×
×
جدیدترین‌‌ها

پیام تبریک افشین تحفه گر به مناسبت ثبت روز ملی ابوالفضل بیهقی در تقویم

  • کد نوشته: 22504
  • آبان 1, 1400
  • پیام تبریک افشین تحفه گر معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به مناسبت ثبت روز ملی ابوالفضل بیهقی در تقویم
    پیام تبریک افشین تحفه گر به مناسبت ثبت روز ملی ابوالفضل بیهقی در تقویم

    به گزارش نخست نیوز ،اول آبان روز بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی مورخ و ادیب برجسته ایرانی و پدر نثر کلاسیک فارسی است. وی از بزرگترین مشاهیر ادبی ایران و از افتخارات منطقه غرب خراسان است که در روستای حارث آباد سبزوار شهر دیرینه های پایدار دیده به جهان گشوده و در بزرگسالی در شهر غزنین افغانستان پایتخت غزنویان زندگی کرده است.
    به اعتبار وجود بزرگانی نظیر ابوالفضل بیهقی زادگاه او سبزوار را پایتخت نثر فارسی می نامند.
    مشهورترین اثر بیهقی “تاریخ” اوست که از مهمترین کتب تاریخ و ادب فارسی است در شرح سلطنت “آل سبکتکین” در سی مجلد که در آن از تشکیل دولت “غزنوی” تا اوایل سلطنت” ابراهیم بن مسعود” سخن گفته است، اما اکنون فقط قسمتی از وقایع سلطنت “مسعود بن محمود غزنوی” و “تاریخ خوارزم” از زوال دولت “آل مأمون” و افتادن آن به دست سلطان محمود و حکومت “آلتون تاش حاجب”، در تا غلبه ی “سلاجقه”، موجود است.
    درباره ی سبک و شیوه نگارش این کتاب و مؤلف آن سخن بسیار گفته و نوشته‌‌‌‌اند و از میان همه نوشته‌‌ها به قول استاد فیاضبیهقی شناس بسنده مى کنیم که :بیهقی گزارشگر حقیقت بود.
    و در عظمت این اثر جاوید ،اشاره به همین نکته بس که بعد از گذشت قرن ها از خلق این اثر ارزشمند همچنان نام بیهقی و تاریخ بیهقی در تاریخ مکتوب این سرزمین می درخشد و به عنوان بخشی از ریشه های هویتی ایران بزرگ شناخته می شود.
    گرامیداشت این مورخ بزرگ و شهیر، بخشی از تجلیل جایگاه زبان و ادب پارسی و حفاظت از میراث گرانبهای فرهنگی این مرز و بوم است.
    به همین سبب ، برخی از بزرگان ادب ایران زمین ، در صدد برامدند تا برای پاسداشت مقام تاریخی وادبی خواجه ابوالفضل بیهقی یک روز ملی در تقویم ایران تعیین گردد.
    با تلاش و پیگیری های مسئولان استان خراسان رضوی به ویژه شهرستان سبزوار زادگاه ابوالفضل بیهقی، درخواست های متعدد فرهیختگان و متخصصان حوزه ادب فارسی محقق شد و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز اول آبان بنام ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی، در تقویم کشور ثبت گردید.
    اینجانب تلاش های تمامی دست اندرکاران این رویداد ارزشمند را در ثبت اول آبان ماه به عنوان روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ارج می نهم و ارزومندم با تکیه بر تاریخ پر افتخار ادبی ایران بزرگ، همواره شاهد رونق و شکوفایی استعدادهای ادبی در کشور باشیم.
    افشین تحفه گر معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *