×
×
جدیدترین‌‌ها

برای رشد تولید به جهش مهارت نیاز داریم

  • کد نوشته: 65421
  • اردیبهشت 7, 1402
  • معاون وزیر کار از صدور بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ مجوز تاسیس آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در سال گذشته خبر داد و با اشاره به تدوین ۱۱۲۰ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی مهارت در سال جاری تاکید کرد: کشور برای رشد تولید به جهش مهارت نیاز دارد و ما باید در قالب نهضت ملی مهارت آموزی این هدف را محقق کنیم.
    برای رشد تولید به جهش مهارت نیاز داریم

    غلامحسین حسینی‌نیا در یک نشست خبری ضمن تشریح گزارش عملکرد و اقدامات صورت گرفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سال گذشته اظهار کرد: از زمان استقرار دولت سیزدهم ۲۶۰۰ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی حرف را تدوین کردیم که ۷۰ درصد رشد را داشته است. برای امسال نیز تدوین ۱۱۲۰ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی مهارت را پیش بینی کرده‌ایم.

    به گفته رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در طول برنامه پنج‌ ساله سازمان از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ بیش از ۴۳۰۰ عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی مهارت هدف‌گذاری شده است.
    حسینی نیا از صدور آنی مجوز تاسیس ۱۲ هزار و ۵۴۸ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در ۱۱ ماهه سال گذشته خبر داد.

    معاون وزیر کار تصریح کرد: طی سال گذشته ۳۱۸۱ مرکز جوار و بین کارگاهی در راستای تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری در کارخانه‌ها ایجاد شد تا افراد آموزش‌های مهارتی را ببینند.
    وی همچنین از برگزاری اولین دوره مسابقات ملی مهارت کارگران در ۲۶ بنگاه اقتصادی طی سال گذشته خبر داد و گفت:یکی از روش‌های ترویج فرهنگ مهارت آموزی برگزاری مسابقات مهارت است.

    رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای در ادامه از اجرای برنامه‌ نهضت ملی مهارت آموزی برای سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: برای اجرای طرح نهضت ملی مهارت آموزی به اعتباری معادل ۴۰ همت نیاز داریم که امیدواریم از طریق مولدسازی دارایی‌ها، تجهیزات کارخانه‌ها، کمک خیرین و اجرای طرح محیط کار واقعی به این هدف دست پیدا کنیم. همچنبن تفاهم نامه هایی با شستا و سازمان تامین اجتماعی در این راستا برای پوشش آموزشی کارکنان و کارگران پیش بینی شده است.

    وی اضافه کرد: همچنین بیش از ۱۶.۵ میلیون نفر دوره آموزش را برای اقشار مختلف اعم از جمعیت فعال و بالقوه در برنامه پنج‌ساله مهارت آموزی درنظر گرفته‌ایم.

    معاون وزیر کار با اشاره به جلب مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در بحث مهارت اظهار کرد: برای آنکه بتوانیم آموزش‌های مهارتی را پیش ببریم روی کمکهای مردمی و اشخاص حقیقی و حقوقی برنامه ریزی کرده ایم. آیین نامه اجرایی این کار را در دولت نهایی کردیم و مجمع خیرین مهارتی را راه اندازی کردیم. تاکنون پنج مجمع ثبت شده است و در همین مدت ۱۰ هزار و۶۰۰ متر مربع زمین و ۱۲ هزار و۶۰۰ متر بنا و ساختمان به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اهدا شده است.

    به گفته حسینی نیا آیین نامه مذکور باعث شده تا حدود ۱۸۰۰ میلیون ریال منابع از سوی خیرین برای تجهیز کارگاهها اختصاص پیدا کند.

    وی با تاکید بر ارزش و اهمیت مهارت آموزی و توسعه آموزش‌های مهارتی آموزی گفت: مقام معظم رهبری سال گذشته مهارت آموزی کارگران را امری حیاتی اعلام فرمودند لذا ما تلاش کردیم در این راستا نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب را رقم بزنیم و همه داشته های ملی را پای کار آوردیم.

    رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۶ میلیون نفر جمعیت فعال در کشور داریم که اگر پزشک مهندسان، کارمندان و .. را کنار بگذاریم، حداقل ۲۰ میلیون نفر می مانند که اگر در برنامه پنج ساله تقسیم کنیم، باید سالی چهار میلیون نفر را آموزش مهارتی بدهیم.
    معاون وزیر کار در پایان با اشاره به نامگذاری شعار سال گفت: کشور برای رشد تولید به جهش مهارت نیاز دارد و ما باید در قالب نهضت ملی مهارت آموزی این کار را پیش ببریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *