×
×
جدیدترین‌‌ها

شاهنامه شاهکاری هنری، ادبی و فلسفی است

  • کد نوشته: 66825
  • اردیبهشت 25, 1402
  • قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم بزرگداشت روز فردوسی که در آرامگاه فردوسی برگزار شد،گفت: شاهنامه را شناسنامه ایرانیان، ترازوی زبان فارسی، اوستای پس از اسلام، اخلاق‌نامه، خردنامه، نیک‌نامه، شجاعت‌نامه و ثبت احوال ایرانیان نامیده‌اند.
    شاهنامه شاهکاری هنری، ادبی و فلسفی است

    نخست نیوز : علی دارابی درگفت وگو با خبرنگار نخست نیوز افزود: شاهنامه شاهکاری هنری، ادبی و فلسفی است پیش از آنکه اسطوره‌ای و تاریخی باشد. در حقیقت اهمیت فردوسی و خلاقیت هنری او در مطالبی که منظوم کرده، نیست بلکه در چگونگی منظوم کردن آن است.

    وی اظهارداشت: هدف بلند فردوسی در سرودن شاهنامه زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ فارسی است. شاهنامه را باید همان‌طور که استاد بزرگ زبان و ادبیات فارسی استاد دکتر شفیعی کدکنی می‌گویند کتاب تاریخ ایران بنامیم.

    دارابی درخصوص حکیم توس نیز خاطرنشان کرد،: حکیم توس انگشت بر مهم‌ترین مساله یعنی هویت ملی می‌گذارد واین هویت ملی عامل همبستگی و شکل‌گیری روح جمعی در یک ملت ‌و وجه مشخصه در میان ملل دیگر است واین درحالی است که هویت ملی در برگیرنده چهار دسته ارزش‌های ملی، دینی، جامعه‌ای و انسانی است.دین می‌تواند به عنوان مهم‌ترین عنصر هویت ملی باشد.

    وی با تاکید بر اینکه نسل امروز جامعه‌ای که دارای چنین هنرمندان، شاعران، ادیبان و بزرگانی در سطح جهان است، باید این رسالت مهم را بزرگ بدانند وچنین جامعه‌ای دچار گسست فرهنگی نخواهد بود و همچنان بر قله میراث فرهنگی جهان می‌ایستد و از میراث فرهنگی خود می‌گوید.

    خبرنگار :سیده بهجت موسوی مقدم

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *