×
×
جدیدترین‌‌ها

چالش‌های زیست‌محیطی لرستان؛ از تخریب گهر تا بلوط‌هایی که دود شدند

  • کد نوشته: 2442
  • آبان 7, 1397
  • خرم‌آباد- در شورای اداری لرستان تشکل‌ها از چالش‌های زیست محیطی موجود در استان شامل تخریب دریاچه گهر، تالاب «بیشه دالان»، آتش‌سوزی جنگل‌ها و … انتقاد کردند. به گزارش گشت و گذار، حسین نصیری رئیس شبکه محیط زیست لرستان پیش از ظهر شنبه در شورای اداری لرستان با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور در سخنانی […]

    چالش‌های زیست‌محیطی لرستان؛ از تخریب گهر تا بلوط‌هایی که دود شدند


    خرم‌آباد- در شورای اداری لرستان تشکل‌ها از چالش‌های زیست محیطی موجود در استان شامل تخریب دریاچه گهر، تالاب «بیشه دالان»، آتش‌سوزی جنگل‌ها و … انتقاد کردند.

    به گزارش گشت و گذار، حسین نصیری رئیس شبکه محیط زیست لرستان پیش از ظهر شنبه در شورای اداری لرستان با حضور رئیس سازمان محیط زیست کشور در سخنانی با بیان اینکه شهرهای لرستان به خصوص ادارات محیط زیست به امکانات لازم تجهیز نیستند، اظهار داشت: در این راستا سازمان محیط زیست کشور حرکت نوینی انجام دهد و تمام ادارات محیط زیست شهرستان های استان را تجهیز کند.

    خسارت به دریاچه گهر و تالاب «بیشه دالان»

    وی توجیه نبودن ادارات ذی ربط مانند منابع طبیعی، محیط زیست، امور آب و جهاد کشاورزی به حوزه محیط زیست یکی از مشکلات موجود در استان لرستان عنوان کرد و گفت: هر کدام از این دستگاهها مشکلات خود را در زمین دیگری می اندازند و در این راستا انتظار می رود که ادارات ذی ربط توجیه شوند و هر کدام کار اصلی خود را انجام دهند.

    رئیس شبکه محیط زیست لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برخی از مسئولان جهاد کشاورزی اعلام می کنند که ما در استان بحران آب داریم و این در حالیست که صدها هکتار برنج کاری می کنند، افزود: در این راستا سازمان محیط زیست و استاندار لرستان ورود جدی داشته باشند.

    نصیری با اشاره به حمایت های نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد از حوزه محیط زیست لرستان، افزود: خسارت ها زیست محیطی استان در گذشته زیاد بوده و رفع آنها همت همه دستگاههای متولی را می طلبد تا جلوی تخریب ها گرفته شود.

    وی با بیان اینکه تالاب بیشه دالان بروجرد هزار هکتار بوده است، افزود: مسئولان وقت موجب تخریب آن شدند.

    رئیس شبکه محیط زیست لرستان همچنین به دریاچه گهر اشاره کرد و گفت: به این دریاچه باید یک تنفس پنج ساله داده شود تا زمینه احیای آن فراهم شود.

    آتش سوزی جنگل‌ها و عدم مدیریت منابع آبی لرستان

    نصیری با اشاره به آتش سوزی های جنگل های زاگرس نیز، عنوان کرد: آتش سوزی ها در جنگل های زاگرس زیاد بوده و امیدواریم رئیس سازمان محیط زیست کشور ورود جدی پیدا کند.

    وی همچنین به موضوع احیای تالاب های لرستان اشاره کرد و گفت: ما در استان مشکل مدیریت منابع آبی را داریم، چاههای غیر قانونی باید در لرستان پر شوند، امروز عمق برخی چاههای آب در استان به ۲۲۰ متر رسیده است.

    رئیس شبکه محیط زیست لرستان با بیان اینکه در استان ۵۴ تشکل زیست محیطی در حال تعامل با ادارات مختلف استان هستند، گفت: تشکل های زیست محیطی در کنار ادارات با تعامل کار می کنند و دادگستری استان نیز با متخلفین زیست محیطی استان برخورد جدی داشته باشند.

    مظفر افشار پدر بلوط ایران نیز در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه در سطح شهر خرم آباد ۲۰ انجمن زیست محیطی ثبت شده و یا در حال ثبت فعالیت دارند، اظهار داشت: در سطح استان نیز ۸۰ انجمن زیست در حال ثبت و یا ثبت شده فعالیت دارند.

    انتقاد تشکل‌ها از مدیرکل محیط‌زیست لرستان

    وی با تاکید بر اینکه در مجموع ۱۲ انجمن فعال در استان وجود دارد که توانسته اند ۲۲ هکتار در بام خرم آباد را زیر پوشش گونه های بومی از جمله بلوط قرار دهند، افزود: مجموع ۱۲ انجمن فعال هنوز این سعادت را نداشته اند که با اداره کل محیط زیست همکاری و نشستی داشته باشند و دعوت ما نیز امروز از طریق استانداری و معاونین استانداری بوده است.

    پدر بلوط ایران با تاکید بر اینکه تلاش ما کشت گونه های بومی در استان است، گفت: رئیس سازمان محیط زیست کشور توجه ویژه ای به لحاظ اعتباری به محیط زیست استان داشته باشند.

    افشار با اشاره به ارائه آموزش های زیست محیطی به دانش آموز با همکاری منابع طبیعی لرستان، بیان داشت: همچنین شهرداری خرم آباد نیز در رابطه با مسائل زیست همکاری لازم را داشته اند.

    وی در ادامه با تقدیر از همکاری و حمایت دادستان خرم آباد و رئیس کل دادگستری لرستان از تشکل ها و فعالیت های زیست محیطی، تصریح کرد: مسئله مهم ما دریاچه گهر است و باید توجه ویژه ای به این دریاچه صورت گیرد، اگر این دریاچه را از دست بدهیم خیلی از چیزها را از دست می دهیم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *