×
×
جدیدترین‌‌ها

جزییات کاهش ساعت کاری کارمندان ‌

  • کد نوشته: 69061
  • خرداد 23, 1402
  • نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد که ساعت کاری کارمندان از 44 ساعت در هفته به 40 ساعت کاهش یابد

    جزییات کاهش ساعت کاری کارمندان ‌

    به گزارش نخست نیوز، ولی اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که بحث کاهش ساعات کاری کارمندان دولت به کجا رسید؟ عنوان کرد: در جلسه دیروز اعضای کمیسیون اجتماعی این مساله دوباره مطرح شد. پیشنهاد دولت این بود که ساعات کاری کارمندان از 44 ساعت در هفته به 42 ساعت کاهش یابد.

    وی ادامه داد: اما پس از بررسی‌های مختلفی که از سوی سازمان برنامه و بودجه، دیوان و مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شد ‌در نهایت پیشنهاد 40 ساعت کار در هفته در کمیسیون رای آورد.

    به گفته اسماعیلی به این ترتیب ساعت کاری کارمندان از 44 ساعت کار در هفته به 40 ساعت تقلیل پیدا کرد.

    نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تعطیلی شنبه‌ها نیز عنوان کرد: در تبصره‌ای نیز اشاره شد که دستگاه‌های اجرایی موظف هستند که ساعت کاری خود را از روز یکشنبه تا پنجشنبه در نظر بگیرند. در واقع با این تبصره تعطیلی پنجشنبه‌ها به شنبه تغییر کرد.

    وی درباره اینکه برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان نمی‌توانند به این شکل فعالیت کنند نیز توضیح داد: برای کارمندان روزی هشت ساعت کاری در نظر گرفته شده است. البته‌ دستگاه‌های خدمات رسانی مانند بهزیستی، بانک‌‌ و بیماستان‌ها از این رویکرد استثنا هستند. اما بقیه نهادها باید خود را با این شرایط تطبیق بدهند.

    اسماعیلی درباره نکات مثبت تعطیلی شنبه‌ها نیز به جام جم آنلاین گفت:‌‌ اگر پنجشنبه‌ها را تعطیل می‌کردیم ارتباطات اقتصادی‌ ما با کشورهای اطراف برای چهار روز قطع می‌شد. این درحالی است که شرایط کشور از لحاظ اقتصادی مناسب نیست و دولت تلاش می‌کند ارتباطات خود را با کشورهای اطراف بیشتر کند. به همین دلیل در نهایت کمیسیون اجتماعی به نفع اقتصاد، معیشت و مردم به تعطیلی شنبه‌ها رای داد.

    نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره زمان اجرای این تغییرات نیز گفت:‌ این موارد فعلا در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است و برای اجرا باید در صحن مجلس بررسی و تصویب شود.

    وی درباره انتقادات برخی کارمندان نسبت به تغییر ساعت کاری نیز بیان کرد: روز گذشته نیز در کمیسیون اجتماعی این دغدغه‌ها مطرح شد‌. اما این تغییر بر خلاف قانون نبوده است. با توجه به قانونی که ابتدای سال تصویب شد و براساس آن ساعت رسمی کشور تغییر نکرد به دولت اجازه داده شد که در خصوص تغییر ساعت کاری کارمندان تصمیم گیری کند.

    اسماعیلی ادامه داد: در واقع به دولت اجازه داده شده که با توجه به مسائلی مانند آلودگی هوا، کمبود انرژی و حوادث غیر مترقبه با تصویب هیات وزیران می‌تواند ساعت کاری را تغییر بدهد. البته باید سقف ساعات کاری را در نظر بگیرد.

    نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: با این حال با توجه به انتقادات مطرح شده قرار است دولت دوباره تغییر ساعت کاری کارمندان را بررسی ‌ و نظرش را اعلام کند.

    منبع: جام جم

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *