×
×
جدیدترین‌‌ها

تسهیلات ذبح دام در روز عید سعید قربان اعلام شد

  • کد نوشته: 70021
  • تیر 6, 1402
  • نشست خبری مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با هدف اعلام برنامه هاو تمهیدات بهداشتی ویژه عید سعید قربان با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

    تسهیلات ذبح دام در روز عید سعید قربان اعلام شد

    نخست نیوز : مجید خروشی- بر اساس این گزارش مدیر کل دامپزشکی استان نیز در این جلسه گفت: دامپزشکی نقش مهمی در ایمنی و امنیت غذایی داشته و لذا در حوزه ارتقای بهداشت عمومی و سلامت دام با توجه به بیماری های مشترک بین انسان و دام در خصوص نظارت در عرضه و امنیت غذایی قدم های مثبتی برداشته است.
    جواد اعلمی افزود: ما در تمام سال با بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام در تماس هستیم به عنوان نمونه، در حال حاضر بحث بیماری تب کنگو که نقش مهمی در سلامت و بهداشت عمومی دارد در ارتباط هستیم بنابر این ضروری است شهروندان کشتار و ذبح دام را به مراکز صنعتی و مورد تایید سازمان قرار دهند هم از نظر بودجه و هزینه و هم امنیت و بهداشت غذایی مقرون به صرفه است
    در ادامه این جلسه حجت الاسلام شوشتری در خصوص مسائل شرعی ذبح دام مطالبی را بیان و خواستار حذف خرافات کشتار دام در سطح فرهنگ جامعه شد و گفت: امیدواریم فرصتی فراهم شود تا آداب شرعی ذبح دام با حذف خرافات با رعایت قوانین حقوقی ذبح دام صورت بگیرد.
    وی افزود: هم اکنون 12ناظر شرعی همراه با اکیپ های سیار با حضور 41 نفر مسائل مرتبط با ذبح شرعی را درکشتارگاه های استان نظارت می کنند.
    محمد سیاح رییس شبکه دامپزشکی مشهد نیز در این جلسه گفت: در سطح مشهد در روز عید سعید قربان 18اکیپ ثابت و 15 اکیپ سیار با حضور 30 دامپزشک،75 نفر بازرس و 8ناظر شرعی عملیات ذبح دام را برعهده دارند و مقرر شده است که توزیع کوشت با توجه به آمار بالای کشتار یک روز بعد به صورت بسته بندی استاندار تحویل مراجعان و موسسسات خیریه صورت گیرد.
    وی در خصوص مراکز غیر مجاز کشتار دام در مشهد گفت: 178 دامداری غیر مجاز و 30 مرکز کشتار دام در مشهد را شناسایی کرده ایم که بیشترین مناطق در منطقه کشاورز،توس33 و طرق است که بر اساس تصمیماتی که اتخاذ شده بناست با هماهنگی مراجع قضایی و شهرداری در خصوص جمع آوری و انتقال این مراکز اقدام شود.
    وی آمار کشتار دام در سال گذشته را 2هزار و 499 راس دام ذکر کرد و گفت: پیش بینی میشود این آمار امسال در سطح بالاتری انجام شود.
    وی در خصوص آمار کشتار دام در 3ماهه ابتدای سال گفت: 472 هزار راس دام از ابتدای سال جاری در کشتارگاه های مجاز ذبح و 50 تن گوشت وارد چرخه توزیع شده است.
    وی در خصوص مراکز عرضه و کشتار دام مجاز در مشهد گفت: بازار دام و کشتار صنعتی گوشت مشهد در 15 کیلومتری جاده فریمان،خدمات غیر حضوری(31301 و 32015)،نرم افزار «مارلیک»،کشتارگاه کوهان،بازار دام عسگریه،بازار دام مهد توس،بازار دام کنه بیت جهت ذبح دام قربانی آماده ارائه خدمات به شهروندان در روز عید سعید قربان هستند.
    وی با اشاره به این که کلیه مراکز دبح استاندارد سازی و از نظر بهداشتی ایمن سازی شده است گفت: اساس کار سازمان بهداشت و ایمنی سلامت دام قبل و بعد از کشتار است.
    در این جلسه قربان زاده آمار اکیپ های ثابت و سیار در سطح استان را بیان و گفت: 81 اکیپ ثابت و 79 اکیپ سیر شامل 59 پزشک ،202 بازرس به همراه 41نفر ناظر شرعی در عید سعید قربان فعالیت کشتار دام در استان را نظارت می کنند.
    وی خاطر نشان کرد: مخاطرانی که ناشی از کشتار دام خارج از شبکه دامپزشکی صورت بگیرد کشتار غیر مجاز تلقی میشود و در صورت شناسایی این مراکز به مراجع قضایی معرفی می شوند.
    مهندس مجید موسوی مدیر موسسه صنعتی گوشت مشهد نیز گفت: مراکز صعنتی کشتار دام محیطی ایمن و ایده آل برای بهداشت کشتار دام است و ما در روز عید سعید قربان تمهیداتی در این خصوص در نظر گرفته ایم و مقرر شده که بهای فروش دام با بازار آزاد تفاوتی نداشته باشد ضمن این که کلیه خدمات کشتار به صورت رایگان است .
    وی خاطر نشان کرد: ضایعاتی که در هنگام ذبح دام وجود داشته باشد را جبران و در روز بعد از عید لاشه دام با بسته بندی مناسب تحویل مراجعه کننده می شود. فقط پوست دام را در قبال خدمات انجام شده دریافت خواهیم کرد.
    وی با اشاره به این که پوست دام در بازار آزاد 160 هزار تومان است یاداور شد: با وجود شرایط از هر دام کشتار شده مبلغ 100 هزار تومان ضرر خواهیم داد که معتقدیم در این شرایط به مناسبت عید سعید قربان «عیدی» به شهروندان داده ایم به همین خاطر بخش خصوصی کشتار دام استقبال چندانی انجام نداده است.
    وی خاطر نشان کرد: به صورت ویژه در این روز 20 نفرناظر کنترل و کیفیت فراورده های دامی دام را نظارت می کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *