×
×
جدیدترین‌‌ها

کارشناسان بین المللی برای مرمت مسجد جامع قزوین مشورت می دهند

  • کد نوشته: 2199
  • آبان 2, 1397
  • قزوین- رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: کمیته مشورتی علمی ایسکارسا برای دادن مشورت علمی در مرمت بناهای تاریخی از مسجد جامع قزوین دیدن کردند. جواد حضرتی در گفتگو با گشت و گذار در خصوص استفاده از مشورتهای بین المللی در مرمت بناهای تاریخی اظهارداشت: یکی از بناهای تاریخی استان […]

    کارشناسان بین المللی برای مرمت مسجد جامع قزوین مشورت می دهند

    قزوین- رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: کمیته مشورتی علمی ایسکارسا برای دادن مشورت علمی در مرمت بناهای تاریخی از مسجد جامع قزوین دیدن کردند.

    جواد حضرتی در گفتگو با گشت و گذار در خصوص استفاده از مشورتهای بین المللی در مرمت بناهای تاریخی اظهارداشت: یکی از بناهای تاریخی استان که کار مرمت آن برای ما اهمیت فراوانی دارد مسجد جامع و گراند هتل است که در یکی دو سال اخیر در اولویت برنامه ها قرار گرفته است.

    وی افزود: از سال گذشته کار مرمت مسجد جامع قزوین آغاز شد که ما با پدیده چرخش بطئی گنبد مواجه شدیم و فشاری که به ایوان جنوبی وارد می شد و باعث جدایی تویزهای بین ایوان و گنبد خانه شده بود امکان فروریختن ایوان را بالا برده بود.

    حضرتی تصریح کرد: در گام اول وضع موجود در مسجد جامع را تثبیت کردیم که خوشبختانه پیشرفت تخریب در گنبد متوقف شد و حرکت در ایوان را هم توانستیم با مهار شرایطی که ایجاد شده بود کنترل کنیم لذا سراغ طرحی رفتیم و از آقای مجابی به عنوان مشاور طرح استفاده کردیم.

    وی بیان کرد: در دوره ای که ایتالیایی ها کار می کردند آقای مجابی مشاور بودند لذا طرحی تهیه شد و در شورای فنی سازمان مطرح و قرار شد تا جزئیات بیشتری از این طرح تهیه شود و همزمان از همه ظرفیت های علمی که برای کار مرمت در دنیا هست برای مرمت مسجد جامع استفاده کنیم.

    حضرتی یادآورشد: کمیته کارشناسان مشورتی علمی ایسکارسا (کمیته بررسی، تحقیق و مرمت سازه‌ های تاریخی بین المللی) هستند که وظیفه پایش و مطالعه علمی بر روی بناهای تاریخی را برعهده دارند وارد قزوین شده اند تا از چند بنا بازدید کنند.

    وی اظهارداشت: این کمیته مطالعات پیوسته انجام می دهند و یک دوره سه روزه هم در تهران برگزار شده برای کارشناسان مرمت کشورمان و از نظر علمی چون این گروه دستاوردهای تاریخی، سنگی، خشتی و آجری و ترکیبی ارائه کرده اند از فضاهای میدانی تاریخی کشور دیدن می کنند و روز اول به قزوین آمدند و از مسجد جامع و گراند هتل بازدید کردند.

    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تصریح کرد: با انتخاب سرمایه گذار، طرح مرمت اولیه هم تعیین شده و چون کار حساس است باید در مرمت خیلی دقت کنیم و از ظرفیت علمی این گروه مشاور استفاده علمی داشته باشیم.

    وی در خصوص تاخیر در مرمت مسجد جامع گفت: علت تاخیر در مرمت مسجد جامع دانش فنی و پیچیدگی کار مرمتی است چون از یک طرف تزئینات مهم است و در حیات ایوان ورودی و کاسه بندی های ورودی تا خود گنبد کتیبه های شش گانه مسجد کار پیچیده و سنگین و پر هزینه است.

    حضرتی تصریح کرد: باید اذعان کرد ۴۰ سال کار جدی مرمتی در مسجد جامع اتفاق نیفتاده بود و ما بالاخره از توان علمی و فنی همکاران خودمان و میراث و مجامع بین المللی استفاده کرده و کار خوبی را آغاز کرده ایم که می تواند ۱۰۰ سال عمر تضمینی بنا را بالا ببرد.

    وی در خصوص مهمترین نگرانی در تخریب بنای مسجد جامع اظهارداشت: ما در حال حاضر با موضوع نفوذ رطوبت مواجهیم که نگران کننده است و کارهایی که امسال انجام شد تمهیدات لازم برای نفوذ رطوبت انجام شد و کارهای بنایی خوبی صورت گرفت و رطوبت بنا با اصلاح شیب بندی بام و ایزوله مهار شده است و تثبیت کوهانه های گنبد هم در دستور کاراست و سپس سراغ تعمیر بخش های دیگر بنا می رویم.

    حضرتی یادآورشد: تا دوسال قبل اعتبار چندانی برای مسجد جامع تخصیص داده نمی شد اما تاکنون یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده و تثبیت گنبد خانه و ایوان جنوبی در اولویت است و سپس گنبد شمالی در دستور خواهد بود.

    وی بیان کرد: از ظرفیت علمی افراد کارشناس بین المللی استفاده خواهیم کرد و حضور کارشناسان کمیته مشورتی علمی ایسکارسا (کمیته بررسی، تحقیق و مرمت سازه‌ های تاریخی بین المللی) در استان را مغتنم شمرده و برای مرمت بناها استفاده خواهیم کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *