×
×
جدیدترین‌‌ها

کلید رفع محرومیت در جامعه کجاست؟

  • کد نوشته: 49346
  • شهریور 31, 1401
  • حساب خیریه‌ها از مراکز پولشویی جداست.
    کلید رفع محرومیت در جامعه کجاست؟

    نخست نیوز  :سازمان‌های مردم‌نهاد به‌صورت عام و موسسات خیریه به‌صورت خاص بستری برای حضور مردم در جهت ایفای مسوولیت های اجتماعی و اعتقادی خود با کمک به اقشار آسیب‌پذیر ، محروم و نیازمند بوده و در جوامع پیچیده جزولاینفک زندگی اجتماعی است. در حال حاضر قریب700 سازمان مردم‌نهاد در سطح استان خراسان و دویست و پنجاه خیریه در سطح شهر مشهد فعالیت دارند که در صورت نظارت بیشتر دستگاه‌های مسوول قطعا می‌توانند در کاهش درد و رنج نیازمندان موثرتر عمل نموده و زمینه رنج محرومیت را فراهم آورند.
    خیرین نیز درصورتی‌که در قبال کمک‌های خود به مراکز خیریه بر فعالیت‌های آنان نظارت و مطالبات خود را در جهت شفافیت هرچه بیشتر عملکرد مالی ، فرهنگی و اجتماعی این‌گونه موسسات افزایش دهند می‌توانند به ارتقای سطح عملکرد خیریه‌ها کمک کنند .
    در این میان بایستی حساب خیریه‌های که متهم به پول‌شویی بوده و عملکرد مالی شفاف ندارند را از سایر موسسات جدا و دستگاه‌های نظارتی نیز به‌منظور جلب اعتماد خیرین با آنان وفق قانون اشد برخورد را نمایند در همین رابطه با یکی از مسوولین خیریه محبان الرضا(ع) مشهد که از قدیمی‌ترین خیریه‌های مشهد می‌باشد و از سال1335 با نگهداری از دو یتیم شروع به فعالیت نموده و اکنون قریب 1100 خانواده را تحت پوشش گرفته است و۲۶هزارخیّرهم کمک‌های خود را به آن مجموعه اهدا می‌کنند گفتگو نمودیم.
    وی اظهار داشت در حال حاضر قریب به سه هزار یتیم و نیازمند تحت پوشش موسسه هستند که با تحویل ماهیانه مواد غذایی و پروتئینی،پرداخت مستمری ماهیانه،تامین وتعمیر مسکن،تحویل وسایل ضروری زندگی، تهیه جهیزیه، تأمین کفش و پوشاک، وام قرض‌الحسنه و… ، این عزیزان را همراهی می‌کنیم اما عمده فعالیت خیریه و محوریت برنامه‌ها بر خدمات فرهنگی، آموزشی، مشاوره و توانمندسازی است.
    در این راستا، این موسسه با تشکیل شورای راهبردی برنامه‌ریزی، با مشارکت حدود 10 نفر از اساتید محترم دانشگاه‌ها، نسبت به ترسیم و تدوین چشم‌انداز موسسه اقدام نموده است که طی آن “خانواده رشد یافته، متعالی و باکرامت” به‌عنوان افق چشم‌انداز موسسه تعیین‌شده است و در ادامه، سیاست‌ها، راهبردها، اهداف، ارزش‌ها و برنامه‌هایی تدوین و موردتوجه قرارگرفته است.
    در بخش رسالت، “توانمندسازی، خودباوری، خوداتکایی و عزت‌نفس” موردتوجه قرارگرفته و در مسیر رشد و تعالی به آن اهتمام ویژه‌ای داریم.
    از سوی دیگر، از نگاه ما خیریه عامل وصل دو نیازمند است، یکی خیر جو و دیگری خیرخواه. یک نفر نیاز دارد واجبات شرعی و نیازهای روحی خود را در قالب کمک به دیگران انجام دهد و به دنبال مرجعی معتبر و مناسب می‌گردد تا از آن طریق این نیاز را برآورده ساز و یک نفر دیگر نیازمند به این کمک‌ها است و خیریه‌ها می‌توانند عامل این وصال و امر خیر باشند.
    همچنین ازنظر ما خیریه باید ممر باشد نه مقر، یک درب ورود داشته باشد و یک درب خروج. یعنی باید نیازمندانی که با توجه به شرایط خاص زندگی ناچار شده‌اند به خیریه مراجعه کنند، لازم است طی فرآیندی، توانمند شده و پس از خوداتکایی، از خیریه خارج شود و ازآنجاکه معمولا ریشه فقر اقتصادی، فقر فرهنگی است، لازم است به‌موازات کمک‌های معیشتی، مشاوره و آموزش‌های لازم نیز به ایشان ارایه گردد تا در یک بازه زمانی مشخص، هم به لحاظ روحی و روانی و هم به لحاظ اقتصادی، به مرحله‌ای برسند که با خودباوری و خوداتکایی، به جامعه بازگشته و کرامت و عزت‌نفس خویش را بازیابند و معتقدیم تغییر نگرش در خانواده‌های محروم، برای نیل به یک وضع متوسط اقتصادی و فرهنگی، کلید حل رفع محرومیت در جامعه است.
    با توجه به آنچه اشاره گردید، خیریه محبان الرضا(ع) با جدیت همین مسیر را تعقیب کرده و با انجام برنامه‌ریزی دقیق و در نظر گرفتن تمام ابعاد زندگی مددجویان، به‌موازات حمایت‌های معیشتی و رعایت عدالت در ارایه خدمات، کلیه مددجویان در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌نمایند و در کنار آن در یک فرصت شغلی مناسب، مشغول کار می‌شوند و اصولا شرط ارایه خدمات به آن‌ها، حضور منظم در کلاس‌ها و اشتغال به کار می‌باشد.
    ما در این دوره‌ها خانواده‌ها را به چند سطح و دسته، به تفکیک وظایف مادر و فرزندان تقسیم می‌کنیم و برایشان کارگاه‌های آموزشی جداگانه برگزار می‌نماییم.
    در خصوص کلاس‌های آموزشی، همه سرپرستان یک روز در ماه در یک جلسه آموزشی حاضر می‌شوند و مطالب ارایه‌شده در این کلاس‌ها، توسط اساتید دانشگاه و … در حوزه سبک زندگی و نیازهای ضروری خانواده می‌باشد.
    در کنار آن، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مهارت زندگی با موضوعات ازدواج، فرزند پروری، کنترل خشم، مدیریت هیجان، جرأتمندی، گروه‌درمانی اضطراب و افسردگی، تقویت اعتمادبه‌نفس، خودباوری و عزت‌نفس و … برگزار می‌شود که بسیار مورد استقبال خانواده قرارگرفته است.
    وی افزود، اعطای بسیاری از خدمات در این خیریه، منوط به طی دوره‌ای آموزشی است، به‌عنوان‌مثال کسی که می‌خواهد از خدمات جهیزیه استفاده نماید، باید در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مربوطه شرکت نماید و متناسب با میزان حضور و مشارکت در جلسات، از اقلام جهیزیه بهره‌مند می‌گردد.
    همچنین، در حوزه توانمندسازی و خوداتکایی، توجه ویژه‌ای به بحث مهارت‌آموزی شده است، به‌نحوی‌که با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای و خیرین، تاکنون ده‌ها دوره مهارت‌آموزی در خیریه برگزارشده است و پس‌ازآن، به افراد آموزش‌دیده، وام قرض‌الحسنه اشتغال اعطا گردیده است.
    از سویی با کلیه مددجویان در بدو ورود، مصاحبه شغلی انجام می‌شود و سپس متناسب بامهارت ها و سوابق کاری آن‌ها، یک فرصت شغلی به ایشان پیشنهاد و درنهایت به اشتغال در آن حرفه مشغول می‌شوند.
    اکنون پس از گذشت چند سال از اجرای سیاست‌های فوق، مفتخریم اعلام نماییم که طی این مدت، بسیاری از مددجویان به مرحله خوداتکایی رسیده و از پوشش مؤسسه خارج‌شده‌اند و عده‌ای از ایشان حالا به‌عنوان نیکوکار با مؤسسه در ارتباط هستند و ماهانه به خیریه کمک می‌کنند و برخی گام را از این فراتر نهاده، اکنون به‌عنوان کارآفرین، نه‌تنها برای خود درآمد کسب می‌کنند، بلکه با استخدام و به‌کارگیری سایر مددجویان، درآمد قابل قبولی برای ایشان فراهم کرده‌اند.
    در پایان امیدواریم این مسیر، موردتوجه تمامی سازمان‌های حمایتی و خیریه‌ها قرار گیرد و به هماهنگی، همکاری و هم‌افزایی، موجبات ریشه‌کنی فقر و محرومیت در جامعه اسلامی فراهم آورد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *