×
×
جدیدترین‌‌ها

ساخت عروسک های شاهنامه

  • کد نوشته: 70812
  • تیر 18, 1402
  • معاومنت فرهنگی شهرداری مشهد جشنواره سیمرغ ( طراحی و ساخت عروسک های شاهنامه) را برگزار می کند

    ساخت عروسک های شاهنامه

    به گزارش نخست نیوز،معاومنت فرهنگی شهرداری مشهد جشنواره سیمرغ ( طراحی و ساخت عروسک های شاهنامه) را برگزار می کند
    نشست خبری معاونت فرهنگی واجتماعی شهرداری مشهد با اصحاب رسانه در باره برگزاری نخستین جشنواره اساطیری شاهانامه (طراحی و ساخت عروسک های شاهنامه) دردو بخش حرفه ای و تجربی به میزبانی مشهد مقدس برگزار شد.
    جلیل بامشکی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در این نشست گفت: این جشنواره با این ظرفیت و پتانسیل برای نخستین بار به میزبانی شهرداری مشهد از سراسر کشور برگزار و شرکت کنندگان می توانند آثار عروسکی از جمله اسباب بازی و نمایشی را به دبیرخانه فرهنگ سرای بهشت ارسال کنند.
    وی در ادامه این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در باره زنده نگه داشتن فرهنگ کهن ایرانی به خصوص حکمت آثار شاهنامه فردوسی گفت: مقام معظم رهبری در بازدیدی که در سال 75 از منطقه توس مشهد داشتند فرمایشاتی در باره حفظ آثار و فرهنگ کهن ایران مطرح و عنوان داشتند فرهنگ شعر فردوسی شعر اخلاقی است و شاهنامه پر از حکمت است به همین منظور تلاش کردیم با برگزاری این جشنواره کشوری آثار هنری و فرهنگ اساطیری را بومی سازی کنیم و با همراهی خلاقان و هنرمندان عروسک نمایشی و اسباب بازی در راستای توسعه فرهنگ ایرانی حرکت مثبت و سازنده ای را انجام دهیم.
    وی با اشاره به این که بنا داریم این جشنواره را از سال های آینده به صورت بین المللی برگزار کنیم گفت: شرکت کنندگان با ارسال آثار در طول مدت داوری آثارشان توسط تیم داوری بازبینی و برای تصحیح و رفع اشکال در اثارمذاکره خواهد شد تا آثاری به مرحله نهایی راه پیدا کند که اثری ماندگار در عرصه هنر نمایشی و اسباب بازی شاهنامه درفرهنگ شهرمان باقی بماند همچنین ضمن اهدای هدایا به نفرات برتر در این جشنواره حمایت معنوی و مادی آثاراز سوی شهرداری صورت خواهد گرفت.
    وی با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره گفت: معرفی و المان سازی محتوایی ازشاهنامه ،تهیه بانک اطلاعاتی قوی از شخصیت های شاهنامه ،الگو و بومی سازی درایجاد شخصیت های نمایشی و اسباب بازی و همچنین شناسایی استعدادهای برتر و خلاقیت ها و نوآوری در عرصه تولید آثار فرهنگی برگرفته از فرهنگ کهن ایرانی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.
    وی در باره پاکسازی دیواره های سطح شهر حاشیه بلوار خیام که منقوش به آثار شاهنامه بود گفت: این دیواره ها به دلیل فرسودگی مرمت و بازسازی شده و بزودی آثار شاهنامه و فرهنگ کهن فاربسی بر دیواره ها منطقه به شیوه های جدید و نو طراحی و اجرا خواهد شد.
    بامشکی با اشاره به این که آثار عروسکی را شرکت کنندگان می توانند به صورت حضوری به دبیرخانه واقع در فرهنگسرای بهشت تحویل دهند تصریح کرد: ارسال اثار جشنواره سیمروغ(طراحی و ساخت عروسک های شاهنامه) از 19 تیرماه تا 31 شهریور و 14 مهرماه فرایند داوری آثار و 15 و 16 مهرماه هم زمان با روز جهانی کودک با برگزاری کارگاه های تخصصی برای ساخت و طراحی عروسک های نمایشی و اسباب بازی مراسم اختتامیه و معرفی آثار برتر برگزار می شود.
    وی همچنین یاد آور شد: برگزاری تور خبرنگاران ،بازدید از موزه رستم و هارونیه و همچنین بررسی فضای نمایشگاهی آرامگاه توس از دیگر برنامه های جشنواره است.
    معاون فرهنگی –اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه خاطر نشان کرد: استفاده و بهره برداری از شخصیت های اصیل ایرانی در سطح شهر برای جریان سازی و الگوسازی فرهنگ و ادبیات کهن با توسل به آثار هنری داخلی با برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها امری ضروری است که می تواند در ترویج و توسعه فرهنگ کهن ایرانی ،الگو سازی برای نسل کودک و جوان، حفظ بافت فرهنگی منطقه توس و معرفی یادگاری های بومی به گردشگران و زائران نقش بسیار مهمی داشته باشد.
    مجید خروشی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *