×
×
جدیدترین‌‌ها

درخواست بلگراد از صرب‌های کوزوو برای حذف موانع جاده‌ای

  • کد نوشته: 56321
  • دی 8, 1401
  • مذاکره کننده صربستان گفت، رئیس‌جمهور این کشور با نماینده‌های صرب‌های کوزوو دیدار کرد و همچنین خواستار برداشتن موانع جاده‌ای شد؛ موانعی که آن‌ها پیشتر برای مسدود کردن خیابان از آن‌ها استفاده کرده بودند.
    درخواست بلگراد از صرب‌های کوزوو برای حذف موانع جاده‌ای

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از راشا تودی، صرب‌های قومی در پی دستگیری چندین صرب‌تبار و استقرار پلیس مسلح آلبانیایی‌تبار در جوامع‌شان به مدت سه هفته در شمال کوزوو اعتراضاتی را برپا کردند و با موانعی موجب مسدود شدن جاده‌ها و معابر شدند.

    این درخواست الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان درخصوص برچیدن موانع جاده‌ای پس از آن مطرح شد که اتحادیه اروپا و آمریکا طی تضمین‌های کتبی اعلام کردند: “شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌آمیز دستگیر نخواهند شد.” همچنین، نیروهای حافظ صلح به رهبری ناتو در کوزوو (KFOR) تضمین‌هایی را صادر کردند که به موجب آن “نیروهای امنیتی کوزوو” در مناطقی با اقلیت صرب مستقر نخواهند شد.

    اما با این حال، صرب‌های محلی منتظر بازدید الکساندر ووجیچ از این منطقه هستند و موانعی که جاده‌ها را در شمال کوزوو مسدود کرده، برداشته نشده‌اند.

    وضعیت در کوزوو در ۶ دسامبر به طور ناگهانی تشدید شد؛ زمانی که نیروهای ویژه کوزوو همراه با گشت‌های ماموریت اتحادیه اروپا شروع به تصرف ساختمان‌های کمیسیون انتخابات در بخش‌های شمالی منطقه کردند. صرب‌ها خود را سازماندهی کردند و مردم کوزوو را تا رودخانه ایبار عقب راندند.

    در ۸ دسامبر، حدود ۳۵۰ پلیس کوزوو با استفاده از خودروهای زرهی به بخش شمالی صرب‌نشین منطقه حمله کردند و بخش شمالی کوسووسکا میتروویکا را مسدود کردند. در ۱۰ دسامبر، پلیس کوزوو “دژان پانتیچ”، پلیس سابق صرب را به اتهامات ساختگی دستگیر کرد. در پاسخ، مردم صرب‌تبار اعتراضات گسترده‌ای را آغاز کردند و بزرگراه‌ها را در چندین شهرک مسدود کردند.

    اتفاقات اخیر در حالیست که اخیرا ارتش صربستان گفته است در «بالاترین سطح آمادگی رزمی» خود قرار دارد.

    به دنبال بعضی گزارش‌ها رسانه‌های صربستان درباره اینکه کوزوو در حال تدارک «حمله» به مناطق صرب‌نشین در شمال کوزوو است، صدای تهدید بلندتر از همیشه شده است.

    کوزوو که اکثریت جمعیت آن آلبانیایی‌تبار است، پس از جنگ در سال‌های ۱۹۹۸-۱۹۹۹ از صربستان جدا شد؛ نه صربستان و نه صرب‌های کوزوو آن را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

    بلگراد، کوزوو را به توطئه برای «تروریسم علیه صرب‌ها» در مناطقی متهم می‌کند که حدود ۵۰۰۰۰ صرب در آن زندگی می‌کنند.

    در مقابل، کوزوو می‌گوید که بلگراد حامی «شبه‌نظامی‌هایی» است که در ۱۰ دسامبر در مناطق اکثریت صرب‌نشین شمال کوزوو موانعی در مسیرهای ارتباطی اصلی ایجاد کردند.

    بلگراد در روزهای اخیر پس از گزارش‌های ضد و نقیض درباره یک حادثه تیراندازی که در آن به کسی هم آسیب نرسیده، ارتش خود را در مرز افزایش داده است.

    گزارش‌های بلگراد مبتنی بر ادعای صرب‌های کووزو است که گفته‌اند مورد حمله قرار گرفتند، اما مقامات کوزوو در پریشتینا این ادعا را رد کرده‌اند.

    با این وجود، به نظر می‌رسد صربستان از این گزارش‌ها برای توجیه تشدید حضور نظامی خود در مرز استفاده می‌کند.

    ناتو که حدود ۳۷۰۰ نیروی حافظ صلح در کوزوو دارد، از همه طرف‌ها خواسته است از اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند.

    برای سال‌ها، نیروهای حافظ صلح ناتو نقش مهمی در تضمین صلح ایفا کرده‌اند.

    اتحادیه اروپا که ماموریت نظارت بر حاکمیت قانون در کوزوو دارد، هشدار داده است که حمله به پلیس اتحادیه اروپا یا اقدامات مجرمانه را تحمل نخواهد کرد.

    منبع: ایسنا
    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *