×
×
جدیدترین‌‌ها

ریابکوف:
ادعای استفاده از زور علیه اوکراین نادرست است

  • کد نوشته: 30064
  • دی 21, 1400
  • معاون وزیر خارجه روسیه گفت، در تلاش برای توافق با آمریکا بر روی ضمانت‌های امنیتی، روسیه به دنبال آزمودن توانایی واشنگتن در اتخاذ تصمیمات مسئولانه در یک برهه دشوار است.
    ادعای استفاده از زور علیه اوکراین نادرست است

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: ما رویکرد متفاوتی داریم. اول از همه، مایلیم با ایالات متحده به توافق برسیم و بررسی کنیم که آنها تا چه حد قادر به اتخاذ تصمیمات مسئولانه در لحظه دشوار و تا حدی نگران کننده، از نقطه نظر امنیت اروپا هستند.

    معاون وزیر خارجه روسیه همچنین ادامه داد: از آنجاکه واشنگتن از احساسات روسیه هراسی کشورهای عضو ناتو نگران است، از بحث در مورد تضمین‌های امنیتی با روسیه در فرمت‌های دوجانبه ناراحت است. آنها متوجه شدند که برگزاری گفتگویی دو جانبه با ما ناراحت کننده است چون از احساسات روسیه هراسانه در میان کشورهای عضو ناتو نگران هستند.

    وی همچنین افزود:‌ طرف روسی برنامه‌ای برای مطرح کردن اوضاع قزاقستان در گفتگوهای امروز با آمریکا ندارد. مسکو بر این باور است که استقرار نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی نیاز به توضیحات بیشتری ندارد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته که طرف آمریکایی در مورد روی آوردن قزاقستان به پیمان پیمان امنیت جمعی سوالاتی دارد و گفته که واشنگتن مایل است اطلاعات بیشتری در مورد دلایل این درخواست به دست بیاورد.

    این دیپلمات روس همچنین گفت: نیروهای این سازمان به درخواست مقام‌های قانونی قزاقستان در این کشور مستقر شده‌اند. تصمیمات بعدی بر اساس روندهای این سازمان گرفته شده است. مدت حضور این افراد که از تمامی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی هستند، مشخص است و اقداماتشان در راستای  تسهیل عادی سازی اوضاع در قزاقستان صورت می‌گیرد.

    ریابکوف گفت: ما بر اساس فرمت این سازمان همکاری می‌کنیم که شامل همکاری با مقام‌های قزاقستان است. فکر می‌کنم ما تمامی دلایل خوشبین بودن را برای عادی سازی اوضاع در این کشور بحران زده در اختیار داریم.

    سرگئی ریابکوف که برای مذاکرات روسیه و آمریکا در مورد تضمین‌های امنیتی وارد ژنو شده، اظهارات بلینکن مبنی بر اینکه مسکو ممکن است رویدادی را برای استفاده از نیروی نظامی علیه اوکراین سازمان‌دهی کند، تحریک آمیز خواند و افزود: این اظهارات خودشان تحریک آمیز هستند. مسکو آماده ادامه همکاری با تمامی شرکت کنندگان در هر پلتفورمی است که برای این منظور ایجاد شده است.

    معاون وزیر خارجه روسیه همچنین ادامه داد: در صورت عدم توافق در مورد ضمانت‌های امنیتی، مسکو مجبور خواهد شد به روش‌های دیگری برای اطمینان از توازن لازم نیروها و بازدارندگی مخالفان متوسل شود. در اینجا موضوعی برای گفتگو وجود دارد که منطق رویکردها را توضیح می‌دهد و احتمالا مشخص می‌کند که همتایان ما در واشنگتن و در ناتو به چه سمتی هدایت می‌شوند. اما با توجه به بازنگری دیدگاه‌های موجود از موقعیتی که امروز می‌بینیم آن هم درست پیش از آغاز تماس‌ها، انتظار پیشرفت ساده انگارانه است.

    ریابکوف ادامه داد: مسکو بر این باور است که غرب باید به صورت یکجانبه دست از پیشروی‌های ناتو بردارد و زیرساخت‌های نظامی خود را متوقف کند. اولویت‌های ما بسیار مهم هستند یعنی توقف پیشروی‌های ناتو، توقف زیرساخت‌هایی که ایجاد شده‌اند و خروج یکجانبه غرب از این اقدامات.

    روز یکشنبه، ریابکوف با وندی شرمن، همتای آمریکایی خود در ژنو دیدار داشت و گفت که گفتگو تا حدی سخت اما خوب بوده است.

    ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای پس از این گفتگوها اعلام کرد: آمریکا از پیشرفت واقعی از طریق دیپلماسی در جریان گفتگوهای ثبات استراتژیک استقبال می‌کند اما مساله امنیت اروپا را بدون شرکا و متحدان اروپایی‌اش مورد بحث قرار نمی‌دهد.

    در دسامبر ۲۰۲۱، روسیه پیش نویس پیشنهادهای تضمین امنیتی را ارائه کرد. گفتگوها درباره تضمین‌های امنیتی بین مسکو و واشنگتن امروز (دوشنبه) برگزار می‌شود و نشست شورای ناتو-روسیه نیز ۱۲ ژانویه خواهد بود. در ۱۳ ژانویه نیز اجلاس روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا برگزار می‌شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *