نخست نیوز : تحکیم این حق، تعیین مسیر فردا نیز هست. “کلمه جمهوری ناشی از اعتماد امام به مردم بود. برخی بهغلط تعبیر کردند که امام کلمه جمهوری را از روی رودربایستی مطرح کردند اما امام اهل رودربایستی نبود و با اعتقاد خود این مردمسالاری را مطرح کردند. همان رییسجمهوری اولی که امام به او رأی نداده بود وقتی مردم به او رأی دادند امام او را تنفیذ کرد؛ چراکه مردم به او رأی داده بودند و امام به رأی مردم معتقد بود.” این تبیین و تمثیل، واقعیت نگاه امام خمینی(ره) است به ساختار حکومت و رای مردم. حضرت آیتالله خامنهای با تدقیق چندباره این نگاه حضرت روحالله، راه را بر کسانی بستند که میخواستند و میخواهند پنداشتههای خود را به نام مکتب روحالله، تسجیل کنند. آنان که باوری به رای مردم و حق حاکمیت آنان ندارند، وقتی در برابر منطق حاکمیتی امام قرار میگرفتد و میگیرند میگفتند و میگویند، «اصل دین» است «مردمسالاری» هم به آن «سنجاق» شده است. و دلیل سنجاق شدنش را هم رودربایستی امام در زمان اقامت در پاریس مطرح میکنند. میگویند، «انتخابات»، صرفا به این دلیل پذیرفتهشده است که ولیفقیه مصلحت دیده است فعلا انتخابات باشد و نظر مردم هم گرفته شود و هر زمان که ولیفقیه اراده کند و مصلحت بداند نوع دیگری از حکومت را که در آن چهبسا اصلا به رای مردم مراجعه نشود انتخاب کند اینکه گفته شود مشروعیت حکومت نهتنها تابع رای و رضایت ملت نیست،بلکه رای ملت هیچ تاثیر و دخالتی در اعتبار آن ندارد. میگویند و اسم این را هم انقلابیگری میگذارند حالآنکه منهج حکومتی امام تکیهبر مردم و تاکید بر نقش تعیینکننده آنان بود. میزان رای ملت است، نه یک شعار سیاسی که یک معیار برای حکمرانی است. هم عقلی است و هم شرعی. جانمایه آن نیز در کلام مولا علی، جهان را تا همیشه تحت تاثیر قرار میدهد آنجا که ” حُضُورُ الحاضِرِ، و قِیامُ الحُجَّهِ بِوُجودِ الناصِرِ” را دلیل پذیرش خلافت اعلام میکند. آنان که رای مردم را “تزئینی” میدانند نهتنها با منطق انقلاب که با منهج علوی زاویهدارند.
غلامرضا بنی اسدی
دیدگاهتان را بنویسید