×
×
جدیدترین‌‌ها

وزارت بهداشت مکلف به گسترش خدمات پرستاری است

  • کد نوشته: 2352
  • آبان 5, 1397
  • معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: طبق برنامه ششم، وزارت بهداشت و معاونت پرستاری مکلف به گسترش خدمات پرستاری در جامعه و منزل است. به گزارش گشت و گذار، مریم حضرتی در کنفرانس منطقه آسیا – اقیانوسیه «نقش خانواده، اجتماع و دولت در جوامع رو به سالمندی»، افزود: برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت بسیاری در […]

    وزارت بهداشت مکلف به گسترش خدمات پرستاری است


    معاون پرستاری وزارت بهداشت، گفت: طبق برنامه ششم، وزارت بهداشت و معاونت پرستاری مکلف به گسترش خدمات پرستاری در جامعه و منزل است.

    به گزارش گشت و گذار، مریم حضرتی در کنفرانس منطقه آسیا – اقیانوسیه «نقش خانواده، اجتماع و دولت در جوامع رو به سالمندی»، افزود: برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت بسیاری در وزارت بهداشت برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان سالمند، تدوین و در حال اجرا است.

    وی با بیان اینکه جمعیت سالمندان در کشور و جهان رو به افزایش بوده و در حال حاضر، ۹.۳ درصد از جمعیت کشور ایران سالمند هستند، به تشریح برنامه عملیاتی معاونت پرستاری وزارت بهداشت در مراقبت از سالمندان، پرداخت و گفت: برنامه های انجام شده در حوزه پرستاری و سالمندی در پنج حیطه قابل بررسی است و شامل سیاستگذاری، آموزش، بالین، جامعه و پژوهش است.

    معاون پرستاری وزارت بهداشت با تشریح اقدامات انجام شده در هر یک از این حیطه ها تصریح کرد: در حوزه سیاستگذاری، تشکیل شورای ملی سالمندان و شورای ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر یکی از مهم ترین اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که معاونت پرستاری به عنوان یکی از اعضای این شورا، برنامه ریزی در حیطه پرستاری را بر عهده دارد.

    حضرتی در مورد حیطه آموزش نیز اظهار داشت: تربیت پرستار سالمند، پرستار سلامت جامعه و پرستار سلامت روان، تدوین دوره های کوتاه مدت پرستاری سالمندی جهت آموزش مداوم و توانمند سازی پرستاران، تغییر در کوریکولوم آموزش پرستاری در سه سطح کارشناس، کارشناس ارشد و دکتری پرستاری با نگرش پرستاری جامعه نگر و سالمندی از اقدامات انجام شده در این راستا است.

    وی در ادامه افزود: تشکیل انجمن علمی سالمندی و تشکیل شبکه ملی تحقیقات پرستاری و انتشار بیش از ۲۰۰ مقاله علمی در حوزه مداخلات پرستاری در پیشگیری از مراقبت های غیر واگیر در مجلات علمی معتبر نیز از اهم اقدامات در حوزه پژوهش است.

    معاون پرستاری با بیان اینکه هزینه های مراقبت از سالمندان سنگین است، اظهار داشت: اگر دولت ها در گسترش مناسب برنامه ها و سیاست ها فعال باشند، هزینه مراقبت را می توان برای تمام مردم مدیریت کرد.

    حضرتی با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت و معاونت پرستاری مکلف به گسترش خدمات پرستاری در جامعه و منزل است، مهمترین عملکرد وزارت بهداشت در عرصه اجتماع برای همه مردم و به ویژه سالمندان را ایجاد ۷۵۰ مرکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل دانست و گفت ۳۰۰ مرکز دیگر در مرحله موافقت اصولی قرار دارند.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه اقدامات خوبی برای مراقبت از سالمندان انجام شده، اما هنوز در شروع راه قرار داریم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *