×
×
جدیدترین‌‌ها

گفت و گو با یکی از کار آفرینان برتر شهر و مدرس دانشگاه فردوسی مشهد
از حاشیه شهر برای حاشیه شهر

  • کد نوشته: 27814
  • آذر 25, 1400
  • نخست نیوز – مجید خروشی– کلی سوال داری که جوابشون رو نمی‌دونی؟ می‌خوای استارت بزنی ولی نمی‌دونی چجوری؟ می‌خوای بدونی افراد موفق چجوری زندگی می‌کنن؟ راز موفقیتشون چیه؟ این بار به سراغ کارآفرینی رفتیم از جنس حاشیه شهر، کارآفرینی که  توانسته قدم های بزرگی برای رشد و توسعه اشتغال در مناطق محروم بردارد. دانشجوی دکتری […]

    از حاشیه شهر برای حاشیه شهر

    نخست نیوزمجید خروشی کلی سوال داری که جوابشون رو نمی‌دونی؟ می‌خوای استارت بزنی ولی نمی‌دونی چجوری؟ می‌خوای بدونی افراد موفق چجوری زندگی می‌کنن؟ راز موفقیتشون چیه؟ این بار به سراغ کارآفرینی رفتیم از جنس حاشیه شهر، کارآفرینی که  توانسته قدم های بزرگی برای رشد و توسعه اشتغال در مناطق محروم بردارد.

    دانشجوی دکتری نانوتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد با رتبه ۱۹ کنکور، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، محقق پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه فردوسی مشهد، از جمله کارآفرینان برتر سال 95 کشور، دارای شرکت دانش بنیان فعال، مطالبه گر حاشیه شهر و بانی تشکیل هفت کارگاه کار آفرینی برای حاشیه شهر و متولد پنجتن یکی از مناطق کم برخوردار مشهد است.

    رمضان روحانی متولد 68 منطقه پنجتن مشهد که برای ثبت نام در مدرسه پایه اول ابتدایی، خانواده اش وسیله ای از منزل را می فروشند تا بتوانند هزینه ثبت نام او را تامین کنند، به دلیل فقر شدید خانواده اش در سال دوم ابتدایی ترک تحصیل می کند و نقاشی ساختمان کار میکند اما با دلسوزی مدیر مدرسه مجدد به مدرسه باز می گردد و با جدیت تمام تلاش می کند تا به آروزهایش دست یابد می گوید: خدمت برای حاشیه شهر را در وجودم نهادینه کردم و به خودم قول دادم بعد از موفقیت همه فکر و ذهنم را برای خدمت به جوانان و نوجوانان این مناطقه هزینه کنم سودای خارج از کشور را علیرغم دو دعوت نامه از کشور کانادا از سر بیرون کردم چون هدفم خدمت به مردم خودم بود و خدا را شاکرم امروز با همکاری نخبگان در حاشیه شهر اقدام به احداث کارگاه تولید پوشاک با نزدیک به صد چرخ خیاطی نمودم که بیش از صد خانوار بد سرپرست را ماهانه حمایت مالی می کنم و امیدوارم راهی را که در پیش گرفتم مورد توجه الطاف کریمه خداوند متعال قرار گیرد.

    فرصت کرونایی

    وی تصریح کرد: کرونا فرصتی شد برای توسعه و رشد و کاریابی و اشتغال به طوری که ایده تولید ماسک داشتم و در ابتدا با یک چرخ خیاطی شروع کردم و خوشبختانه علیرغم نامهربانی ها از سوی دلالان تولید ماسک به دلیل این که ارزان فروشی می کردیم مورد تهدید قرار گرفتیم بازهم از کار خسته نشدیم و با فروش ماسک به مبلغ ناچیز توام با سود 90 درصدی چرخه اقتصادی این مناطق را به چرخش درآوردم و ماسک های تولید شده را در سبد خانوارهای محروم قرار دادیم و امروز با 200 چرخ خیاطی اقدام به تولید گان های بیمارستانی می کنیم. در بحث آموزش برای جوانان و نوجوانان نیز کارگاه های آموزش تعمیرات موبایل برگزار کردیم و منطقه را تبدیل یه محل کارآموزی و مهارت آموزی نمودیم. انجمن نخبگان حاشیه شهر، انجمن هم اندیشی نخبگان و پایگاه علمی حاشیه شهر را با همکاری فعالین منطقه راه اندازی کردیم تا فرصتی برای تقویت، توسعه و رایزنی برای جذب و مشارکت عمومی شهروندان در حاشیه شهر باشد که امیدواریم مسوولان شهری ازاین ظرفیت برای ساماندهی و بهره برداری در این مناطق استفاده کنند.

    روحانی خاطر نشان کرد: در راستای بحث آموزش تحصیلی کلاس های آموزشی به صورت رایگان توسط اساتیدی که پرورش یافته همین مناطق هستند برگزار کردیم. تابستان امسال روزانه بیش از 3ساعت به همراه کارشناسان و نخبگان بومی برای انتخاب پذیرفته شدگان کنکور وقت گذاشتیم. ما رتبه های دو رقمی کنکور سراسری را در همین مناطق کشف کردیم. همچنین ورزشکارانی که در حد و اندازه های تیم ملی هستند اما به دلیل نداشتن هزینه سفر از حضور در میادین بین المللی بازماندند تنها بخشی از نیمه پر لیوان حاشیه شهر مشهد هستند.

    این مدرس دانشگاه می گوید: امیدوارم مسوولان شهری نگاه تهدید محور در این مناطق را به نگاه فرصت محور تغییر دهند و با تفکر و اندیشه های نو درصدد ساماندهی و تغییر فضای این مناطق باشند. از ظرفیت ها و پتانسیل نخبگان و دلسوزان این مناطق در امر تصمیم سازی بهره ببرند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *