×
×
جدیدترین‌‌ها

نخست ، دو زیستن با مردم

  • کد نوشته: 70111
  • تیر 7, 1402
  • شاید در نگاه اول این جمله را به‌آسانی بر زبان بیاوریم که نخست وارد سومین دهه از زندگی خود شده این جمله را فقط کسانی درک می‌کنند که در عرصه رسانه‌ها فعالیت داشته باشند و بدانند که وقتی سخن از بیست و یکمین سالگرد انتشار نخست به میان می‌آید یعنی چه‌کار بزرگی انجام‌شده است .

    نخست ، دو زیستن با مردم

    نخست نیوز :سعید کوشافر -باید اول یک نگاه به فضای رسانه‌ای استان خراسان رضوی و شهر مشهد داشته باشیم. شهری که زادگاه دو روزنامه وزین قدس و خراسان است . یکی چندی قبل هفتاد و پنجمین سال انتشارش را جشن گرفت و دیگری بیش از سه دهه است منتشر می‌شود . حدود یک دهه است که روزنامه شهرداری مشهد یعنی شهرآرا هم به این جمع اضافه‌شده است ، پس نخست باید در میان سه رقیب بزرگ ، جدی و صدالبته دارای امکانات فراوان کار مطبوعاتی انجام دهد. از دیگر سو نگاهی به امکانات این سه نشریه و سطح امکانات چاپی و مادی آن‌ها باید داشت ، خراسان چاپخانه‌ای مجهز دارد و ساحتمانی موسع و به لطف جای گرفتن در میان مردم ، آگهی‌ها و درآمد خوبی برایش رقم می‌زند. قدس هم به لطف وابسته بودن به درآمدهای آستان قدس رضوی در اعیان‌نشین مشهد ساختمانی معظم دارد با چاپخانه‌ای مجهز و البته پول آستان قدس که هرساله و هرماهه به حساب‌های این موسسه واریز می‌شود .
    در خصوص شهرآرا هم که بودجه محرمانه ندارد ، سالانه حدود 30 میلیارد تومان از جیب شهروندان مشهدی را خرج می‌کند تا روزنامه‌ای دست مردم بدهد که هنوز هم نتوانسته نظر اعضای شورای شهر را تامین کند .
    حال در نظر داشته باشید در این شهر و با حضور چنین مدعیان قدرتمند و ثروتمندی انجام کار مطبوعاتی و چاپ هفته‌نامه، آن‌هم بدون وابستگی به پول یا اعتبار به ارگان‌ها و نهادهای عمومی کمتر از کار رستم درگذر از هفت‌خوان نیست و نخواهد بود .
    اما ایمان به انجام کار رسانه‌ای صحیح ، قرار نگرفتن در دسته‌بندی‌های سیاسی و حزبی معمول و هدف قرار دادن مسایل و مشکلات مردم باعث شده تا انتشار نخست به مو برسد اما هرگز قطع نشود .
    شاید باورش دشوار باشد در شرایطی که برخی نشریات حتی توان انتشار چند شماره پشت سرهم را نداشته و برخی از مدیران آن‌ها هنوز با چک‌های برگشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند ، نخست نه‌تنها توانسته وارد بیست و یکمین سالگرد انتشار خود شود که هرروز هم بالنده‌تر و محکم‌تر قدم برمی‌دارد.
    کارخانه تولید خبرنگار نخست ده‌ها نیرو تحویل جامعه رسانه‌ای داده که اکنون در بالاترین سطوح رسانه‌ای و مدیریتی فعال‌اند و اکنون نیز میزبان بزرگانی است که نشستن پای سخنان آن‌ها و شنیدن تجربیات ارزنده آن‌ها از ده‌ها کلاس آموزشی دانشگاه آموزنده‌تر و کاربردی‌تر است.
    در این میان این دانه‌های تسبیح نخست را دکتر علی پاکباز خسروشاهی به هم وصل می‌کند که نقطه اتکا و بزرگ‌ترین عامل دوام بیست‌ساله نخست است. امید که نخست و دیگر نشریات و رسانه‌هایی که حکم فرزندان هفته‌نامه رادارند و همچنان در همین سیر به رشد و پویایی ادامه دارد و هرروز بالنده‌تر شوند .

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *