×
×
جدیدترین‌‌ها

گزارشی از مراسم گرامیداشت روز قدس در بلاروس

  • کد نوشته: 40256
  • اردیبهشت 11, 1401
  • سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس تاکید کرد: برقراری آرامش و صلح پایدار در فلسطین جز از طریق پایان اشغالگری و تعیین نظام سیاسی آینده فلسطین با شرکت همه فلسطینیان به سرانجام نخواهد رسید.
    گزارشی از مراسم گرامیداشت روز قدس در بلاروس

    به گزارش نخست نیوز ، سعید یاری سفیر ایران در مراسم گرامیداشت روز قدس در سخنرانی خود با اشاره به تدبیر دور اندیشانه ی امام خمینی(ره )، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان ” روز قدس”، مواضع کشورمان را در خصوص مساله فلسطین تشریح کرد.

    وی گفت : امروز حمایت از فلسطینیان به معیاری برای آرمان عدالت طلبی و انسان دوستی تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران با افتخار در کنار مردم فلسطین ایستاده و معتقد است برقراری آرامش و صلح پایدار در فلسطین جز از طریق پایان اشغالگری و تعیین نظام سیاسی آینده فلسطین با شرکت همه فلسطینیان به سرانجام نخواهد رسید.
    سفیر کشورمان در ادامه سخنرانی خود، طرح چهار ماده ای “برگزاری همه پرسی ملی در سرزمین فلسطین” که توسط ایران در سال ۲۰۱۹ ارائه شده و در دبیرخانه سازمان ملل متحد به ثبت رسیده است، را تشریح کرد.
    همچنین در ادامه این مراسم ابوبکر شعبانوویچ، مفتی بلاروس در سخنانی با تشکر از سفارت جمهوری اسلامی ایران بخاطر ترتیب دادن این برنامه، گفت: مسئله فلسطین دیری است که حل نشده باقی مانده و سال به سال پیچیده‌تر می‌شود؛ به ویژه که اکنون متأسفانه قدس به عنوان پایتخت کشور اشغالگر به رسمیت شناخته شده است.
    مفتی بلاروس افزود: فلسطینی‌ها برادران ما هستند و دفاع از حقوق قانونی آنها وظیفه و موضع پایدار و همیشگی ما است.
    نبیل بورشلی، کاردار فلسطین نیز در سخنانی ضمن اعلام مراتب تشکر خود و جبهه مقاومت از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس گفت: جنایات و اشغالگری اسرائیل تحت پوشش استاندارهای دوگانه انجام می‌شود و برای دستیابی به صلح، امنیت و ثبات در فلسطین، باید این پوشش کنار زده شود.

    وی در ادامه افزود: علیرغم ظلمی که مردم فلسطین متحمل می‌شوند، اطمینان کامل داریم که فلسطینی ها با تکیه بر اعتقاد و ایمان و اراده آهنین خود به پیروزی دست خواهند یافت.

    سخنران بعدی این برنامه، محمد العمرانی، سفیر سوریه در بلاروس بود که در سخنانی گفت: مایه تأسف و تأثر است که امسال روز قدس با رویدادهای خطرناک و بسیار مهمی در بیت المقدس همراه است. حملات مکرر افراط گرایان با پشتیبانی نیروهای اشغالگر و دولت نژادپرست اسرائیل به مسجد الاقصی موجب زخمی شدن و بازداشت صدها فلسطینی شده است که با دستان خالی از قدس دفاع می کنند. سکوت جامعه جهانی و انفعال غیرقابل توجیه سازمان های بین المللی در محکوم کردن این اقدامات و پشتیبانی نامحدود آمریکا از اشغالگران، مشکوک و عجیب به نظر می رسد ولی همه این واقعیات تلخ موجب آن نمی شود که خلق ما از واقعیات تاریخی و حقوق خود چشم پوشی کند، زیرا اسرائیل به عنوان یک رژیم متجاوز تهدیدی است برای صلح و امنیت منطقه ای و جهانی.

    حجت الاسلام و المسلمین میرحامد محراب اف، معاون مجمع ” اهل البیت (ع) بلاروس نیز سخنران بعدی برنامه بود که در سخنانی گفت: تحریف حقیقت در خصوص مسئله فلسطین یک خرابکاری در مقیاس بزرگ است. مردمی که برای دفاع از سرزمین اشغالی خود به پا خاسته اند، از طریق رسانه ها به عنوان یک ملت تروریست معرفی می شوند.

    وی در ادامه افزود : «روز قدس» پرچم پیروزی، پرچم مسلمانان مظلوم و فریاد ایمان تزلزل ناپذیر آنهاست.

    الکساندر اولشفسکی، رئیس مجمع دیپلماسی مردمی روسیه – بلاروس نیز در سخنرانی خود گفت: سرنوشت ملت فلسطین و بیت المقدس به عنوان مرکز همه ادیان ابراهیمی برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سازمان ما از موضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسئله فلسطین و دفاع از حقوق پیروان همه ادیان سپاسگزار است. سازمان ما چهار سال پیش پس از انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، با صدور اعلامیه ای این اقدام را به عنوان یک اقدام صهیونیستی و تحریک کننده از سوی دولت آمریکا محکوم کرد.

    در ادامه، نمایندگان دیاسپورای فلسطین و تاجیکستان در بلاروس سخنرانی کردند و کلیپ های مناسبتی به زبان روسی و عربی که از سوی سفارت تهیه شده بود، پخش شد.

    مراسم گرامیداشت روز جهانی قدس به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس و همکاری مفتیات و انجمن مذهبی مسلمانان این کشور، با شرکت برادران اهل تسنن، شیعیان، ایرانیان مقیم، دانشجویان ایرانی، سفرا و دیپلمات های کشورهای اسلامی، مقامات بلاروسی و نمایندگان اقلیت های فلسطینی، لبنانی، آذری، افغانی و تاجیکی در سالن مسجد جامع مسلمانان مینسک برگزار شد. مفتی بلاروس، سفیر سوریه، کاردار فلسطین، کاردار ازبکستان، رئیس و معاون مجمع ” اهل بیت(ع) بلاروس” ، معاون حزب لیبرال دمکرات و رئیس ” مجمع دیپلماسی عمومی روسیه – بلاروس” از جمله افراد شرکت کننده در این مراسم بودند.

    گفتنی است که سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس میزبان افطار روزه داران در مسجد مسلمانان مینسک در روز قدس بود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *