×
×
جدیدترین‌‌ها

برنامه آمریکا برای وادار کردن روسیه به استفاده از مهمات خوشه‌ای

  • کد نوشته: 72258
  • مرداد 3, 1402
  • یک کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اقدام اوکراین در استفاده از بمب‌های خوشه‌ای می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که روسیه را به واکنش وادار کند و این یعنی همان هدف آمریکا تا بعد اعلام کنند روسیه مرتکب چنین جنایتی شده است.

    برنامه آمریکا برای وادار کردن روسیه به استفاده از مهمات خوشه‌ای

    به گزارش نخست نیوز ، اوکراین استفاده از مهمات و بمب‌های خوشه‌ای آمریکا برای مقابله با روسیه را آغاز کرده است. ارسال این مهمات توسط آمریکا به اوکراین از ابتدا بحث و چالش‌های جدی را در سراسر جهان مطرح کرد. بمب‌ها و مهمات خوشه‌ای به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد با صرف گلوله‌های کمتر، نیروها و تجهیزات بیشتری از روسیه را هدف قرار دهند. ایالات متحده در ۱۷ تیر اعلام کرد که این مهمات را به اوکراین ارسال می‌کند و حدود یک هفته بعد مهمات را به اوکراین تحویل داد.

    عماد آبشناس در تحلیل خود از استفاده اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای برای مقابله با روسیه گفت: آمریکایی‌ها رسما اعلام کردند که این سلاح‌ها را به این دلیل در اختیار اوکراین قرار می‌هند تا در جنگ با روسیه استفاده شود، البته اوکراینی‌ها در جنگ کم آورده و تمام ضد حمله‌ها با شکست مواجه شده است.او همچنین اظهار داشت: البته آمریکا اعلام کرد از اوکراین تعهد گرفته تا علیه غیر نظامی‌ها استفاده نکند، اما دیدیم در اولین حمله خود اوکراین از این تسلیحات برای غیرنظامی‌ها استفاده کرد و اقدام به ترور خبرنگاران روس کرد، آن‌ها از قبل می‌دانستند خبرنگاران کجا مستقر هستند و کمپ آن‌ها را با بمب خوشه‌ای که آمریکا در اختیارشان گذاشته، هدف قرار داد.

    مدیر خبرگزاری اسپوتنیک در تهران در ادامه بیان کرد: مسئولیت جرم ترور خبرنگاران عملا به عهده رئیس‌جمهور آمریکا است که دستور داد تا این تسلیحات در اختیار اوکراین قرار گیرد. آمریکایی‌ها در این جنگ به عنوان پوشش و چتر حمایتی برای اوکراین هستند.

    خبرگزاری دولتی نووستی روسیه روز شنبه از مرگ یک خبرنگار خود در حمله اوکراین خبر داد که به گفته وزارت دفاع روسیه این حمله با استفاده بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی صورت گرفته است. این بمباران چهار مجروح هم بر جای گذاشت.

    این حمله چند هفته پس از آن انجام شد که واشنگتن از تصمیم خود برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین خبر داد تا کی‌یف از آن‌ها در ضدحمله علیه روسیه از آن استفاده کند. آمریکا دلیل این کار را کمبود مهمات غیرخوشه‌ای در انبارهای خود عنوان کرد.این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ابعاد و مضرات استفاده از بمب‌های خوشه‌ای گفت: استفاده از این تسلیحات در طولانی مدت اثر خود را بر جای می‌گذارد، نظامیان می‌دانند چگونه در برابر این سلاح‌ها از خود محافظت کنند اما غیر نظامی‌ها در صورت هدف قرار گرفتن آسیب بیشتری می‌بینند.

    مهمات خوشه‌ای از صدها بمب کوچک نارنجک‌مانند تشکیل شده‌اند که از هواپیما یا توپخانه پرتاب می‌شوند. پس از پرتاب و با رسیدن به فاصله معینی از هدف، پوسته خارجی این بمب‌ها جدا شده و صدها بمب کوچک بر فراز مساحتی معادل چندین زمین فوتبال گسترده می‌شوند.

    این مهمات سلاح‌های خطرناکی هستند، زیرا احتمال خطا در آن‌ها بالاست. اگر این بمب‌ها از هواپیما رها شوند، عملاً سقوط آزاد دارند و ممکن است با تغییر مسیر به مناطق غیرنظامی اصابت کنند. علاوه بر این، حتی اگر هدف‌گیری کاملاً دقیق انجام شده و تمامی این صدها بمب به هدف اصابت کنند، باز هم ممکن است بمب‌ها به‌صورت عمل‌نکرده در میدان‌های نبرد باقی‌مانده و تا چندین دهه بعد از پایان جنگ همچنان جان غیرنظامیان را تهدید کنند.

    آبشناس درباره این که آیا روسیه تاکنون از این سلاح های غیر متعارف استفاده کرده است یا خیر؟ گفت: روسیه تاکنون از این سلاح‌ها استفاده نکرده و لذا اقدام اوکراین می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که روسیه را به واکنش وا داشته و آن هم از این تسلیحات استفاده کند و این یعنی همان هدف آمریکا برای وادار کردن روسیه به این کار تا بعد اعلام کنند روسیه مرتکب چنین جنایتی شده است.

    وی خاطرنشان کرد:حدودا ۱۲۰ کشور در دنیا براساس توافق نامه‌ای استفاده از این سلاح‌ها را منع کرده‌اند و این‌ها تسلیحات ممنوعه هستند، اگر به کار گرفته شوند علاوه بر نظامی‌ها، غیرنظامی‌های زیادی آسیب دیده و کشته می شوند. به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال این نیست تا جنگ از طریق دیپلماسی و مذاکره حل و فصل شود، می خواهند تا آخرین اوکراینی این جنگ ادامه داشته باشد.

    این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره این که نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل می‌توانند اقدامی به منظور بازدارندگی انجام دهند؟ گفت: با توجه به چتر حمایتی که بر سر اوکراین از سوی آمریکا ایحاد شده بعید است، بیشتر شبیه جوک است که مجامع بین المللی ورود کنند یا صدایی از آن ها درآید. سابقه نشان داده آن‌ها عامل آمریکا هستند.

    سازمان ملل به ابراز نگرانی از استفاده از سلاح‌های خوشه‌ای در اوکراین بسنده کرده و گفته این نهاد بین‌المللی از گزارش مربوط به استفاده اوکراین از این نوع مهمات خبر دارد و معتقد است که از این مهمات نباید استفاده شود.

    استفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: ما گزارش‌ها را دیده و نگرانیم و همانطور که پیشتر هم گفته‌ایم این نوع از مهمات به تاریخ پیوسته و نباید از آنها استفاده شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *