×
×
جدیدترین‌‌ها

شهدای شاهچراغ در گالری رضوان مشهد

  • کد نوشته: 55335
  • آذر 20, 1401
  • نمایشگاه آثار نقاشیخط به مناسبت چهلم شهدای شاهچراغ در گالری رضوان در حال برگزاری است.
    شهدای شاهچراغ در گالری رضوان مشهد

    محسن توسلی، هنرمند خوشنویس و نقاشیخط که آثارش در این نمایشگاه برای شهدای شاهچراغ به بازدید عموم گذاشته شده، در گفت‌وگو با نخست نیوز با اشاره به هدف از برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: پس از وقوع حادثه شاهچراغ من نیز همانند دیگران تحت تاثیر قرار گرفتم و سعی کردم به مناسبت چهلم شهدای شاهچراغ، در حد توانم شهادت مظلومانه و بی دفاع آنان را به تصویر بکشم و به عنوان هنرمند قدم هر چند کوچکی در این مسیر بردارم.

    وی افزود: هرچند رسانه‌ای که در اختیار هنرمندان خوش‌نویس و نقاشیخط وجود دارد مانند دیگر رسانه‌ها بازتاب ندارد، اما در قبال این شهدا احساس وظیفه داشتم.

    این هنرمند خوشنویس با معرفی آثار حاضر در نمایشگاه بیان کرد: ۲۶ اثر در نمایشگاه وجود دارد که پنج اثر از آنان در ابعاد نسبتا بزرگ ۱×۲.۵ به صورت مستقیم به حادثه شاهچراغ مرتبط است و در آثار دیگر، ۲ اثر به مناسبت ایام فاطمیه و تعداد دیگری از آثار در رابطه با مقام شهید و شهادت و تعدادی نیز مرتبط به شعرهای فردوسی است که بیشتر آثار برای نخستین مرتبه به نمایش درآمده‌اند.

    توسلی در خصوص به تصویر کشیدن حادثه شاهچراغ بیان کرد: از زمان تصمیم و مجوز گرفتن برای برگزاری نمایشگاه، حدود ۲ هفته طول کشید که در این مدت سعی کردم با المان و نمادهای معروفی مانند کلمه شاهچراغ و انجام کارهای گرافیکی مرتبط با گنبد و بارگاه شاهچراغ، آن را به تصویر بکشم.

    وی با اشاره به وظیفه هنرمندان در قبال مشکلات جامعه عنوان کرد: هنرمند وظیفه دارد تا در برابر مسائل جامعه واکنش نشان دهد. متاسفانه برخی از هنرمندان نسبت به مسائل جامعه سکوت می‌کنند و یا در مسئله‌ای اجتماعی نظر خود را به ابتدایی‌ترین صورت بیان می‌کنند، در صورتی که هنرمند باید با تحقیق و پژوهش واکنش خود را نسبت به مسائل نشان دهد. بر این اساس من به عنوان هنرمند وظیفه خودم دانستم تا با برگزاری نمایشگاه نسبت به مسائل جامعه قدمی هر چند کوچک بردارم.

    این هنرمند خوشنویس با بیان اینکه مردم از هنر فاصله گرفته‌اند اضافه کرد: بخشی از این موضوع به مشکلات اقتصادی باز می گردد، در حالیکه می‌توان در این شرایط با کمک گرفتن از هنر به آرامش رسید. از طرفی دیگر بی‌توجهی مسئولان به هنر و اولویت ندادن به آن به این ماجرا افزوده است.

    توسلی تصریح کرد: مسئولان تنها به صورت زبانی از هنرمند حمایت می‌کنند و جلساتی برگزار می‌کنند که هیچ سودی برای هنرمند ندارد. علاوه بر مردم که باید به هنر روی آورند مسئولان نیز باید هنر را در جامعه ترویج دهند تا آرامش در جامعه حاکم شود.

    خبرنگار: محمد جواد عبدی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *