1395 در رشته تخصصی درمان ریشه ENDO و متخصص اندودندیست در دانشگاه آزاد تهران پذیرفته شدم و پس از سه سال تحصیل در این زمینه در سال 1398 پس از شرکت در آزمون دانشنامه، مدرک بورد تخصصی درمان ریشه را دریافت نموده‌ام و در سال 1399 مطب تخصصی اندو را در منطقه‌ی ملاصدرای تهران افتتاح و شروع به کار کردم

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *