×
×
جدیدترین‌‌ها

تاثیر از سرگیری روابط ایران و عربستان بر تحولات منطقه

  • کد نوشته: 61468
  • اسفند 19, 1401
  • یک کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط و اعلام این موضوع طی یک بیانیه ای مشترک تصریح کرد: توافق صورت گرفته مهم و راهبردی است و می‌تواند بر کاهش تنش‌ها در منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد.
    تاثیر از سرگیری روابط ایران و عربستان بر تحولات منطقه

    نخست نیوز : حسن هانی زاده ، با بیان اینکه در جریان مذاکرات صورت گرفته بین ایران و عربستان در چین طی چند روز اخیر دو طرف طی بیانیه مشترکی اعلام کردند که قرار است روابط خود را به حالت طبیعی بازگردانند، تصریح کرد: در واقع بعد از هفت سال قطعی روابط به صورت رسمی مناسبات ایران و عربستان از سال 1402 از سرگرفته می‌شود و دو کشور بعد از دیدار وزرای خارجه اقدام به بازگشایی سفارتخانه‌های خود در تهران و ریاض خواهند کرد.

    وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته عربستان نقش تخریبی در منطقه داشته و در همین چارچوب در تقابل با جریان مقاومت حرکت کرده و همچنین شاهد تجاوزهای این کشور در طول هشت سال گذشته به یمن بوده‌ایم ،گفت: اکنون عربستان به این نتیجه رسیده که سیاست‌هایش در این ارتباط در چارچوب منافعش نبوده و این سیاست‌ها هزینه‌های زیادی را برای کشور به همراه داشته است.

    هانی زاده ادامه داد: از دیگر سو محمد بن سلمان به دنبال این است که در راستای رسیدن به مقام پادشاهی در عربستان یک حاشیه امنی را برای خود به وجود آورد و در همین چارچوب تلاش دارد سیاست‌های تخریبی خود در منطقه را کاهش داده و به سمت سیاست‌های مثبت حرکت کند و آتش بس‌های اخیر در یمن نیز در همین راستا قابل تعریف است.

    این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در جریان توافق اخیر علاوه بر تلاش‌های پیشین عراق و عمان، دو کشور چین و روسیه نقش آفرینی داشته‌اند، گفت: با توجه به نزدیکی سه کشور ایران، روسیه و چین تعدادی از کشورهای عربی تمایل دارند که خود را به این محور نزدیک کنند.

    وی با بیان اینکه سفر چندی پیش رئیس جمهور چین به عربستان و رایزنی‌های صورت گرفته در این سفر نیز بر حصول این توافق موثر بوده است، افزود: در همین چارچوب در جریان سفر آقای رئیسی به چین نیز این گفت‌وگوها و رایزنی‌ها ادامه پیدا کرد.

    هانی زاده با تاکید بر اینکه توافق صورت گرفته بین ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط یک اقدام مهم و راهبردی است، ادامه داد: طبق توافق صورت گرفته قرار است بعد از دیدار وزرای خارجه دو کشور در بغداد و انتشار بیانیه مشترک تهران و ریاض در سال 1402 اقدام به بازگشایی سفارتخانه‌های خود کرده و روابط رسمی خود را از سربگیرند.

    وی با تاکید بر اینکه این توافق بر کاهش تنش‌ها در منطقه بسیار موثر است ادامه داد: از دیگر سو به نظرم باعث کاهش نقش و نفوذ آمریکا در منطقه نیز خواهد شد.

    هانی زاده همچنین به تعامل اخیر کشورهای عربی با سوریه اشاره کرد و گفت: ما در منطقه شاهد تحولات و تحرکات جدید مثبتی هستیم که این می‌تواند به نفع کل منطقه باشد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *