×
×
جدیدترین‌‌ها

بلینکن: ادعای گفت‌وگوی کری و ظریف درباره اسرائیل «کاملا مزخرف» است

  • کد نوشته: 5624
  • اردیبهشت 8, 1400
  • وزیر خارجه آمریکا با رد اظهارات اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره صحبت با «جان کری» درباره حملات اسرائیل در سوریه، این اظهارات را «کاملاً مزخرف» توصیف کرد.

    بلینکن: ادعای گفت‌وگوی کری و ظریف درباره اسرائیل «کاملا مزخرف» است

    به گزارش نخست نیوز ، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) با رد اظهارات اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری‌ اسلامی ایران درباره صحبت با «جان کری» در خصوص حملات محرمانه رژیم صهیونیستی در سوریه، این اظهارات را «کاملاً مزخرف» خواند.

    وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در فایل صوتی گفت‌وگوی خود که در روزهای اخیر در شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» انتشار یافته است، مدعی شد که جان کری به وی اطلاع داده است که رژیم صهیونستی، منافع ایران در سوریه را دست‌کم ۲۰۰ مرتبه مورد حمله قرار داده است.

    بلینکن در گفت‌وگو با شبکه «سی ان ان» با انتقاد از موجی از حملات لفظی جمهوری‌خواهان علیه جان کری در پی انتشار فایل صوتی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «این چیزها (حملات اسرائیل در سوریه) انقدر محرمانه بود که مطبوعات در آن زمان، آن‌ها (حملات اسرائیل را) گزارش می‌کردند بنابراین کاملاً (اظهارات ظریف در فایل صوتی) مزخرف است و واقعاً جای تأسف است که افراد همچنان در تلاش هستند با این مسئله سیاسی بازی درآورند».

    به دنبال انتشار فایل صوتی ظریف، موجی از انتقادات روانه جان کری شد و بسیاری از جمهوری‌خواهان وی را خائن توصیف کردند و خواستار استعفای فوری وی از دولت بایدن شدند.

    در پی افزایش انتقادات جمهوری‌خواهان، «جان کری» وزیر خارجه دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» هرگونه گفت‌وگو با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در خصوص حملات هوایی محرمانه رژیم صهیونیستی در سوریه را رد کرد و در یک پیام توییتری گفت: « می‌توانم به شما بگویم که این روایت و این اتهامات بی چون و چرا نادرست است. هرگز چنین چیزی رخ نداده است-چه در زمانی‌که من وزیر خارجه بودم یا پس از آن».

    بسیاری از مقام‌های دولت بایدن نیز در پی انتقادات از اطلاع‌رسانی جان کری به ظریف به دفاع از وزیر خارجه دولت «باراک اوباما» پرداختند.

    «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: ««من فقط به این نکته گسترده اشاره کنم که اگر به عقب برگردید و به گزارش‌های رسانه‌ها در آن زمان نگاهی بیاندازید، قطعاً چنین چیزی (حملات اسرائیل در سوریه) مطلب مخفی نبوده است و دولت‌هایی که در آن شرکت داشتند نیز این مطلب را آشکارا بیان کردند».

    از طرف دیگر، «کریستن فونتنروز» یکی از اعضای شورای امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ که هم‌اکنون عضو شورای آتلانتیک است، با بی‌اهمیت جلوه دادن این اظهارات ظریف گفت: «حقیقتاً اصلاً فکر نمی‌کنم که مسئله مهمی باشد. این طور نبوده که اسرائیل خواسته باشد همیشه این قضیه را مخفی نگه دارد….همه از این قضیه آگاه هستند».

    با این حال، یکی از مقام‌های سابق آمریکایی که در زمینه موضوع ایران فعالیت داشته است، در این خصوص گفته است که اظهارنظری پس از افشاگری صهیونیست‌ها درباره حمله اسرائیل باز هم در تضاد با قوانین حاکم بر مدیریت اطلاعات محرمانه است.

    «گابریل نورونها» از کارکنان وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در این خصوص توضیح داد: «تنها صرف آن که یک دولت خارجی یا مطبوعات، اطلاعاتی را منتشر کرده باشند، تغییری در وضعیت محرمانه بودن آن اطلاعات در دولت آمریکا ایجاد نمی‌شود».

    فایل صوتی گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران در روزهای اخیر موجی از انتقادات و واکنش‌ها را به همراه داشته است و همچنین موجب بروز خشم عمومی شده است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *