×
×
جدیدترین‌‌ها

وزیر خارجه ارمنستان از اقدامات باکو، به آمریکا شکایت کرد

  • کد نوشته: 56851
  • دی 21, 1401
  • وزیر خارجه ارمنستان طی گفت‌وگویی با دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا از اقدامات جمهوری آذربایجان به دلیل وضعیت پیش‌آمده در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ شکایت کرد.
    وزیر خارجه ارمنستان از اقدامات باکو، به آمریکا شکایت کرد

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ارمنستان عنوان داشت: آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگویی با کارن دانفرید، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا وضعیت بشردوستانه‌ای که هر روز “بدتر” می‌شود را مطرح کرد؛ وضعیتی که در نتیجه مسدود سازی گذرگاه لاچین از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ – گذرگاهی که تنها مسیر اتصال قره‌باغ با ارمنستان و دنیای بیرون است – ایجاد شده است.

    این وزارت خارجه افزود: وزیر امور خارجه ارمنستان تاکید کرد که جمهوری آذربایجان با اقدامات خود قویا بیانیه سه‌جانبه رهبران ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان را نقض می‌کند. همچنین، اتهامات باکو و توجیه‌های ادعایی این طرف در حوزه محیط زیست نسبت به مسدود سازی گذرگاه لاچین “اشتباه” هستند. جمهوری آذربایجان موظف است تا بدون هیچ گونه پیش‌شرطی وضعیت گذرگاه لاچین را به شرایط قبل – شرایطی که در ماه نوامبر ۲۰۲۰ براساس بیانیه سه‌جانبه تنظیم شد، بازگرداند.

    وزیر خارجه ارمنستان همچنین درخصوص “عادی‌سازی” روابط میان ارمنستان و ترکیه گفت‌وگو کرد.

    ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور منطقه قفقاز اوایل دهه ۱۹۹۰ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره‌باغ با یکدیگر درگیر شدند.

    گذرگاه لاچین تنها راه ارتباطی ارمنستان با منطقه قره‌باغ کوهستانی است. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ گروهی از مردم جمهوری آذربایجان که خود را “بوم‌شناس” می‌نامند، این گذرگاه را مسدود کردند؛ جایی که گروهی از صلح‌بانان روس در آن مستقر هستند. باکو مدعی شد که قصد ندارد هیچ راهی را مسدود کند و خودروها می‌توانند به آزادی در هر دوسوی این گذرگاه حرکت کنند.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *