×
×
جدیدترین‌‌ها

کشته شدن یک معترض در تظاهرات خارطوم

  • کد نوشته: 30061
  • دی 20, 1400
  • کمیته مرکزی پزشکان سودان از کشته شدن یک تظاهرکننده در اعتراضات میلیونی روز یکشنبه در خارطوم خبر داد.
    کشته شدن یک معترض در تظاهرات خارطوم

    به گزارش نخست نیوز ، به نوشته روزنامه عربی ۲۱، کمیته مرکزی پزشکان سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک جوان ۲۶ ساله به نام “علی حب‌الدین” در جریان اعتراضات میلیونی یکشنبه نهم ژانویه در شهر بحری واقع در شمال خارطوم به دلیل اصابت گاز اشک‌آور به گردنش که نیروهای امنیتی پرتاب کرده بودند، جان خود را از دست داد.

    طبق اعلام این کمیته تعداد کل کشته‌ها از زمان کودتای نظامی ۲۵ اکتبر گذشته در سودان به ۶۲ تن افزایش یافت.

    هنوز مقامات سودانی هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشته‌اند.

    این کمیته در بیانیه قبلی خود اعلام کرده بود، یک تظاهرکنندگان در تظاهرات میلیونی ششم ژانویه جاری در ام درمان کشته شد و علاء الدین عادل ۱۷ ساله که در پی اصابت گلوله به گردنش در بخش مراقبت‌های ویژه بود، جان خود را از دست داد.

    نیروهای امنیتی سودان روز یکشنبه تظاهرات خارطوم و دیگر مناطق سودان در مخالفت با کودتای نظامی و درخواست برای انتقال کامل حاکمیت به غیرنظامیان را سرکوب کردند.

    به گفته شاهدان عینی، این نیروها در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در خارطوم از گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن تظاهرکنندگان استفاده کرده و پیش از آغاز تظاهرات خیابان‌های اصلی منتهی به این کاخ و مقر فرماندهی ارتش را مسدود کردند.

    اعتراضات پس از آن آغاز شدند که وولکر پرتس، رئیس هیئت سازمان ملل در سودان آغاز رایزنی‌های اولیه یک روند سیاسی فراگیر میان گروه‌های سودانی برای حل بحران این کشور را اعلام کرد.

    پرتس بدون تعیین تاریخ این رایزنی‌ها اظهار کرد: از طرف‌های نظامی و غیرنظامی که ذی‌نفعان اصلی هستند برای شرکت در این رایزنی‌ها دعوت خواهد شد.

    حزب الامه سودان در بیانیه‌ای ضمن استقبال از طرح هیات سازمان ملل برای آغاز گفتگو میان گروه‌های سیاسی این کشور، بر پایبندی خود به خواسته‌های مردم برای ساقط کردن کودتای ۲۵ اکتبر تاکید کرد.

    این حزب ضمن تقدیر از تلاش‌های سازمان ملل و جامعه جهانی در حمایت از مردم سودان برای برقرای دموکراسی در سودان تاکید کرد: این امر در کنار لغو تمامی تصمیمات گرفته شده بر اساس کودتا و بازگرداندن حاکمیت غیرنظامی به شکل کامل است و در صورتی که از حزب برای حضور در این گفتگو دعوت شود، با بررسی دستورجلسه این گفتگو درباره مشارکت در آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

    برچسب ها سودان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *