×
×
جدیدترین‌‌ها

خیلی‌ها به من احترام نمی‌گذاشتند
بگذارید توپ بجای سیاست حرف بزند

  • کد نوشته: 41044
  • اردیبهشت 20, 1401
  • نشریه ورلد ساکر تاک در گزارشی به رزومه و عملکرد دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی از دوران بازی تا مربیگری پرداخته است.
    بگذارید توپ بجای سیاست حرف بزند

    به گزارش “نخست نیوز“، عملکرد درخشان تیم ملی ایران به همراه دراگان اسکوچیچ و صعود بی دردسر به رقابت های جام جهانی موجب شده تا این سرمربی کروات بیش از هر زمان دیگری در کانون توجهات قرار بگیرد. همگروهی با تیم های ملی آمریکا و انگلیس در رقابت های جام جهانی، باعث شده است تا بسیاری از رسانه های خارجی به دنبال زندگی نامه و گفتگو با اسکوچیچ باشند.

    نشریه ورلدساکر تاک در گزارشی به بررسی رزومه و عملکرد سرمربی تیم ملی ایران پرداخته و گفتگوی کوتاهی نیز با او داشته است که در زیر می خوانیم:

    * نگاهی به دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران
    دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران در شهر بندری آدریاتیک در کشور کرواسی به دنیا آمد. دوران حرفه ای او به عنوان یک هافبک از سال 1987 تا 2004 طول کشید. برجسته ترین دوران او در تیم اسپانیایی لاس پالماس بود که در دسته دوم اسپانیا حضور داشت.

    او اولین کرواتی است که خارج از مرزهای کرواسی فوتبال حرفه ای بازی کرد. او دوران ورزشی درخشانی نداشت، اما با این وجود پیشگام بود.

    اسکوچیچ افتخاراتی را که در دوران بازی می توانست کسب کند به عنوان یک سرمربی به دست آورد و در حال حاضر سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی 2022 است.

    * دوران مربیگری در باشگاه‌ها
    اسکوچیچ پس از بازنشستگی از دوران حرفه ای خود در سال 2004، به هدایت هشت باشگاه مختلف ادامه داد. از این تعداد چهار تیم از لیگ برتر خلیج فارس ایران بودند.

    با این حال، بزرگترین افتخار او در سال 2006 با رجیکا به دست آمد، تیمی که او طی دو دوره و به طور کلی پنج فصل لباسش را پوشیده بود. اسکوچیچ در اولین و تنها فصل هدایت تیمش در فصل 2005 – 2006 رجیکا را به دومین جام معتبر کرواسی رساند.

    پس از حضور در اسلوونی، کویت و عربستان سعودی، او برای یک فصل به رجیکا بازگشت. سپس وارد صحنه فوتبال ایران شد.

    در فصل 2013 لیگ برتر خلیج فارس، اسکوچیچ هدایت ملوان را بر عهده داشت و این تیم را به مقام هفتم لیگ رساند که بهترین عملکرد باشگاه در لیگ برتر است. در آن فصل تیم فولاد قهرمان لیگ برتر خلیج فارس شد. فولاد با اسکوچیچ به عنوان سرمربی خود قرارداد امضا کرد. سپس و در ماه مه، این کروات برنده جایزه “مربی ماه” شد.

    * سرمربیگری ایران
    اسکوچیچ پس از یک سال حضور در صنعت نفت به عنوان سرمربی تیم ملی ایران منصوب شد. از 6 فوریه 2020، دراگان اسکوچیچ ایران را به رکورد چشمگیر 1-1-15 (15 برد، یک تساوی و یک شکست) رسانده است. ایران با درصد برد 88 درصدی، 13 بازی از 14 بازی اول خود را برنده از زمین خارج شد. آنها در تمام مراحل مقدماتی جام جهانی 2022 در صدر گروه خود بودند و نهایتا نیز در جایگاه اول قرار گرفتند. بجز قطر که میزبان مسابقات است، ایران اولین تیمی بود که از آسیا به جام جهانی راه یافت.

    اسکوچیچ در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایران، بازی آتی گروه B بین ایران و آمریکا را فاقد هرگونه ارتباط سیاسی دانست.

    اسکوچیچ و گرگ برهالتر، سرمربی آمریکا، در مورد تاریخچه تبادل گل بین دو تیم قبل از بازی آنها در جام جهانی فرانسه 1998، فلسفه‌های مشابهی را منعکس می‌کنند.

    برهالتر به آسوشیتدپرس گفت: «برای ما، این یک بازی فوتبال است. ما برای ایران احترام زیادی قائلیم. فکر می کنیم تیم خوبی است. و اکنون ما فقط در تلاشیم تا بفهمیم چگونه آنها را شکست دهیم.»

    * ایران و فوتبال
    دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم های مختلف در هشت سال گذشته در ایران اقامت داشته است. او در این خصوص گفت: «ایران چیزی متفاوت از آن چیزی است که مردم فکر می کنند. همه از سیاست حرف می زنند، اما من هرگز مهمان نوازی را که در ایران تجربه کرده ام، در جای دیگری ندیده ام.»

    همانطور که او ادعا می کند، تمرکز اسکوچیچ بر روی ورزش است، نه سیاست. با توجه به برگزاری جام جهانی قطر در فاصله ای نه چندان دور از ایران، تمرکز روی سرمربی تیم ملی ایران بیشتر شده است.

    اسکوچیچ مردی است که در یک مأموریت، صحبت هایی را که درخصوص او مطرح شده است فراموش نکرده و آن را به دل گرفته است. او می گوید: «خیلی ها من را دست کم گرفتند و به من احترام نمی گذاشتند. اما من خیلی خوشحالم چون خودم را ثابت کردم.»

    او قبل از برنامه چالش برانگیز گروه B، ذهنیتی منظم دارد. سرمربی متولد کرواسی قصد دارد به توپ اجازه دهد – نه سیاست – صحبت کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *