×
×
جدیدترین‌‌ها

شایع ترین سرطان در کشور سرطان پستان است

  • کد نوشته: 32573
  • بهمن 17, 1400
  • سن ابتلا به سرطان پستان در ایران 10 سال پایین تر از متوسط جهانی است.
    شایع ترین سرطان در کشور سرطان پستان است

    به گزارش نخست نیوز ، دکتر ابوالقاسم الهیاری، دانشیار خون و سرطان بالغین، مدیر گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در میزگرد موضوعی که به مناسبت هفته سرطان برگزار شد؛ شایع ترین سرطان در کشور پس از سرطان پوست را سرطان پستان دانست و گفت: میانگین سنی ابتلا به سرطان پستان در کشور 10 سال پایین تر از سن ابتلا در دنیا است.
    به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد، وی در ادامه افزود: در طب همواره پیشگیری مقدم بر درمان است و این موضوع در سرطان‌ها نیز مصداق پیدا می کند باید ریسک فاکتورهای سرطان را بشناسیم چرا که با حذف ریسک فاکتورها از بسیاری از سرطان‌ها می توان پیشگیری کرد.
    دکتر الهیاری در ادامه افزود:
    به طور کلی ریسک فاکتورهای سرطان به دو دسته تقسیم می‌شوند.
    دسته اول: برخی عوامل غیر قابل تغییر مانند سن و ژنتیک می باشد. سن در تمام سرطان‌ها ریسک فاکتور محسوب می شود با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود. 20 تا 25 درصد سرطان‌های پستان جنبه خانوادگی داشته و 5 تا 10 درصد نیز ژنتیکی می باشند.
    دسته دوم: برخی عوامل قابل تغییر مانند عوامل محیطی می باشند که تاثیر بسزایی در بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان پستان دارند. عواملی مانند چاقی یا BMI بالا، مصرف دخانیات و الکل به عنوان ریسک فاکتور سرطان پستان شناخته شده اند.
    وی تاکید کرد: هرچه طول مدت تماس با هورمون بیشتر باشد احتمال سرطان پستان افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل سرطان پستان در خانم هایی که شروع عادت ماهیانه آن‌ها در سنین پایین‌تر بوده یا دیرتر یائسه می‌شوند شیوع بیشتری دارد. همچنین افرادی که بچه‌دار نشده و اولین بارداری آن‌ها در سنین بالا بوده یا مصرف هورمون داشته‌اند بیش از حد معمول در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. به این عوامل می‌توان بی‌تحرکی و ورزش نکردن را نیز اضافه کرد.
    دکتر الهیاری در خصوص غربالگری سرطان پستان گفت: خانم های 25 تا 40 ساله از وضعیت پستان خود آگاهی لازم را داشته باشند و هر یک تا سه سال توسط پزشک معاینه شوند. از سن 40 سال به بالا علاوه بر آگاهی فرد از وضعیت پستان و معاینه سالانه توسط پزشک انجام ماموگرافی سالیانه نیز توصیه می شود.
    وی ادامه داد: بررسی ها نشان داده است در افراد بالای 40 سال فواید ماموگرافی در تشخیص زودرس سرطان پستان نسبت به مضرات این روش تصویربرداری بسیار بیشتر است اما در سنین زیر 40 سال به طور روتین توصیه نمی‌شود.
    دکتر الهیاری با اشاره به علائم هشدار دهنده سرطان پستان تاکید کرد: احساس توده در بافت پستان، ترشح خون‌آبه ای از نوک پستان، فرورفتگی نوک پستان و همچنین پوسته ریزی نوک پستان که دوام داشته باشد و همچنین فرورفتگی پوست پستان از علائم هشدار دهنده سرطان پستان می باشند. گرمی و قرمزی پستان در صورت دوام به خصوص در زمانی که فرد شیردهی ندارد و عفونت مطرح نمی باشد و احساس توده در زیر بغل از دیگر علائم هشدار دهنده سرطان پستان است.
    همچنین ذکر کرد: هر توده پستانی بدخیم نیست و قضاوت آن به عهده پزشک می باشد.
    وی با اشاره به علائم هشدار دهنده سرطان روده بزرگ ادامه داد: خونریزی از ناحیه مقعد که دوام داشته باشد، تغییر در عادت اجابت مزاج، دردهای قسمت تحتانی شکم که توجیهی نداشته باشد و همچنین کم خونی فقرآهن در خانم های یائسه و آقایان، از جمله علائم هشدار دهنده سرطان روده بزرگ می باشد.
    دانشیار خون و سرطان بالغین دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ از 45 سال به بالا توصیه می شود. برای غربالگری روش های مختلفی از جمله تست بررسی خون مخفی در مدفوع، سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی وجود دارد است. توصیه می شود از سن 45 سالگی به بعد هر ده سال کولونوسکوپی انجام شود. در مواردی که امکان انجام کولونوسکوپی وجود ندارد توصیه می شود هر یک تا سه سال (بسته به روش انجام آن) تست بررسی خون مخفی در مدفوع انجام شود.
    دکتر الهیاری تاکید کرد: اگر سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود به جز جراحی به درمان دیگری نیاز ندارد.
    وی افزود: در اکثریت موارد فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ احتیاج به کولستومی ندارد و بیشتر در سرطان‌های رکتوم ( انتهای روده بزرگ) ممکن است نیاز به کولستومی وجود داشته باشد. در سرطان‌های رکتوم نیز با روش‌های درمانی مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی قبل از عمل جراحی، ممکن است نیاز به کولستومی مرتفع شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *