×
×
جدیدترین‌‌ها

تعمیر به جای خرید!

  • کد نوشته: 5160
  • اردیبهشت 2, 1400
  • مدت زیادی است که قدرت خرید مردم برای هر کالایی به شدت کاهش یافته و البته در برخی اقلام به صفر رسیده است.

    تعمیر به جای خرید!

    به گزارش نخست نیوز، مدت زیادی است که قدرت خرید مردم برای هر کالایی به شدت کاهش یافته و البته در برخی اقلام به صفر رسیده است. این روزها کمتر کسی هوس تعویض و جایگزین کردن کالاهایی نظیر تلویزیون و فریزر و یخچال را در سر دارد چرا که قیمت‌های نجومی این لوازم هر هوسی را سرکوب می‌کند.

    در گذشته نه چندان دور با مبلغی جزیی می‌شد یکی از لوازم قدیمی و مستعمل خانه را نو نوار کرد اما امروزه این اقدام برای بسیاری از خانواده‌ها یک رویاست. بسیاری از پدر و مادرها این روزها اگر یکی از لوازم منزل آنها دچار ایراد شود در یک آن گویی دچار سکته شده‌اند چرا که اولین نکته‌ای که به ذهنشان خطور میکند بحث ناتوانی در جایگزین کردن است.

    لوازم مهم منزل اعم از جاروبرقی، تلویزیون، یخچال و فریزر، اتو، پنکه و کولر، چرخ گوشت و…به حدی گران شده که برای خریدشان باید به گرفتن وام پناه برد.

    بروز رشد قیمت‌ها، درحالی که قدرت خرید خانواده‌ها متناسب با آن افزایش نداشت، به چالشی اساسی در بازار و تقاضا برای این محصولات بدل شده است، بطوری که دبیر انجمن صنفی توزیع‌ کنندگان لوازم‌ خانگی تهران گفت:‌ با وضعیت به وجود آمده، کالا در بازار موجود است، اما خریدار نیست.

    اکبر پازوکی توضیح داد: افزایش قیمت لوازم‌خانگی از یک طرف و اُفت قدرت خرید مردم از سوی دیگر، موجب شد تا رکود در بازار را شاهد باشیم. ‌اکنون به‌ جز افرادی که برای تهیه جهیزیه نوعروسان به بازار مراجعه می‌کنند، در عمل خریداری در بازار وجود ندارد.

    به نظر نگارنده آنچه در این اوضاع دردناک‌تر است بحث تعمیر لوازم منزل است که متاسفانه در برابر تعمیرات با چندین مشکل جدید مواجه می‌شویم. اولین معضل در این خصوص نبود قطعات اصلی و خوب می‌باشد چرا که هم تعمیر کار و هم صاحب لوازم خانگی باید پس از تعمیر، بارها و بارها یکدیگر را ببینند و اینکه چرا لوازم تعمیری دوباره خراب شده؟ تعمیر کار از دست قطعات چینی و بدون کیفیت نالان است و صاحب کالای تعمیری از رفت و آمد مکرر و هزینه‌های سربار که خسته کننده و عذاب آور است.

    در این میان چه بسا جر و بحث، مجادله و دعوا هم سر بگیرد و کار به شکایت برسد. البته شکایتی که معمولا نتیجه‌ای بدنبال ندارد به جز سرگردانی و تردد‌های مکرر.

    به هر حال در این وادی تعمیر و قطعات یدکی نامرغوب هیچ کس به نتیجه مطلوب نمی‌رسد و در نهایت باید قید تعمیر را بزنی و بدنبال تامین وام و خرید کالای نو باشی که آن‌ هم درد‌سرهای خود را دارد. اما اگر تعمیر کاران ما دارای دانش فنی و کار بلد باشند و قطعات نیز با کیفیت بالایی در داخل تولید شود بطور یقین بسیاری از معضلات این حوزه مرتفع شده و از شر قطعات بدون کیفیت چینی رها خواهیم شد.

    ما تولید کنندگان خوبی داریم و اگر حمایت شوند بطور یقین کشور وابستگی به خارج را قطع خواهند نمود.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *