×
×
جدیدترین‌‌ها

هزینه دادرسی چیست؟

  • کد نوشته: 4459
  • فروردین 28, 1400
  • اقامه دعوا در محاکم دادگستری مستلزم پرداخت هزینه ای تحت عنوان «هزینه دادرسی» می باشد. این مبلغ در هنگام مطرح کردن دعوای حقوقی یا کیفری می بایست توسط اقامه کننده دعوا (خواهان در دعاوی حقوقی، شاکی در دعاوی کیفری) پرداخت گردد. شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم طی نمودن و انجام مراحلی از جمله پرداخت هزینه […]

    هزینه دادرسی چیست؟

    اقامه دعوا در محاکم دادگستری مستلزم پرداخت هزینه ای تحت عنوان «هزینه دادرسی» می باشد. این مبلغ در هنگام مطرح کردن دعوای حقوقی یا کیفری می بایست توسط اقامه کننده دعوا (خواهان در دعاوی حقوقی، شاکی در دعاوی کیفری) پرداخت گردد.

    شروع رسیدگی در دادگاه مستلزم طی نمودن و انجام مراحلی از جمله پرداخت هزینه دادرسی می باشد.

    بر طبق قانون آیین دادرسی مدنی هزینه دادرسی شامل موارد زیر می شود:

    الف) هزینه برگه هایی که به دادگاه تقدیم می شود.

    ب) هزینه قرارها و احکام دادگاه

    خواهان برای ارایه دادخواست کتبی یا شفاهی در تمام مراحل دادرسی مثل ارایه دادخواست بدوی، اعتراض به حکم صادره (فرجام خواهی، واخواهی و تجدید نظر)، ورود یا جلب ثالث، دعوا متقابل، اعاده دادرسی، برگه های اجراییه، هزینه وکالتنامه باید تمبر باطل کرده یا مبلغی را مستقیما به حساب دولت واریز کند.

    هزینه دادرسی در دعاوی حقوقی متناسب با خواسته دعوا تعیین می گردد. به این معنا که در دعاوی مالی یا غیر مالی حقوقی این مبلغ طبق تعرفه تعیین شده  متفاوت خواهد بود.

    مضافا اینکه در هنگام ثبت دادخواست یا شکواییه، دفتر خدمات قضایی هزینه دادرسی را متناسب با مالی یا غیر مالی بودن دعوا و همچنین اوراق اسکن شده و در بعضی دعاوی ملکی بر اساس ارزش منطقه ای ملک مذکور محاسبه و به شما ارایه می دهند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *