×
×
جدیدترین‌‌ها

مسکو:
اقدامات ایران واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از برجام است

  • کد نوشته: 23050
  • آبان 7, 1400
  • نماینده روسیه در سازمان ملل ضمن ابراز امیدواری برای ازسرگیری مذاکرات «وین» تصریح کرد آمریکا با خروج یکجانبه از برجام مقصر گام‌های ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی است.
    اقدامات ایران واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از برجام است

    به گزارش نخست نیوز ، «واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل طی در یک کنفرانس خبری ماهیانه با ابراز امیدواری برای ازسرگیری مذاکرات «وین» برای احیای برجام گفت که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی نتیجه خروج یکجانبه واشنگتن از این توافق هسته‌ای بود.

    وی در این خصوص تصریح کرد: «ایالات متحده بود که اول از برجام خارج شد. هر آنچه ایران پس از آن انجام داد، واکنش به آن بود. تمامی این اقدامات (ایران) قابل بازگشت است. ایران می‌گوید که به محض بازگشت توافق، هر آنچه در واکنش به عدم پایبندی ایالات متحده به برجام انجام داده‌، بازمی‌گرداند و لغو می‌کند».

    علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و از آن پس سیاست «فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی را به امید وادار کردن آن برای موافقت با توافق مورد پذیرش واشنگتن در پیش گرفت که این سیاست نه تنها نتیجه‌ای در برنداشت بلکه ایران یک سال پس از آن و بعد از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام، شروع به برداشتن گام‌هایی در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای خود برداشت.

    نبنزیا در پاسخ به خبرنگار شبکه «سی بی اس نیوز» در خصوص چشم‌انداز ازسرگیری مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: «ما نیز آن‌ها (ایران) را ترغیب (به بازگشت به مذاکرات وین) کرده ایم. امیدواریم که به زودی چنین چیزی (مذاکرات وین) رخ دهد. می‌دانیم اخیراً مسائلی به وجود آمده که گروسی (مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در حال رفع آن است و امیدواریم که زودتر این مسائل برطرف شود و به سمت ازسرگیری مذاکرات پیش برویم».

    «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته (جمعه) پس از دیدار با «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که هر دو کشور ایران و روسیه دیدگاه بسیار نزدیکی در خصوص نحوه ازسرگیر مذاکرات و نتایج ملموس گفت‌وگوها دارند.

    علی باقری به دعوت ریابکوف و به منظور به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های ایران درباره اقتضائات و الزامات دور جدید گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه با روسیه، شب گذشته (جمعه) و پس از سفر به بروکسل برای دیدار با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد مسکو شد و پیش از دیدار با ریابکوف با «میخائیل بوگدانف» نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین معاون وزیر خارجه روسیه ملاقات کرد.

    براساس توافق باقری و مورا قرار است پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) آغاز شود و تاریخ دقیق آن هفته آینده اعلام خواهد شد.

    دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

    تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

    یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

    مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *