×
×
جدیدترین‌‌ها

اخبار سیاسی ۵اردیبهشت؛ شرط ادامه تحصیل کارکنان دولت

  • کد نوشته: 65397
  • اردیبهشت 7, 1402
  • «تحریم های آمریکا»،‌ «تعطیلی شنبه ها»، «ادامه تحصیل کارکنان دولت»،‌ «پیگیری عفو رهبری» و... از موضوعات مهم خبری حوزه سیاست در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود.
    اخبار سیاسی ۵اردیبهشت؛ شرط ادامه تحصیل کارکنان دولت

    به گزارش نخست نیوز

    در ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا در قبال امور داخلی ایران، وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای از تحریم افراد و نهادهای ایرانی به بهانه نقش داشتن در «نقض حقوق بشر» در ایران از سوی این نهاد و وزارت خزانه‌داری آمریکا خبر داد.

    وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه اعلام کرد که علیه ۱۱ تن از مقامات ایرانی محدودیت‌های‌ صدور روادید اعمال کرده است که مدعی است مسئول «سوء رفتار، بازداشت یا کشتن مشارکت‌کنندگان در اعتراضات بوده‌اند یا شریک جرم آن بوده‌اند و آن‌ها را از حقشان برای آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌جویانه محروم کرده‌اند.»

    این در حالیست که سفیر ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان،‌ خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام، اعمال مجدد تحریم‌های ضدایرانی، اجبار کشورها به مشارکت در این اقدامات غیرقانونی و سرپیچی از تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری را نمونه‌های بارز یک‌جانبه گرایی عنوان کرد و گفت که این اقدامات منشور سازمان ملل را تضعیف و چندجانبه گرایی را تهدید می‌کند.

    شبکه فاکس نیوز هم گفت وگویی با دونالد ترامپ را منتشر کرده است که در بخشی از آن ادعاهای خود درباره توافق با ایران بر سر موضوع برنامه هسته‌ای را تکرار کرده است.

    رییس‌جمهور پیشین آمریکا گفته که در پایان دوره ریاست جمهوری‌اش ایران را در موقعیتی قرار داده بود که حاضر بود یک هفته پس از انتخابات آمریکا با آن بر سر موضوع هسته‌ای توافق کند! ایران داشت سر میز مذاکره می‌آمد و می‌مرد که با ما توافق کند.

    ****

    در روزهای اخیر براساس اعلام وزارت خارجه ارمنستان نشستی سه جانبه با حضور معاونان و دستیاران مختلف در وزارت‌خانه‌های خارجه سه کشور ایران، هند و ارمنستان در ایروان برگزار شد که عمدتا بر مسائل اقتصادی و کانال‌های ارتباطی منطقه‌ای متمرکز بود.

    به طور کلی همکاری راهبردی سه جانبه ایران، هند و ارمنستان برای این کشورها منافعی را به دنبال دارد و همان‌طور که مقامات این کشورها اعلام کرده‌اند علاقه‌مند به پیشبرد همکاری‌ها در چارچوب اتصال جنوب- شمال و کریدور حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس- دریای سیاه برای دسترسی سریع‌تر به بازارهای جهانی و فرا منطقه‌ای هستند.

    همچنین صبح امروز، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در جریان سفر به تهران ، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رایزنی کرد.

    مارتین گریفیتس در این دیدار با تاکید بر اینکه موضوع حق تحصیل دختران و زنان در افغانستان، حضور آنها در عرصه اجتماع، اشتغال آنها و کنشگری‌ آنها برای ما مهم است و از دغدغه‌های جدی سازمان ملل در ارتباط با مردم افغانستان محسوب می‌شود، گفت: متاسفانه وقتی بحرانی در کشوری به وجود می‌آید بیشترین آسیب‌های ناشی از این بحران‌ها متوجه زنان و دختران است.

    ****

    در جریان اعتراضات و ناآرامی‌هایی که پس از مرگ «مهسا امینی» در کشور ایجاد شد و پاییز پرتنشی را در سال ۱۴۰۱ به وجود آورد، تعدادی از عاملان ناآرامی‌ها دستگیر و یا از تحصیل و کار محروم شدند. پس از فروکش کردن آتش ناآرامی‌ها، رهبر انقلاب اسلامی در ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، با این پیشنهاد موافقت کردند.

    و حالا پس از نزدیک به دو ماه و نیم از عفو رهبر انقلاب، رئیس دولت سیزدهم ضوابط بخشودگی یا تخفیف در محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اداری، انتظامی و صنفی مرتکبان اعمال خلاف قانون را ابلاغ کرده است. پیگیری عفو رهبری توسط رئیس دولت سیزدهم و روسای سایر قوا و ایجاد ضوابط قانونی برای بخشودگی «عاملان و فریب‌خوردگان» ناآرامی‌های اخیر کشور، ادامه همان رویکردی است که رهبر انقلاب اسلامی همواره بر آن تاکید داشته‌اند.

    ****

    اخیرا تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را امضا کرده‌اند که به موجب آن ادامه تحصیل کارکنان رسمی و غیر رسمی دستگاههای اجرایی در دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی داخلی و خارجی ممنوع شده و این کارکنان تنها مجاز به ادامه تحصیل در دوره‌های مجازی و غیرحضوری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی آن هم در ساعات غیراداری هستند.

    طرح ساماندهی ماموریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با امضای ۴۷ نماینده مجلس در جلسه علنی ۲۸ فروردین اعلام وصول شد؛ این طرح برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده است.

    همچنین نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر از آغاز پیگیری تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها خبر داد و نوشت: تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها و بهره‌مندی تمامی نیروهای کار اعم از دولتی و بخش ‌خصوصی، مطالبه بخشی از فعالان اقتصادی و مردم از مجلس است. با ارائه اصلاحیه‌ای بر لایحه دولت به کمیسیون اجتماعی، پیگیر هردو مطالبه هستم. این امر به بهره‌وری، ارتباطات‌ بین‌المللی و عدالت، کمک خواهد کرد.

    در جلسه مشترک وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی هم گزارشی از ثبت رکورد جدید ساخت نیروگاه با ۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید در سال ۱۴۰۱ ارائه و در خصوص اجرای پروژه های جدید آب و برق بحث و تصمیم گیری شد.

    در این جلسه معاون اول رئیس جمهور هم حضور داشت که بر ضرورت برنامه ریزی و ایجاد جذابیت سرمایه گذاری برای مردم و بخش خصوصی و همچنین تامین مالی صندوق توسعه ملی برای ساخت نیروگاه های جدید تاکید کرد و افزود: خوشبختانه با تلاش دولت و وزارت نیرو در تابستان و زمستان سال گذشته شاهد قطعی برق و خاموشی در کشور نبودیم و این روند امسال نیز باید ادامه داشته باشد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *