×
×
جدیدترین‌‌ها

جریان صدر بدون ائتلاف دولت موفقی در عراق نخواهد داشت

  • کد نوشته: 27762
  • آذر 24, 1400
  • یک کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این که تشکیل دولت ائتلافی تنها راه نجات عراق است، گفت: اگر اختلاف میان جریان های اصلی در عراق بیافتد برنده واقعی آن داعش و گروه های تروریستی هستند.
    جریان صدر بدون ائتلاف دولت موفقی در عراق نخواهد داشت

    به گزارش نخست نیوز ، حسین کنعانی مقدم  در تحلیل خود نسبت به نتایج انتخابات و شرایط این روزهای عراق و همچنین تاثیر آن بر تحولات منطقه اظهار داشت: در این دوره شاهد مهندسی انتخابات در عراق توسط عناصر وابسته به آمریکا و برخی از کشورهای عربی بودیم و اینطور که گفته شده تامین منابع مالی از طریق برخی از سفارتخانه ها انجام شده که قطعا تاثیری در نتایج انتخابات داشته است.

    وی تصریح کرد : اگر بیت شیعه یعنی گروه های مقاومت، جریان صدر، حزب الدعوه و… انسجام را حفظ کنند دولت آینده محقق می شود. این جریان چند خواسته دارند که خروج کامل آمریکا از عراق و تحکیم روابط با کشورهای عربی و همچنین ایران از جمله آن ها است.
    این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر این که بعید است الکاظمی گزینه انتخاب نخست وزیری باشد، گفت: به هر حال همه اتفاق نظر دارند که اگر دولت قوی و قدرتمند با حمایت نیروهای مردمی و حشد الشعبی روی کار نیاید امنیت در عراق توسط گروه های تروریستی و داعش به خطر می افتد. البته یکی از بهانه های آمریکا برای ماندن در عراق نیز بحث تامین امنیت است.
    کنعانی مقدم همچنین اظهار داشت: ترکیب ساختار قدرت در عراق قانون نانوشته ای است که نخست وزیر از میان شیعیان، رئیس مجلس از اهل سنت و رئیس جمهور از کردها باشد، ضمن اینکه قاعدتا فراکسیون اکثریت در مجلس تشکیل می شود و با توجه به ترکیب آراء دولت ائتلافی تنها راه نجات عراق خواهد بود.
    وی در ادامه ابراز داشت: اگر اختلاف در میان جریان های اصلی در عراق بیافتد برنده واقعی آن داعش و گروه های تروریستی هستند.
    این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: جریان صدر با حمایت برخی کشورهای عربی، سعودی و آمریکا به دنبال این بوده که با ژست ضد حشد الشعبی و ایرانی موضوع را دنبال کند اما با توجه به تغییراتی که به وجود آمده و نارضایتی میان شیعیان در عراق، صدر بدون ائتلاف با دیگر عناصر موثر در عراق نمی تواند دولت موفقی را تشکیل دهد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *